ילדים רבים מתמודדים כיום עם הפרעות שונות היוצרות אצלם קשיים רבים בחיי היום יום. ההפרעות הללו לרוב עוסקות בבעיות קשב וריכוז, ADHD, בעיות חברתיות שיוצרות בעיות התנהגות קשות.
בעיות קשב וריכוז נקראות גם ADHD. כאשר ילד סובל מהפרעה זו – גם ההורה, המורה והסביבה שלו סובלים מכך. מחקרים מגלים כי הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים בני שש עד שתיים עשרה מהווה כחמישה אחוז כאשר השכיחות היא בקרב בנים – פי שתיים או שלוש מבנות. רבים מילדים אלו יסבלו מהפרעת קשב וריכוז גם בגיל ההתבגרות וגם לאחר מכן כאנשים מבוגרים. רבים שואלים מה הגורם להפרעת קשב וריכוז. אז אין תשובה חד משמעית. ADHD הינה תופעה המגיעה מגורמים סביבתיים ותורשתיים ביחד.
איך ניתן להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז?
אחד הדברים החשובים בכל מחלה הינה הגילוי המוקדם ולכן איבחון מוקדם של הפרעת קשב וריכוז יכול לסייע בהחלט וכמובן הטיפול בה אחר כך. גילוי מוקדם של בעיות קשב וריכוז יכול למנוע את הבעיות החברתיות, הריגשיות והפסיכולוגיות על הילד. ילד החווה הפרעת קשב וריכוז פעמים רבות יחוש כישלון בלימודים לעומת ילדים אחרים, יחוש חוסר ביטחון עצמי, תסכולים, תיוג כילד בעייתי בפני מוריו והוריו – דבר שיכול להשליך על כל חייו ועוד.
אצל רבים מהילדים ניתן לראות חיווי של בעיות קשב וריכוז עוד בגן. ניתן לראות ילדים אלו חווים התפרצויות זעם או בכי קיצוניות, חוסר שקט, חוסר יכולת להתרכז במשהו אחד, אי יכולת ביצוע משימות ולהשלימן, רצון "לשבור את הכלים" ולא לשחק על פי החוקים. פעמים רבות ינהגו באימפולסיביות, כעס ואי חברתיות. פעמים רבות יהיו אלימים ובעלי נטייה להתמכרות בבגרותם, ביצוע מעשי פשע או מעשים מסוכנים בכלל. מבוגרים בעלי בעיות קשב וריכוז יהיו מעורבים יותר בתאונות.
ישנן תופעות לוואי נוספות לבעיות קשב וריכוז. ילדים ומבוגרים עלולים לחוות חרדות, דיכאון וליקויי למידה. הללו מאוד מקשים על חיים שיגרתיים ותקינים. על כן, חשוב מאוד להתייעץ באנשי מקצוע ולא להזניח כאשר הילד מתנהג קצת אחרת. נכון שהמודעות ל- ADHD עלתה מאוד בשנים האחרונות ולכן נעשות פעולות רבות בידי בתי ספר לאיבחון ראשוני של ההפרעה, אך עדיין, ההורה אחראי על ילדו והוא מכיר אותו הכי טוב. הטיפול בילד חייב להיות משולב – בליווי של המורה, ההורה והילד כדי שכולם יוכלו לדעת כיצד להתמודד עם הקושי.