הקדמה
בשנים האחרונות חלק מהשיח בעולם העסקי, נסוב סביב המושג אחריות תאגידית שפירושו איך חברה עסקית הופכת להיות ישות הגונה שהיא חלק מהמרחב הסביבתי שלה. מדובר על סט של פעולות שכולן מוכוונות להתנהלות הגונה בין העובדים ואל מול הלקוחות והספקים, צריך להבין שאחריות תאגידית לעיתים סותרת את המטרה הרשאית של גוף עסקי באשר הוא וזה להרוויח כמה שיותר כסף. כשמדובר על אחריות תאגידית חלק מהעניין אלו הם בלמים ואיזונים לטובת ההגינות גם אם היא באה על חשבון הרווחים של החברה וודאי לטווח הקצר אבל לעיתים גם לטווח הארוך. לדוגמא תרומה של ימי עובדים לטובת פעילות קהילתית או תרומה מכסימלית עבור איכות הסביבה מעבר לנדרש בחוק. היו כמה סיבות מהותיות שבגללן הפכה האחריות התאגידית למה שהיא כיום:
גילוי והטיפול שניתן לפרשיות שחיתות גדולות ברחבי העולם המערבי
במשך שנים מתגלות לא מעט פרשיות שחיתות שמטרתן הגדלת רווחים בצורה לא חוקית לטובת חברות או לטובת מנהלים בחברות עסקיות. לדוגמא חברת סימנס הגרמנית שהמנהלים שלה עודד מתן שוחד במקומות בהם הייתה לזה השפעה על מכירות החברה וזה הפך כמעט למדיניות רשמית. מעבר לשחיתויות עצמן היה הגילוי שלהן וחוסר הסבלנות של רשויות החוק ושל התקשורת שסיקרה אותן.
תהליך הגלובליזציה
תהליך הגלובליזציה אותו אתם חשים גורם להרבה מאוד תהליכי משנה אחד מהם זה העלאת הרף בכל הקשור להתנהגות ארגונית כך שתתאים לסטנדרטים יותר גבוהים, חברה שמגיעה ממקומות בהם ההתנהלות יותר בעיתית תתקל בבעיה לגייס עובדים מקומיים ובכלל לנהל עסקים אם היא לא תתאים את עצמה למה שמקובל במקום עצמו.
התפקיד החשוב של התקשורת והפצת המידע בכלל באמצעות האינטרנט
רשת האינטרנט הפכה את הפצת המידע לעניין מאוד מהיר, חברות שעושות רע ומנסות להסתיר את זה, לא מסוגלות להתמודד עם כך כשמדובר על האינטרנט,לדוגמא חברה שפוגעת באיכות הסביבה, פעם אף אחד לא היה מציף את זה. כיום מספיק צילומי וידאו באמצעות הנייד והעלאת הסרטונים לפייסבוק כדי שיקרעו אותה לגזרים.
איכותם של העובדים
העובדים של היום הרבה יותר מודעים ואיכותיים, בייחוד כשמדובר על חברות היטק, מכיוון שכך ישנו צורך אמיתי מצד החברות העסקיות לעמוד בסטנדרטים מאוד גבוהים בכל הקשור להתנהגות פנים ארגונית שהיא חלק מאחריות תאגידית, כחלק מהעניין מציגות לא מעט חברות גדולות אתיקה ברורה שהנגזרת שלה הוא הקוד האתי.
המודעות הגדולה לאיכות הסביבה
כשמדובר על איכות הסביבה הנושא הזה הפך להיות מאוד מהותי בהתנהלות השוטפת של מגדולת החברות שמטפלת בצורה יסודית בכל מה שקשור עם טיפול בפסולת ועד לאחרוני הצרכנים שגם מודעים לעניינים של איכות הסביבה ובעיקר בכל הקשור בחסכון באנרגיה כדוגמת חיסכון במים או חסכון בחשמל
התפתחות מואצת של המגזר השלישי
אחריות תאגידית גם קשורה לתרומה לקהילה, בשנים האחרונות לא מעט חברות את חשיבות שבכך. במקביל המגזר השלישי גדל משמעותית ונוצרים קשרים בין חברות לבין עמותות שונות ויותר מכך ישנם מנהלים שעוברים מהמגזר העסקי למגזר השלישי תוך כדי ניצול הקישורים שלהם.
הרצון של החברות על בניית תדמית איכותית
ניהול נכון של תחומי האחריות התאגידית כולל פרסום דוחות רלוונטים תורמים רבות לתדמית של החברות.