השאלה האם, מתי ואיך מסיימים אימון היא שאלה המעסיקה אותי זמן רב.זוהי שאלה המכילה בתוכה שאלות נוספות הקשורות באופיו של האימון . כשחיפשתי באינטרנט חומר על סיום אימון, לא מצאתי להפתעתי חומר מקצועי המתייחס לנושא. מצאתי תשובות לשאלה איך מקיימים ועורכים את מפגש הסיום ,על מנת להפיק ערך מוסף מן התהליך.
אפשר להסביר זאת בעובדה שאימון הוא מקצוע חדש יחסית וסוגיות רבות עדיין נמצאות בתהליך של גיבוש ידע. סיבה אחרת נובעת מתהליך האימון: מאמנים רבים מגדירים מראש את מס' המפגשים ולכן כשנגמרים המפגשים מסתיים האימון. ניתן לומר שאימון, בניגוד לטיפול ,הוא תהליך בו המתאמן הינו השחקן הראשי והוא זה שמחליט מתי הוא מעוניין לסיים את האימון. העדר חומר בנושא סיום אימון יכול לנבוע מתפיסת האימון כתהליך ענייני ולא מעמיק בו שלא נוצרים קשרים עמוקים ומשמעותיים בין מאמן למתאמן ולכן אין צורך בהתייחסות מיוחדת לנושא סיום האימון ,לעומת זאת מצאתי שפע מאמרים מקצועיים המתייחסים לסיום טיפול.
.כמאמנת שצמחה מתוך העבודה הסוציאלית,ומאמינה באימון ככלי מקצועי רב ערך ,בעל יכולת לקדם ולמקסם יכולות של אנשים השאלה לגבי סיום טיפול נראית לי רלבנטית ביותר. שאלה זו התחילה להציק לי כשאחד ממתאמני ציין בפני שהוא רוצה להפסיק את האימון כשנמצא בשיא,כשהגיע לפסגה.יכולתי להבין את הצורך בסיום האימון כשמתאמן מלא ביטחון ביכולתו,מרגיש במלוא עוצמתו,אך באותו רגע חשתי כאיש מקצוע שאולי זה רגע עוצמתי לסיים אימון עבור המאמן, אך זה איננו העיתוי הנכון עבור המתאמן.
אימון הוא תהליך של שינוי בו המתאמן מזהה את הפער בין הרצוי למצוי ,ובתהליך האימון מקטין את הפער ביניהם.תהליך השינוי בהתאם לספרות המקצועית מורכב משלושה שלבים שלב האופוריה,שלב הירידה ושלב ההסתגלות.כשהמתאמן מגיע לפסגה ומשיג את מטרתו הוא נמצא באופוריה, ידוע כבר שאופוריה נמשכת זמן קצר, אחריהבאה הירידה.כי אי אפשר להישאר לאורך זמן על הפסגה.יש אפשרות של נפילה ממנה או לרדת ולחפש הר חדש.
למרות התחושה המופלאה של הניצחון של המאמן והמתאמן באופוריה זהו זמן שבו המתאמן רגיש ופגיע הוא רואה רק את האפשרויות אינו מודע לסכנות ונוכחותו של המאמן בשלב הזה חשובה מאין כמוה ,היא תעזור למתאמן לעבור את חווית הירידה בשלום ותאפשר לו למנף ולמקסם שלב זה. היכולת של המתאמן להתמודד עם כישלונות וירידות היא אחת המיומנויות האימוניות החשובות ביותר. אי אפשר להבטיח רק הצלחות. ככל שהירידה עמוקה יותר היא מהווה בסיס לצמיחה והתפתחות גדולות יותר. לאחר תהליך הירידה באה ההסתגלות שבא רואים וחווים את ההצלחות וגם את המשברים והירידות . חשוב שהמאמן יהיה חלק מהתהליך.השינוי בן שלושת השלבים על מנת לבסס את השינוי.שהלמידה וההרגלים של המתאמן רכש לא ייעלמו עם הפסקת האימון.
אימון למרות היותו ממוקד עשייה עם מטרות ,האחריות מוטלת על המתאמן, האג'נדה היא של המתאמן.זהו תהליך מעצים המחזק את היש ,אינו מנסה לתקן אלא להצמיח מן הקיים. האדם עובר תהליך של בירור והכרה עצמית,לומד להתמודד ולשנות את הפרדיגמות והחסמים המונעים ממנו לממש את חזונו.האימון אינו אמור ליצור תלות, מאחר שבעזרתו לומד המתאמן לסמוך על עצמו ולפעול. האחריות נשארת אצלו לאורך כל הדרך ,התשובות לשאלות טמונות בו. תפקיד המאמן לחשוף את הידע הקיים כפי שהפסל מיכאלאנג'לו חשף את דוד מתוך הסלע.
אימון הוא תהליך ,שלמרות השוני בינו לבין התערבות טיפולית אחרת,כוחו בברית הייחודית והאמון שנוצר .קשרים חזקים מאוד בין מאמן ומתאמן עלולים ליצור תלות. המאמן מאמין ביכולתו של המתאמן ומעצים אותו באופן שהוא לא חווה מעולם . העצמה זו גורמת למתאמן להעיז ולבצע משימות כפי שלא העז בעבר ותחושת העצמה זו מדהימה ולעיתים משכרת, ככל שהמתאמן מצליח יותר הסיכונים שהוא לוקח גדולים יותר וכן הפחדים נעשים גדולים יותר והוא זקוק לתמיכה הרגשית כדי להמשיך ללכת .כך שהצורך במאמן מישהו הרוצה בהצלחתו,מבין וחש מה קורה לו ומסייע לו לפרוץ דרך הוא תפקיד שאינו מסתיים במקרה זה. .
ניתן לעשות אבחנה בין אימון ממוקד מטרה כמו: של אדם הבא לאימון בקריירה, אימון לחיים מלאים, אימון לאיזון, אימון להורות ועוד סוגים רבים אחרים של אימון. במקרים אלה.האימון בא לאמן את האדם להגיע למטרתו.זהו אימון מוגדר שבו האדם בא עם בקשת אימון מוגדרת וממוקדת ותהליך האימון נמשך בדרך כלל כ-12 מפגשים. לעומת זאת, יש תחומים בהם האימון הוא דרך חיים. האדם מתאמן כל זמן שהוא נמצא על המגרש. המגרש יכול להיות: ספורט, מוסיקה,קריירה ועסקים.גם מאמנים משתמשים בשירותיו של מאמן על מנת למקסם את יכולותיהם. המתאמן יכול להחליף מאמן ,אך ימשיך להתאמן.
.לסיכום,האימון הוא תהליך מעצים של התערבות מקצועית בו נוצרים קשרים עמוקים בין מאמן ומתאמן ונושא סיום טיפול משמעותי מבחינת ממד הזמו והתהליך. ההחלטה לגבי סיום הקשר נתונה בידי המתאמן והמאמן כאחד. או שהמתאמן יכול להרגיש שמיצה את התהליך או שאינו מתחבר למאמן ולפרוש .המאמן יכול להרגיש הגיע למטרה שהמתאמן אינו מתקדם, או אינו מתאים לאימון,או שיצר תלות במאמן, מצב שאינו מקדם את המתאמן ולסיים את האימון.תהליך אימון הוא חוזה בין מאמן ומתאמן,כשהמטרות הושגו חשוב לסיימו, ניתן למנף את הסיום על ידי סיכום התהליך, התובנות והתוצאות.