רושם ראשוני הוא התרשמות כללית הנוצרת לאדם מסוים בהשקפה על מוצר או על אדם מאחר. תכונות רבות משפיעות על יצירת הרושם הראשוני, לעיתים אף כאלה שאינן תואמות את המציאות. יש הנוטים לטעון כי את הרושם הראשוני הנוצר קשה מאוד לשנות, הן לחיוב והן לשלילה.
רושם ראשוני בעולם העסקים
בעולם העסקים קיימת חשיבות רבה לאופן בו תתנהל הפגישה הראשונה עם הלקוח, למען יצירת שותפות עסקית ארוכת טווח, וכזו שהיא חיובית. בעל העסק יכול להשפיע על הרושם הראשוני בדרכים רבות. הראשונה והחשובה ביותר היא הגישה האסרטיבית. עם-זאת, מלבד לאסרטיביות, חשוב לזכור שהאדם קולט 80% מהמידע שסביבו באמצעות הראייה. הראייה היא החוש השימושי ביותר עבור האדם. לעיתים, גם כשתיאמר אמירה כזו או אחרת ושפת גופו של אומר האמירה תשדר את ההפך הגמור, המאזין יקלוט את האווירה אותה יצר האומר באמצעות שפת גופו, גם ללא משים לב. לכן קיימת חשיבות רבה לשפת גופכם במהלך הפגישה העסקית הראשונה.
כלי נוסף עבור יצירת רושם ראשוני הוא הרצינות העסקית. הלקוח מעוניין לקבל את הרושם שהוא נפגש עם עסק אמיד, בעל אחריות וביטוח, כזה ששואף לגבוה ביותר. הלקוח מעוניין להפקיד את אמונו וכספיו במקום המשמש עבורו הגשמת שאיפותיו. להשגת הרושם המדובר כלים רבים. החשוב מבינם הוא המראה. פגשו את הלקוח בפעם הראשונה כשאתם בחליפה מעונבת, ועל דש בגדכם סיכה עם סמליל העסק. נסו לענוד גם עניבה תואמת. אם אמרנו שהאדם משתמש לרוב בחוש הראייה שלו כחוש העיקרי, אנו מעוניינים שהלקוח יזכור בעיניו את סמליל החברה. יחד עם גישתכם החיובית, מראה הסמליל יתחבר לאווירה זו ובפעם הבאה שיתקל בסמליל, התחושות החיוביות תצפנה את ראשו.
אם אין לחם, קחו פולדרים
דרכים נוספות להציג רצינות עסקית יחד עם השימוש בסמליל החברה הן מחברת עליה מוטבע הסמליל, עט, כרטיס ביקור ופולדר. לכו אל הפגישה הראשונה כשבידיכם כרטיס ביקור בעל קו עיצוב התואם את מיתוג עסקכם ועט ופולדר כשסמליל עסקכם מוטבע עליהם. שיטה טובה אחת לעשות בה שימוש, היא להניח את הפולדר על השולחן במהלך הפגישה, לעשות שימוש בעט ולהעניק את כרטיס הביקור ללקוח. במהלך הפגישה, החליטו שאתם מעוניינים להעניק את העט והפולדר ללקוח. הלקוח יוחמא וירגיש שאתם מקריבים מרכושכם למענו. שיטה נוספת היא לשים מסמכים רלוונטיים לפגישה, יחד עם מידע על חברתכם בפולדר ולהעניק אותו יחד עם העט, ללקוח הטרי, בסוף הפגישה.
פולדר הוא כלי מעולה למיתוג עסקכם. חברות רבות מתמחות כיום בהדפסת פולדרים עסקיים בטקסטורות שונות ועם כלים מגוונים. אך זכרו – פולדר הוא כלי אחד מתוך מערך המיתוג של עסקכם. אומנם כלי חשוב. העבר מלמד כי כבודם של פולדרים עסקיים מונח במקומו.