אתם מחליטים לקחת יוזמה, לשבת איתו על הכנת שיעורי בית, אבל כל הסיפור הזה הופך לסיוט עבורכם וגם עבור ילדכם. מטלה פשוטה לכאורה לוקחת לו שעות, הוא לא מסוגל לשבת על הכסא זמן ממושך, והכנה למבחנים...בית הספר המליץ לקחת את ילדכם לבדוק אם קיימות אצלו הפרעות קשב וריכוז ואתם חשים חסרי אונים. אולי עשיתם משהו לא בסדר...? אז זהו. שלא. מחקרים אחרונים הוכיחו כי הפרעת קשב היא הפרעה שהגורם שלה הוא ביולוגי נוירולוגי.
כיצד מאבחנים הפרעות קשב וריכוז?
יש להפרעה הזו שלושה תסמינים עיקריים: חוסר קשב, אימפולסיביות ופעלתנות יתר. יתכן שילדכם סובל רק מתסמין אחד, וייתכן כי הוא סובל בכול התסמינים. לעיתים השפעות סביבתיות עשויות להעצים את התופעה, אבל לא הן הגורם. אז מה בדיוק עושים? במידה ואתם או גורמים חינוכיים הבחנתם בבעיה מן הסוג הזה, מומלץ לקחת את ילדיכם לאבחון הפרעות קשב וריכוז. מהו המבחן הזה, ממה הוא מורכב ומה הוא מאתר? מבדק זה, המכונה מבחן פסיכו דידקטי מטרתו אבחון קשב וריכוז. זוהי למעשה סוללה של מבחנים המתמקדים במציאת ליקויים במספר מישורים ולאמוד את מצבו הנוכחי של ילדכם יחסית להישגים של בני גילו ולאתר הפרעות קשב וריכוז. בנוסף קיים המבדק הפסיכולוגי המבוצע בידי פסיכולוג מומחה על מנת לשלול בעיה רגשית או נפשית שהיא הגורם להפרעה.
"לילד יש הפרעות קשב וריכוז. מה הלאה?"
בתום המבחן ניתוח הממצאים יוסבר לכם ההורים ובמידה ואותרו הפרעות קשב וריכוז כמו גם היפראקטיביות תומלץ הפניה אל הנוירולוג על מנת לבדוק באם עולה הצורך בטיפול בריטלין.
הבדיקה הנוירולוגית תתבצע בשילוב מבדק TOVA. המבדק מורכב משני חלקים כאשר בחלק הראשון תינתן לילדכם מטלה רוטינית באמצעות המחשב, ולאחר מתן ריטלין הוא יתבקש לבצע שוב את אותה המטלה. במידה וישנה השפעה, ימליץ לכם הנוירולוג על שימוש בריטלין. אחד התנאים ההכרחיים לטיפול בילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז הוא ההדרכה של הסובבים את הילד. יש הדריך הן את צוות המורים או הגננות והן את ההורים כיצד לנהוג. חייב להיות שיתוף פעולה מלא על מנת להתאים את הסביבה אל הילד. חשוב מאוד כי אתם ההורים תהיו מעורבים בכול התהליך. הטיפול בהפרעות קשב וריכוז הינו רב מערכתי ובמספר מישורים.
הוראה מתקנת
המישור הראשון הוא המישור התרופתי, במידה והרופא הנוירולוג המליץ. עליכם לדעת את כל תופעות הלוואי של התרופה, משך השפעתה ומתי מומלץ או לא מומלץ לקחתה. כמו כן קיים טיפול קוגניטיבי, פסיכולוגי על מנת לטפל בבעיות הדימוי העצמי שהתהוו בעקבות הליקוי כשבמקביל מעניקים לילד כלים התנהגותיים. המישור הנוסף הוא הטיפול בלקויות למידה.
ההוראה המתקנת מתמקדת בהחזרת הילד לקצב הלימוד של קבוצת בני גילו לפני שייווצר פער לימודי גדול מידי. השיטה מעניקה מענה לצרכים האישיים הייחודיים של הילד ומכוונת את צורת הלימוד ורכישת הידע אל הילד בניגוד לשיטה הקונבנציונאלית בה הילד הוא האמור להתכוון אל שיטת הלימוד. הפרעות קשב וריכוז הינן לקות שאיננה ניתנת אמנם לריפוי, ואולם בעזרת טיפול הולם והמון סבלנות התוצאות מניבות פרי.