מהו מיתוג? מדוע הוא חשוב לעסק? למה מתכוונים המעצבים בקונספט גרפי והאם עיצוב כרטיס ביקור מספק או שיש למתג את העסק מא' ועד ת'? מדריך נבוכים מקוצר לבעל עסקים.
מיתוג העסק הוא אחד מאבני הדרך הבולטות בבניית העסק וחלק בלתי נפרד מהצלחתו. שיווק מוצרים או שירותים מחייב קונספט גרפי אחיד לאורך זמן. בניית לוגו, עיצוב כרטיס ביקור ופריטים נוספים הנצרבים במוחו של הלקוח ומזוהים עם העסק הם הם אשר יובילו לתפיסת העסק ובעליו כמקצועיים.
שאלת התקציב, הלגיטימית תמיד בעסקים, חברות וארגונים, מחייבת הסתכלות לטווח ארוך. לעיתים נתפסת פעולת המיתוג כפעולה יקרה ובעלי העסק מוותרים מתוך תחושה שחסכו כסף והיטיבו עם העסק אולם בפועל, כבר במהלך חודשי פעילותו הראשונים של העסק עולים צרכים שונים אשר ביצועם האחד לאחר השני - ללא קו גרפי מוביל ועל ידי גורמים מקצועיים שונים - עלולים להוביל בסופו של דבר להפסד כספי, ונזק תדמיתי שקשה לשקם.
אז איזה מיתוג מתאים לעסק שלכם?
מיתוג - בניית מותג, יש מאין
עבודת המיתוג היא בעיקרה עבודה אסטרטגית. תהליך המיתוג כולל זיהוי צרכים וחסרים בשוק, הגדרת קהלי מטרה, אפיון קהלי מטרה במונחים סוציו-אקונומיים, דמוגרפיים, פסיכוגרפיים ומתן מענה קוהרנטי באמצעות המותג. המענה כולל: יציקת ערכים הולמים, מיצוב, בידול, יצירת שפה תקשורתית ייחודית, המחרה, מדיניות הפצה, שרות, פרסום, יחסי ציבור ועוד. עיצוב המותג הוא רק הקצה הוויזואלי, התוצר הסופי של עבודת המיתוג המתחילה בעבודת מחקר מורכבת.
מיתוג מחדש - יצירה מחודשת של מותג קיים או כזה שהיה קיים בעבר
במיתוג מחדש נלקח מותג קיים או ישן ויוצרים ממנו מותג חדש באמצעות הטמעת ערכים חדשים, מיצוב שונה, בניית אישיות חדשה או פנייה לקהלי יעד חדשים.
מיתוג מחדש, מתבצע בדרך כלל כאשר המותג כבר אינו בשיאו. הוא נמצא בשלב, כזה או אחר, של גלישה כלפי מטה ואיבוד או אי התאמה לערכיו. זהו השלב בו נדרשת החברה להחליט האם "לחתוך" את המותג או לנסות ולהחיותו על ידי הפחת רוח חיים חדשה, באמצעות מיתוג מחדש.
החלטתם על המיתוג? מה עושים עכשיו?
כל אחד מאיתנו נחשף ל- 3,000-7,000 מסרים שיווקיים מדי יום. התחרות על ליבו וכספו של הלקוח רבה, ובחירת המעצב אשר יעצב מיתוג זכיר (מתברר שאנשים זוכרים מה שהם רואים הרבה יותר ממה שהם שומעים) ומתאים ו"יספק את הסחורה" עלולה להיות קשה ומתסכלת.
מה חשוב לדעת?
§ מיתוג ממוקד. הקפידו על מיתוג אשר ייתן מענה להתמקדות בלקוחות ובפרויקטים ספציפיים כמו גם בערכים החשובים ביותר לעסק. "פספוס" עלול להיות הרסני.
§ מתן מענה מערכתי. בבואכם למתג את העסק, או למתגו מחדש, הקפידו על מתן מענה מערכתי לכל תהליך המיתוג וודאו כי המעצב שבחרתם מסוגל לתת מענה לצרכים אלו.
§ בחירת מעצב. בחרו בקפידה את המעצב. בקשו לראות עבודות קודמות, דברו עם לקוחות קודמים ובעיקר, בדקו שהחברה או המעצב באמת מתמקצעים במיתוג.
§ למה אתם באמת זקוקים? הקדישו תשומת לב ומחשבה לסוגיית המיתוג. בדקו אם החזון והמטרות שלכם מגובשים ולפני שתצללו לתהליך המיתוג בחנו את הכיוונים השיווקיים שלכם.
§ היכן לחסוך? עסקים רבים נוטים לחסוך ומייצרים, כאשר עולה הצורך, כרטיס ביקור, מודעה לעיתון, פלייר - וכל אחד מהם נראה שונה לחלוטין מהאחר... למה? כי לפעמים ללקוח התחשק כתום ולפעמים כחול, לפעמים המעצבת בעיתון הציעה פונט כזה ולפעמים אחר...חוסר האחידות מבלבלת את הלקוחות הפוטנציאליים ולא מאפשרת להם להטמיע במוחם את המותג ואת ערכיו.
§ קונספט גרפי לכל המוצרים. כאשר כל מוצרי הדפוס וכמובן אתר האינטרנט של החברה מעוצבים בקונספט גרפי אחד ומשדרים את אותו הקו, יש צבעוניות מסוימת (שנבחרה בקפידה), פונטים אחידים (שניתנה עליהם הדעת), מבנה קבוע, דימויים מעולם זהה וכולי. הלקוח הפוטנציאלי מזהה את המותג וגם מבלי לתת את הדעת באופן מודע - שם לב למותג ואף טורח לרוכשו.
§ נאמנות להעברת מסרים. לאחר שקיבלתם לידכם את המיתוג בדקו, האם המסרים שעוברים באמצעות המותג אכן משקפים הלכה למעשה את אופייה של החברה או של המוצר? חוסר הלימה בין המוצר או השירות לבין המיתוג - סופו להיחשף! הצגת מוצר זול ופשוט כיוקרתי ואנין טעם אינה מייצרת ערך מוסף לחברה אלה עלולה להוביל אותה לאבדן.
§ בתקופה של מיתון... דווקא בתקופה של מיתון חשוב לא להיכנע לתכתיבי התקציב הנמוך. השקעה אקראית בעיצוב ופרסום יובילו לירידה לטמיון של ההשקעה ולטווח ארוך - לא השגתם כלום. רבים הם העסקים המקבלים החלטות חפוזות במסגרת "כיבוי שרפות" או ניסיון להביא להכנסות נוספות. התעלו והתבלטו על בעלי עסקים אלו ותרוויחו יתרון יחסי שיפעל לטובתכם גם בתקופת המיתון וגם לאחר מכן... זכרו! חשיבה מראש יכולה לחסוך הרבה כסף.
לסיכום, עיצוב גרפי בכלל ומיתוג בפרט הם עניין למקצוענים. בין אם הקמתם חברה, פתחתם עסק ואתם זקוקים לעיצוב לוגו, כרטיס ביקור, ניירת משרדית או מיתוג באופן כולל, ובין אם החברה שלכם וותיקה וזקוקה למיתוג מחדש הקפידו על בחירת איש מקצוע אשר יכול לספק מענה מקצועי ומדויק לצרכים הספציפיים אותם הגדרתם. זכרו כי המיתוג מלווה את העסק שנים רבות וכמו שם, או מנהל טוב המייצג את החברה שנים רבות, לא מחליפים אותו בקלות...