פייסבוק הוא אתר אינטרנט הפועל כרשת חברתית. האתר הוקם על ידי מארק צוקרברג, סטודנט לשעבר באוניברסיטת הרווארד, ב-4 בפברואר 2004.האתר הוא בשימוש חופשי, לא גובה כסף בתמורה לשימוש בו, ומאפשר לגולש להצטרף ל"קבוצה חברתית" אשר לה הוא משתייך (עיר, מקום עבודה, בית ספר, דת) וליצור עם שאר חברי הקבוצה תקשורת ואינטראקציה. באפשרות המשתמשים ליצור לעצמם "רשימת חברים" (וכן לשלוח להם הודעות) ליצור לעצמם פרופיל חופשי,לעדכן אותו ולהעלות אליו סטטוסים לפייסבוק ו- משפטים לפייסבוק .מארק צוקרברג ייסד את האתר כאשר היה סטודנט באוניברסיטת הרווארד. בתחילה היה האתר מוגבל לסטודנטים מאוניברסיטה זו בלבד, ואט-אט התרחב למקומות נוספים, עד שב-2006 הפך לפתוח לכול. כיום נמצא האתר במקום השביעי בפופולריות שלו ברשת[1], והוא כולל יותר משישים ותשעה מיליון משתמשים פעילים.באוגוסט 2006 הוסיפה מערכת האתר מספר בתי ספר תיכוניים מישראל (מחיפה, מקריית גת ומירושלים). ב-24 באוקטובר 2007 הודיעה מיקרוסופט כי רכשה 1.6% מהמניות של פייסבוק תמורת 246 מיליון דולר, מה שמשקף לחברה שווי שוק של כ-15.4 מיליארד דולר, משמע, כ-450 דולר למשתמש.
היסטוריה:
מארק צוקרברג ייסד את "הפייסבוק" ב-4 בפברואר 2004, כאשר היה סטודנט באוניברסיטת הארווארד (שמו של האתר שונה מ"הפייסבוק" ל"פייסבוק" ב-2005, לאחר ששם התחום שונה ל-"facebook.com" תמורת 200,000$). תחילה היה האתר מוגבל לסטודנטים של אוניברסיטת הארוורד בלבד, ובתוך כחודש בלבד מאז עלה האתר לרשת, יותר מחצי מהסטודנטים יצרו בו חשבון משתמש. מאוחר יותר התפשט הפייסבוק גם לאוניברסיטת סטנפורד, לקולומביה ולייל; ובתוך חודשיים (אפריל 2004) ל"ליגת הקיסוס" במלואה.ב-2 בספטמבר 2005 הפיץ צוקרברג את הפייסבוק גם לבתי הספר התיכוניים. קצת לפני נובמבר באותה שנה חלחלה "מגפת הפייסבוק" עד לאוניברסיטאות הקטנות ביותר ולבתי הספר היסודיים. בין המדינות המשתתפות היו: ארצות הברית, קנדה, אירלנד, 21 אוניברסיטאות בבריטניה (כולל אוניברסיטת ITESM, אוניברסיטה בכירה ביותר במדינה), במקסיקו השתתפה במיזם אוניברסיטת פוארטו ריקו, וכל האוניברסיטאות המצויות באיי הבתולה. ב-11 בדצמבר 2005 הצטרפו גם אוניברסיטאות מאוסטרליה ומניו זילנד לרשת הפייסבוק והפכו את מספר האוניברסיטאות המשתתפות בפייסבוק ל-2,000 ואת מספר בתי הספר המשתתפים בפייסבוק ליותר מ-25,000.רשת הפייסבוק נפתחה לכלל הציבור הרחב רק ב-11 בספטמבר 2006, עם דרישה מינימלית של כתובת דואר אלקטרוני וגיל מינימלי של שלוש עשרה שנים
האתר:
משתמשי הפייסבוק יכולים לבחור האם להשתתף ברשת חברתית כזאת או אחרת באתר, לדוגמה בית ספר, מקום תעסוקה כזה או אחר, אזור גאוגרפי, או כל מאפיין אחר. רשתות אלה עוזרות למשתמשים לתקשר עם משתמשים אחרים המשתייכים לאופייה של אותה רשת. האתר אינו גובה כסף, ואפשרות ההרשמה ניתנת בחינם. המשתמשים יוצרים פרופילים אישיים, אשר בדרך-כלל כוללים תמונות אישיות ורשימת תחומי עניין אישיים. הפרופילים נועדו לאפשר היכרות ראשונית עם אותו משתמש. ניתן ליצור קשר עם המשתמש באופן פרטי, כך שרק המוען והנמען יכולים לראות את השיחה, ובאופן פומבי, שבו ההודעות גלויות לעיני כול. ניתן גם ליצור קבוצות חברים, בהן ניתן להגדיר משתמשים מסוימים כ"חברים", שכן הצפייה בפרופיל מוגבלת אך ורק למשתמשים מאותה הרשת ולמשתמשים המוגדרים כ"חברים".