מחשוב ענן – מזווית של Lean-IT
מחשוב ענן הופיע בשמי עולם המחשוב ומאיים "להפריע" לארגוני IT מסורתיים ולהרגליהעבודה המוכחים שלהם, פרי ניסיון וידע של שנים, שנראו עד לאחרונה בלתי מעורערים.
במאמר זה, נבחן, מנקודת מבט של Lean-IT , מה משמעותן של האפשרויות החדשות שמביא אתו מחשוב ענן לעתידם של ארגוני IT והצעת הערך שלהם ל-Business.
חברות רבות ובתוכן Google, Microsoft ו- Amazon משקיעות הון עתק במרכזי מחשוב ענקיים גלובליים, על מנת לספק IaaS (Infrastructure as a Service), ולהזיז הרבה מהפונקציות של תפעול ה- IT ממודל של השקעה למודל המבוסס צריכה. אלה הם לא פחות ממפעלים המספקים שירותי מיחשוב בהיקפים ענקיים עם יתרון ממשי לגודל : מחירים נמוכים, (בסדרי גודל לעומת מה שיכול ארגון לספק לעצמו) , עם וירטואליזציה, יתירות (Redundancy), Fault Tolerance, אוטומציה המבטיחה שרידות וניהול במינימום מגע יד אדם.
מעבר לכך, Microsoft, Google, Amazon, SalesForce, SAP, Oracleואחרות מספקותSaaS- (Software as a Service) - יישומים עסקיים, מודולים ופלטפורמות זמינים לשימוש או לשילוב שיישומים אחרים, תוך שימוש ב-Service Oriented Architecture – SOA , על מנת לספק חלקי תוכנה סטנדרטיים דרך האינטרנט , בעלויות ניהול, שינוי והתאמה נמוכות.
תנועה זו משקפת את המעבר ההדרגתי ממוצרים שתוכננו ונתפרו במיוחד עבור לקוח, למוצרים סטנדרטיים שניתן להתאימם במאמץ סביר , כך שיספקו חלק ניכר מדרישות הלקוח .
למרבית החברות ייקח שנים לשנות את אסטרטגיית ה-IT שלהם לכיוון זה. ומחשוב ענן לא יתאים לכל סיטואציה. למעשה הוא עלול לעורר לא מעט שאלות כגון אבטחת מידע ו-Compliance, יותר מאשר אי פעם בעבר. אלא שעלויות נמוכות צפויות לעודד ארגונים להעביר יותר ויותר חלקים מהמחשוב שלהם אל מחשוב ענן ואל מודל צריכת שירות, פנימי או חיצוני. כניסת מחשוב הענן לא תבטל את הצורך בארגון IT , אך אנו צופים שתפקידי ה-IT וגישתם להבאת ערך ל-Business ישתנו באופן דרמטי.
בטווח הקצר אנו צופים שארגוני IT ישקיעו בשיפורים ובסטנדרטיזציה של תשתיותיהם והשירותים הנלווים, ישפרו את יציבות התשתית ואת רמת השירות וינסו להקטין עלויות תפעול. לאורך זמן , כאשר ארגונים יעבירו יותר ויותר חלקים מתשתיותיהם ומסביבת היישומים שלהם לענן, המעבר הזה ייצור לחץ תחרותי על ארגונים אחרים לעבור לענן גם כן.
אימוץ של מחשוב ענן ברמה כזו או אחרת יגרום לשינוי במבנה מחלקת התשתיות בארגון , אבל לדעתנו, אין ספק שהוא לא ייתר את הצורך במשאבים פנימיים מקצועיים ומיומנים. למרות ששירותים רבים יסופקו מבחוץ – הקישור והממשקים עם ה-Businessעדיין יצטרכו להיות מנוהלים ברמה גבוהה של ידע ומיומנות.
אנו צופים שיהיה שינוי חיובי נוסף וחשוב ביותר , בתחום ההשקעה של ארגון ה-IT בשיפור תהליכים עסקיים. על פי המאמר “The Tech Jobs That the Cloud Will Eliminate” אשר פורסם ב-CIO Magazine, מקצוע ה-ITיעבור בהדרגה מעיסוק מרכזי בידע טכנולוגי פרטני אל עבר החלק העסקי בארגון. הענן מאיץ את התהליך הזה של התמחות בתהליכים עסקיים, ושל טכנולוגיה שמתחברת אל ה-Businessוזהו תהליך משמעותי ביותר.
בספרו מעורר המחלוקת “Does IT Matter ? Information Technology and the Corrosion of Competitive Advantage”, ניקולאס קאר טוען שעקב הסטנדרטיזציה והקומודיטיזציה של משאבי מחשוב, יקרה למחשוב מה שקרה במעבר מייצור חשמל מקומי לייצור חשמל מרכזי בסוף המאה ה-19. לדעתו מחשוב יחדל להיות מקור ליתרון תחרותי, כיון שהוא יהיה זמין לכל ובמחירים נמוכים.
בעוד שקאר טוען טיעונים משמעותיים ומדויקים רבים, אנו חולקים על מסקנתו הסופית וזאת מסיבה פשוטה: העלויות הנמוכות והנגישות למשאב, אינם מבטיחים בהכרח שכולם יצרכו אותו במידה שווה של תבונה ויפיקו ממנו אותה תועלת. למעשה יתכן מאוד שעלויות נמוכות של משאבים ושירותים ,יעודדו חברות להחליט החלטות שגויות שיובילו לניצול לא יעיל של יכולות IT , וייצרו מורכבויות מיותרות יותר מאי פעם בעבר לדוגמא: כפילות נתונים, ממשקים מורכבים, תיחום לא הגיוני בין מערכות, בחירת פתרונות לא מתאימים וכל אותן החלטות שמלוות ארגונים שאינם בענן.
בעוד שהענן יכול לשנות את מבנה ההוצאות של שירותי ה-IT , היתרון התחרותי יהיה בידיהם של הארגונים שידעו לבחור בשירותים הנכונים ולנצל אותם בתבונה לתמיכה ב-Businessשלהם. והמפתח לכך...מנהיגות IT התומכת בשיפור מתמיד ובחדשנות בתהליכים עסקיים – Lean IT.