מי מאיתנו שפתח אי פעם עסק חדש, קטן או גדול כאחד, ניצב בפני משימה מאתגרת במיוחד. כל כך הרבה סידורים, ארגונים, ספקים, עירייה, עורך דין, רואה חשבון ולרגע כולנו בשלב מסויים של הרעיון או התהליך תפסנו את הראש ואמרנו לעצמנו - למה נכנסנו לזה מלכתחילה. ובכן, השורות הראשונות אינן נאמרו על מנת לגרום לכם, היזמים בעלי החזון, לתפוס את הראש חזק יותר ולרצות לדפוק אותו בשולחן. כוונתן של השורות הייתה להביא לכם פתיח קצר, על מנת שנוכל להבין שישנם אינספור משימות להתעסק בהם בעת פתיחת עסק חדש או שדרוג העסק הקיים, וננסה לעזור לכם בצורה כללית ופרטנית להבין איך מתמצאים טוב יותר בכל תחום של ספקים ו\או ציוד, איך בוחרים ספק מתאים, למה א' ולא ב', וננסה לעשות זאת דרך עולם המדפים, עולם בו האפשרויות הינם כמעט אינסופיות, טווחי המחירים עצומים וההיצע הבלתי פוסק שיש עולה מעבר לכל דימיון.
אם כן, נתחיל במלאכה, וננסה לפרט זאת על פי שלבים מתודולוגים, אשר יעזרו לכם באופן כללי לסדר את צורת החשיבה עבור כל תחום.
שלב ראשון:
ראשית, יש להבין מהם הצרכים של העסק. בפני כל יזם מתחיל ניצבת שאלת המיליון דולר - למה אני צריך את זה, או האם אני באמת באמת צריך את המוצר המסויים הזה. הכל, אבל הכל, תמיד נראה מאוד מאוד מפתה, כל סוכן שיבוא להציג לנו מוצר כזה או אחר עבור העסק שלנו ינסה לשכנע אותנו למה אנחנו ח-י-י-ב-י-ם את המוצר הזה, ובלעדיו אנחנו לא קיימים כלל. כמובן, שכולנו יהודים טובים ואנשי מכירות מצויינים, והדבר אינו נכון בעליל. ניתן בקלות לזרוק כמויות עצומות של כספים על מוצרים שבכלל אין לנו צורך ממשי בהם, ולכן עלינו לפעול במחשבה תחילה. יש להבין לפני שניגשים לשוק ולקבלת הצעות מחיר, מהם הצרכים של העסק. האם אני זקוק לפתרונות מידוף בעסק (כמעט ואין עסק שלא זקוק לפתרונות אלו), ואם כן למה אני צריך אותם. האם המדפים שאני מעוניין בהם הם יבואו לשרת אותנו כאקט שיווקי, ואמורים לעזור לנו למכור יותר או להביא את הלקוח ביתר קלות אל עבר המוצרים אותם אנו מעוניינים למכור, או שמא הם בכלל אמורים לשמש אותי כאקט אחסוני ולתצוגה בלבד, מבלי מניעים מכירתיים. הדוגמא הראשונה, הפתרונות מידוף המכירתיים יותר, יתאימו יותר לחנויות בקניון לדוגמא - חנויות של ביגוד ואופנה, חנויות צעצועים, חנויות נעליים, חנויות משחקים וכו'.., שם עבודת המכירה הינה על המקום, וככל שנדע להבליט באלגנטיות יתרה את המוצרים שנרצה למכור, כך הדבר יעזור לנו לדחוף את המוצרים הרלוונטים אל הקופה. במקרה השני, מדפים לאחסנה, הינם מקרים כמו חנויות של ציוד למחסנים, כמו הום סנטר או אייס, חנויות שבאות להציג לנו מוצרים שהניקיון והאסטטיקה פחות רלוונטים לנו, כמו חנויות לציוד תעשייתי או חנויות מזון לחיות.
שלב שני:
לאחר שמיפינו את צרכינו בעולם המידוף, הבנו לעומק מה אנחנו באמת צריכים, עבור אילו צרכים ועבור איזה סוג של מוצרים - כעת צריך לגשת אל המלאכה הקשה ולהתחיל לקבל הצעות מחיר. אבל רגע, למי פונים בכלל. מבקשים טלפון מחבר שעבד בעבר עם חברת מידוף? הולכים לספר הטלפונים המקומי? הולכים לבדוק באינטרנט?! ובכן, כל התשובות כשרות, והמאפיין שהכי חשוב לשים לב אליו הוא לא להיות מקובע בראש ולקבל מספר של הצעות מחיר. הצעת מחיר כמובן לא עולה כסף, אומנם לעיתים תגזול לנו מעט מזמננו, אך בהרבה מהמקרים זמן זה יהיה שווה כסף נטו שנחסוך בעתיד המאוד קרוב. תמיד תמיד רצוי, באם מתאפשר לנו, לקבל חוות דעת מחברים או מכרים אשר עבדו בעבר עם הספק אשר אותו אתם מחפשים, על אחת כמה וכמה אם היה להם ניסיון חיובי עמו. כמו כן, רצוי לברר, והדרך הכי נוחה לעשות זאת כיום הינה דרך עולם האינטרנט, מיהם החברות המובילות אשר קיימות בשוק המדפים. ייתכן ועבר מעט זמן מאז הפעם האחרונה שהמכר שלכם נגע בתחום, וייתכן מאוד שהיצע המוצרים השתנה כמו כן טווחי המחירים. איך יודעים האם החברה שאנחנו מתעניינים בה הינה חברה מובילה עם קבלות מאחוריה? - בקשו מהספק שמות וטלפונים של עסקים שהם עבדו עימם, ואל תתביישו להרים טלפון. זהו הליך מקובל ביותר, בכל תחום. שנית, בקשו לראות עבודות אשר החברה ביצעה בעבר ותנו לעייניכם לשפוט. אין טוב כמו מראה עיניים. במידת הצורך, סעו למקום העסק ותפגשו עם איש המכירות או עם בעל הבית. רושם חזותי יכול לספר לנו המון אודות החברה ועם מי יש לנו עסק, כנגד העובדה שמכירה בטלפון עשויה בסוף להתברר כתרגיל נוכלות אחד גדול.
אם כן, מהו היצע המוצרים הקיים בעולם המידוף:
מדפים למחסן - מדפים אילו באים לשרת את העסק ב"מאחורי הקלעים שלו". פתרון מידוף זה אמור להיות הבסיסי ביותר, הזול ביותר, והנוח ביותר. יש לקחת בחשבון שבדרך כלל שטחי האחסון במחסן הינם מוגבלים מאוד, ויש צורך להתחשב בפרקטיות של המידוף. כמו כן יש להביא בחשבון את אופי ההסתובבות במחסן, את אופי הוצאת הסחורה ואת תדירות הכניסה למחסן. אם מדובר במחסן קטן אשר אמור לשמש חנות, אופי ההתניידות יהיה כנראה רגלי ולא יהיה מסובך מדיי. אם מדובר במחסן גדול, כמו מחסן לוגיסטי, אופי ההתניידות יכול להשתנות ועשוי להיות בעזרת מלגזה, רכב העמסה או מנועים חשמליים ואטומטים. במקרים כאלו יש לחשוב על אופציות מידוף כמו קנטי ליבר או אחסון דרייב אין. דבר נוסף חשוב מאוד שיש לקחת בחשבון הינו עומסים שונים של הסחורה והאם ישנו סיכוי שסחורה כזאת או אחרת תשתנה בעתיד. במידה וכן, רצוי להתעניין בפתרונות מודולרים, אשר יכולים להתכוונן ולהשתנות בהתאם לצו השעה, בקלות ובמהירות.
מדפים לתצוגה - מדפים אלו באים לשמש כ"כרטיס הביקור" של העסק, וכאן ישנה חשיבות רבה לאופי המדף, היוקרה שהוא אמור לשדר ואופי הצבתו בבית העסק. מדפים אלו אמורים לעזור לנו במכירה, אמורים "להנחות" את הלקוח כמי שהולך אחרי ה"ריח" ולהוביל אותו בדיוק אל עבר הנקודה בה אנו מעוניינים. ניתן לדוגמא להסתכל על חנויות קטנות, בהם ישנם מדפים לתצוגה אשר תלויים בדרך כלל מאחוריי גבו של המוכר. אקט זה ימשוך את תשומת ליבו של הקונה הפוטנציאלי ויחשוף אותו למוצרים אשר נקראים - מוצרים על הדרך - פשוטם כמשמועתם, ומטרתם הינם להגדיל את המכירה ולפתות את הלקוח עם מוצרים קטנים ממש לפני רגע התשלום.