הענן הינו יכולת מחשובית ניתן כשרות חיצוני ללקוחות עלגבי האינטרנט.
הענן מאפשר קבלת שרותי מיחשוב שונים (כגון: אימייל ארגוני) החל מארגונים של קטנים של מס' אנשים ועד ארגוני ענק ללא צורך בהשקעה בתשתיות מחשוב ובאנשי מקצוע בתחום.
מיחשוב ענן יכל לסייע לארגונים לקבל שרותי מיחשוב בצורה גמישה עלפי הצורך ועם עלויות סבירות הניתנות למדידה.
שרותי הענן מתחלקים בעיקרם לשניים עלפי המאפיינים הבאים:
שרותי ענן ציבוריים (כדוגמת Microsoft Office 365 Suite):
- ניתנים בד"כ עלידי ספק חיצוני הנותן שירותים למס' רב של לקוחות עלגבי האנטרנט
- בד"כ תשלום חודשי לפי מספר המשתמשים
-הגדלת השימוש מבוצע ללא צורך ברכישת ציוד נוסף. השרות החיצוני דואג לרכישת מחשבים וציוד אחסון, עבור המשתמש נושאים אלו שקופים לחלוטין.
שרותי ענן פרטיים (כדוגמת Amazon Cloud Services):
- ניתנים בד"כ עלידי מחלקות המיחשוב הפנימיים של הארגונים (IT) ללקוחות החברה עבור ארגון יחיד או כאשר שרותי הענן עבור הארגון ניתנים עלידי תשתיות מבודדות ומוגנות (Firewall).
-בד"כ תשלום לפי תעבורה, ורוחב פס
-גם כאן הגדלת השימוש אינה מצריכה רכישת ציוד. יחד עם זאת, בשונה מענן ציבורי, המידע הנשמר על המחשבים עצמם , בהתאם להרשאות גישה, משותף לכל המשתמשים באותו ארגון.
באופן כללי, ענן פרטי ניתן לגישה רק מתוך הארגון ומנוהל באופן עצמאי עלידי מחלקות המחשוב הארגוניות.
לעומת זאת, ענן ציבורי ניתן לגישה מכל מקום באינטרנט בכל שעה וככך הוא גם פופולרי מבין השניים.
עלידי שימוש בשרותי ענן ציבוריים קיימים, ארגונים יכולים לחסוך המון משאבים (כ"א, רכישת ציוד ורישוי, ניהול צוותי מיחשוב וכו') ולקבל שרותים גמישים עלפי הצורך - רכישת שרות אימייל חיצוני לפי מס' המשתמשים בפועל ללא ניהול תשתית פנים ארגונים לשרות אימייל ותחזוקה השוטפת עבורו.
יחד עם זאת, בשרותי ענן ציבוריים, נושאים כגון אבטחת מידע, ניהול המידע, ביצועיים ובקרה עדיין מעלים תהיות באשר לבשלות הטכנולוגיות הללו.
בשנים האחרונות אנו רואים מגמה שבה גם ארגונים גדולים כבר מתחילים להעביר שרותים לענן, יחד עם זאת, רוב הארגונים הגדולים מבצעים זאת עלידי מעבר לענן פרטי ולא ציבורי.
הטרנד הנוכחי גדל משנה לשנה בה אנו רואים יותר יותר ספקים וטכנולוגיות המציעות שרותי ענן.
עלפי גרטנר, שרותי מיחשוב ענן יגדלו השנה ב-20% ל-109 מיליארד.
ארגוני ה-SMB כבר משתמשים בשרותי הענן כבר מס' שנים בעיקר עבור אימייל.
ארגוני ה-Enterprise בדרכם לשם, אך עד אשר לא יינתן מענה הולם לנושאים כמו אבטחת מידע, SLA ואחרים ייקח עוד זמן מה אשר נראה ארגוני ענק מעבירים את התשתיות העיקריות שלהם לענן.
אתם מוזמנים לפנות אלי בכל שאלה