שמענו כולנו אודות התקן שנקרא ISO. כל מי שעובד בישראל – בעיקר במקום מסודר עם הרבה עובדים, עבר בדיקה של איזו 9001. לא כולנו, בעיקר העובדים הזוטרים יחסית ביננו, יודעים מה זה.
איזו 9001
בדיקת ISO היא בדיקה בין לאומית העוסקת בוידוא מס' תקנים שאמורים להיות תקפים במקום עבודה. העמידה בתקן זה – כלומר מעבר מוצלח של איזו 9001 מקנה למקום העבודה יתרונות רבים על מתחרים מקבילים שלא עברו את הבדיקה כלל / עברו את הבדיקה בצורה לא אופטימלית: הארגון ISO נותן תו תקן איכות שמאפשר למכור ליותר מקומות, בתפוצה רחבה ובמחיר גבוה יותר. תקן 9001 מתחלק ל-5 נושאים כלליים, כל אחד מהם שונה מהאחר. הוא כולל את כל הטכנולוגיות / שירותים /מוצרים האפשריים בשוק הגלובלי כפי שאנו מכירים אותו היום.
מה הופך את איזו 9001 למעודד מכירה ותפוצה? הוא מתמקד בשביעות רצון לקוחות, למשל. הוא מתמקד בניהול תקין של המנכ"ל של החברה. הוא מתמקד באיכות החיים והעבודה של העובדים. בהתחלה דיברנו על אי ידיעתם של רבים מהעובדים אודות קיומו של מבדק ISO במקום עבודתם בזמן נתון – מכיוון שלא חייבים לעדכן את כולם אודות הבדיקה. חלקם כלל לא יודעים שזה קורה, וזאת למשל על ידי מנהל שרוצה לדעת "מה באמת חושבים העובדים", ללא הלחץ ללויאליות. מנהל כזה באמת רוצה לבדוק את עצמו. ארגון כזה ככל הנראה בדרך לחוסן כלכלי משמעותי.
מוניטין של איזו 9001
בעולם ובישראל ישנם אין ספור ארגונים שפועלים לפי תקן איזו 9001. הסיבה היא כמובן התקנים המחמירים שמבטיחים למי שעובר "תו של תקן" של עסק איכותי – שיכול לדרוש יותר וגם למכור ביותר כסף. מוניטין עסקי חשוב מאד בשוק החופשי – ולכן ארגון שמתהדר בתקן זה יכול להגיד "אני שווה יותר".