פרוש המילה "בוטיק" בצרפתית הוא חנות. עם הזמן השתרש הביטוי בהקשר של מקום קטן המוכר מוצרי עילית, בעיקר בתחום האופנה. בעקבות זאת נוצר מושג בתחום המלונאות, נישה המציעה סוג בילוי ומנוחה השונה מהמקובל, במה שנקרא מלון בוטיק.
המושג "מלון בוטיק" מתייחס למלון קטן, איכותי, המתהדר בפסיליטיז יוקרתיים ואווירה מיוחדת. הערך המוסף שלו ביחס לבית מלון יוקרתי סטנדרטי הוא בשני מרכיבים עיקריים: אינטימיות וייחודיות. האינטימיות מושגת בזכות מספר החדרים הקטן, המאפשר אירוח שקט ויחס אישי. הייחודיות היא בדרך כלל במבנה או בסביבה. זה יכול להיות מבנה עתיק, למשל, המייצר אווירה מיוחדת. או חצר קטנה שכולה בוסתן, אלמנטים ארכיטקטוניים מאבן או ברזל. נוף מיוחד יכול גם הוא ליצור אווירה מתאימה. כמובן ששילובים של מבנה, חצר ונוף, ישלימו זה את זה, וייתנו את האפקט בצורה משמעותית יותר.
דבר יפה הנלווה לעיתים למלון הבוטיק הוא סיפור אנושי שעומד מאחוריו. אם זה אירוע היסטורי שקרה במקום או קשור למבנה, ואם סיפור אישי קטן כמו סיפור של אהבה בלתי אפשרית שהתקיימה בניגוד לכל הסיכויים, או אנקדוטה מעניינת או כל סיפור אחר, שאף אם ערכו ההיסטורי אינו רב, יכול להיות בו מוטיב אחר, כמו ערך רגשי או עניין מיוחד שהוא עשוי לייצר.
הרעיון העיקרי של האווירה במלון בוטיק הוא לשדר שקט ורוגע, לצד סקרנות מסוימת. חשוב שהסקרנות לא תיסוב סביב נושא שהוא מאוד חשוב או משמעותי. סיפור היסטורי הכרוך בעניין פוליטי רב משמעות, ייטיב פחות עם המוטיב המתבקש. שכן, הכוונה היא לגרות להרהור קל, לגילוי ענין מסוים, לא למשהו ייצרי ועמוק, כמו אידיאלים ופוליטיקה.
זה השקט המתבקש למתארח במלון הבוטיק – במובן הפיזי, ולא פחות מכך, במובן הנפשי. שקט שיאפשר רוגע טהור. נדידה של המחשבות למחוזות אומנותיים יותר. כאלה שלא ידרשו אימוץ המוח והמחשבה, ולא יעיבו מידי על הרגש ועל הנשמה.
לפיכך, בית מלון המתיימר להציע את היתרונות של מלון בוטיק, צריך לדבוק בעקרונות החשובים האלה כולם. הרי אין סטנדרט חוקי הקובע מהו התקן המינימלי לעסק שנקרא מלון בוטיק. ולא ניתן לכמת ולמדוד אווירה. לא די שבמבנה יש מעט חדרים. בסופו של דבר, הלקוח צריך לזכות באירוח המיוחד, המכיל את היוקרה, האינטימיות, האווירה ושלוות הנפש.