קשה למצוא אנשים שיחלקו על כך שהחזקת רכב היא נטל כלכלי שאינו פשוט כלל. הטסטים, הדלק, הביטוחים- כל אלה מסתכמים בהון עתק מדי שנה. עקב כך, יש חשיבות לכל פעולה שמטרתה להקל, כמה אפשר, על הכיס של הנהג הישראלי. למטרה זו, מקדם משרד האוצר מהלך להוזלת פוליסות ביטוח רכב חשובות ביותר- ביטוחי חובה.
התכנית של משרד האוצר, לפחות על הנייר, משלבת בין שני מאפיינים חשובים ביותר עבור כל נהג. הראשון: נהיגה בטיחותית, במכונית מאובזרת היטב. הגורם האחר הוא, כמובן, מחיר זול ונוח. האם היא המהלך באמת יצא אל הפועל? ומהם יתרונותיו? על כך בהמשך.
החשיבות של ביטוח חובה
לא צריך להבהיר את הצורך ברכישה של ביטוח חובה. להבדיל מפוליסת ביטוח מקיף או ביטוח צד ג', חשובות ככל שיהיו, ביטוח זה מחייב, כנובע משמו, כל נהג. פתיחת שוק ביטוחי החובה לתחרות בשנות ה-90 הביאה לירידת מחירים משמעותית, ולפעילות של מגוון רחב של שחקנים בשדה המשחק הביטוחי.
כיום, באמצעות השוואת מחירי ביטוח רכב, ניתן לחסוך לא מעט כספים. ובניגוד לימים עברו, אפשר לבצע את כל ההליך תוך שניות, מהבית, באמצעות אתרים ייעודיים. על מנת להקל עוד יותר על התשלום, יוזם בימים אלה משרד האוצר מהלך שבטווח הרחוק יוכל להוזיל עוד יותר את מחירי ביטוח החובה.
עיקרי התכנית של משרד האוצר
המהלך של שר האוצר, יובל שטייניץ, מתייחס, ברמה הכללית, לפוליסות ביטוח חובה של כלי רכב בעלי טכנולוגיות להצלת חיים. על פי התכנית, יורחבו מספר המשתנים על פיהם ייקבע מחיר הביטוח. כיום, כידוע, כוללת הרשימה משתנים הנוגעים למאפיינים הטכניים של הרכב, כמו גם של הנהגים.
המהלך, אם יאושר, יוסיף אל המשוואה משתנים הנוגעים לטכנולוגיות הבטיחות של הרכב, לרבות מערכות לבקרת יציבות, מערכות התראה על סטיות מהנתיב, סוג הנעת הרכב ועוד. למעשה, מכיוון שמרבית המכוניות החדשות אכן מצוידות, במידה זו או אחרת, במערכות אלה, ניתן לטעון כי השינוי מתייחס, ברמה הכללית, לכלי הרכב החדישים.
בטיחותי יותר, זול יותר
למהלך שמקדם משרד האוצר שתי השלכות מרכזיות. הראשונה היא הוזלה כללית של מחיר ביטוח החובה. כל אמצעי טכנולוגי מציל חיים אשר מותקן במכונית אמור להקטין את מחירה של פרמיית הביטוח. במילים אחרות: ככל שהנהג ירכוש כלי רכב בטוח, מתקדם וחדיש יותר, כך עשוי הוא לשלם פחות על הביטוח.
ההשלכה השניה נוגעת להגדלת התחרות עוד יותר. כאשר מגדילים את מספר הפרמטרים לקביעת מחירה של פוליסת ביטוח רכב, סביר שיווצרו פערי מחירים ראוים לציון בין חברות ביטוח שונות. הדבר יביא לגיוון שוק הביטוח, ולאפשרות של נהג לבחור בפוליסה שתתאים במידה הרבה ביותר לצרכיו או ליכולותיו הכלכליות.
המטרה: מעבר לכלי רכב בטוחים יותר
יעד מרכזי נוסף אשר מציג לעצמו משרד האוצר במסגרת התכנית נוגע כבר לסוגי כלי הרכב הנרכשים. המהלך נועד לעודד נהגים לעבור לכלי רכב בטיחותיים יותר לנסיעה. ממש כמו ההחלטה על הוזלת המיסים עבור דגמי רכב ידידותיים לסביבה, המטרה כאן היא לדרבן את הנהגים לרכוש מכוניות שבטוח לנסוע בהן. פשוטו כמשמעו.
מן העבר השני, המתנגדים לתכנית סבורים כי יהיו לה השלכות שליליות על התחום הדינמי של ביטוח הרכב. החשש הוא שהתכנית לא תסייע במאומה עבור נהגים הנאלצים להתפשר ולרכוש מכונית יד שניה, או כזו שיוצרה לפני שנים מספר. דאגות אחרות נוגעות להעלאה של מחירי הפוליסה עבור כלי רכב שאינם עומדים בהגדרות של משרד האוצר, כך שרבים עלולים להיפגע מהמהלך דווקא.