חפש מאמרים:
שלום אורח
23.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת וירא - גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה

מאת: ציפורה בראבייהדות01/11/2012884 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בס"ד

פרשת "וירא"

"גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה"

וזאת מנין?

שנאמר: "וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב פתח האוהל כחום היום" (בראשית יח, א)

ומיד בפסוק הבא: "וישא עיניו וירא והנה שלושה אנשים ניצבים עליו וירא וירץ לקראתם מפתח האוהל" (בראשית יח, ב)

כיצד? והרי בא הקב"ה לבקרו והנה כשרואה אורחים קרבים עזב ורץ לקראתם?

האין בכך משום חוסר כבוד?

ומכאן למדו חז"ל כי "גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה".

עניין מופלא!

רבים בוחרים להדר במצוות שבין אדם למקום ולהקל בין מה שבין אדם לחברו.

שהרי בבין אדם למקום נמצא האדם לבדו ויכול להתאמץ ולהשקיע ואין זה עולה לו בכסף.

לעומת זאת – בבן אדם לחברו זוהי ממש עבודת המידות כי יש מולו אדם עם התנהגויות ותכונות שלא תמיד קל לקבל ולא עוד שמצוות אלו עולות לעתים בכסף..

ומלמד על כך ה"חזון איש":  " תיקון המידות מייחס לאלה המצוות שבין אדם לחברו...ואמנם להיות הפגשו במלחמת המידות בדברים שבין אדם לחברו מצוייה," ("אמונה וביטחון" פרק ד, ה)

שהאדם מתקשה לצאת נגד טבעו, נגד נטיותיו.

ומה עניין לימוד החשיבות הגדולה הזאת שנותנים חז"ל  למצוות הכנסת אורחים?

"מזה אנו למדים, כי אף על פי שלפעמים הכנסת אורחים כרוכה בביטול תורה, או בשמיעת לשון הרע – בכל זאת אין להתחשב בזה, אלא לקיים מצוות הכנסת אורחים, ש"גדולה היא מקבלת פני השכינה.." (בשם הבעל שם טוב הקדוש זצ"ל)

וכן לומדים דברים חשובים בעניין סדרי עדיפות בעבודת השם מ"אבני אזל":

אילו היה אברהם אבינו מתבדל מן הבריות ומתבודד עם עבודה הבורא של עצמו – ודאי היה משיג מדרגות יותר גבוהות בהשגת האלוקות.

בכל זאת וויתר על עלייתו העצמית במדרגות והתעסק עם הבריות, לקרבן ולהכניסן תחת כנפי השכינה. שהרי זו היתה תכליתה של הכנסת האורחים שקיים אברהם אבינו, כפי שאמרו חכמינו, כי לאחר האכילה והשתייה היה מבקש את אורחיו לברך ולהודות להשם-יתברך הנותן לחם לכל בשר.

מכאן שראה אברהם את הפצת האמונה בקרב הבריות, כעבודה יותר עליונה ויותר נשגבה מעבודת ההשתלמות וההתעלות העצמית.

זוהי, איפה, כוונתם של הדברים: "גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה" – גדולה עבודת הכנסתם של זרים תחת כנפי השכינה, מעבודת ההתעלות העצמית בקבלת פני השכינה – בהשגת האלוקות.

לכן הקריב אברהם את "קבלת פני השכינה" של עצמו למען מצוות "הכנסת אורחים". (אבני האזל)

בבחירה שלנו אם לעלות במדרגות הרוחניות האישיות או להביט החוצה לראות מי יעלה עימנו – הרי שהנהגותיו של אברהם אבינו צריכות להיות מול עינינו בבחירת סדרי העדיפות ובחיפוש הדרך הטובה בה ילך בה האדם.

והנה אברהם שרץ להקביל פני אורחיו התגלה כאיש חסד שמידת החמלה טבועה בו ועל כן מבוני עולם הוא.

את ייחודו ואת כוחו הגדול באהבת הבריות רואים אנו ב"התמקחותו" מול הקדוש ברוך הוא הבא להרוס את העיר סדום כי "זעקת סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאוד" (בראשית יח, כ)

וזוהי העיר אשר אחד מחוקיה הקשים והמרושעים  היה איסור הכנסת אורחים.

ממש היפוך גמור למעלתו של אברהם.

וכשרוצה הקב"ה להחריב את העיר, מבקש אברהם להצילה.

אולי יש צדיקים בסדום? "האף תספה רשע עם צדיק?" ( בראשית יח, כג).

חמישים? ארבעים? עשרה? אברהם מבקש שיסלח לעיר כולה בעבור אותם צדיקים.

אבל מסתבר שיש רק צדיק אחד והוא לוט.

ולוט זוכה להינצל.

אותו לוט שאליו מגיעים המלאכים והוא נוהג בהם הכנסת אורחים –  ויוצא בכך נגד חוקי העיר הסדומיים ומזמינם לביתו: "סורו נא אל בית עבדכם ולינו ורחצו רגליכם" (בראשית יט, ב)

הם מתנגדים כדי לא לסכנו. והוא מתעקש להזמינם וטורח רבות עבורם למרות הסכנה שזה מביא עליו.

"ויפצר בהם מאוד...ויעש להם משתה ומצות אפה ויאכלו" (בראשית יט, ג)

וכשנחרבה העיר ומתו כולם ניצלו רק לוט ושתי בנותיו.

ומלמדים אותנו רבותינו שסגולה חשובה היא הכנסת אורחים ומביאה לישועות.

מתוך האתר: פרשת השבוע - http://web.kosher2all.co.il/Sites8/parashathashavooa/DEFAULT.asp

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ציפורה בראבי -

ד.א.  teilot1@walla.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ציפורה בראבי

מאת: ציפורה בראבייהדות22/07/18937 צפיות
יום תשעה באב המוכר כיום צום ואבל לעם היהודי הינו יום מלא משמעות וכוח. לא רק זיכרון חורבן הבית נמצא ביום זה. גם התקווה לראות בבניינה ועוד כמה נושאים חשובים לעם ישראל. להתנער מן העפר. .

מאת: ציפורה בראביתרבות דיגיטלית19/07/185228 צפיות
המקום אליו מחוברים הילדים והצעירים בכלל וגם מבוגרים רבים הוא – הטלפון הנייד שלהם, החיבור הדיגיטלי שלהם לעולם. רק נסו לקחת אותו מהם. לא יעלה על הדעת!

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131586 צפיות
על נוח נאמר: איש צדיק תמים. על אברהם נאמר: התהלך לפני היה תמים. בשבחי התמימות.

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131425 צפיות
הבחירה בין טוב ורע - וארץ ישראל כנגד המצוות כולן!

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131437 צפיות
לא רק קשיים כלכליים הינם מבחן לאמונה. גם עושר יכול להיות מבחן.

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131391 צפיות
משה משתף את העם בכאבו על כך שאינו מורשה להיכנס אל הארץ המובטחת. ואתחנן אל ה'..

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131226 צפיות
משה מול העם בכניסה אל הארץ המובטחת.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107931 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196095 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica