לקויות למידה בישראל
מודעות לסוגים שונים של לומדים ולסוגי לקויות למידה שונות החלו לצבור תאוצה בשנים האחרונות. היום, כאשר אתם נכנסים לחטיבת ביניים רגילה בארץ, כמעט בכל כיתה יושבים כמה ילדים שאובחנו כבעלי לקות למידה. מה הוביל אותם לקבלת האבחון? כיצד 'עלו' על הבעיה שלהם? ומה היה קורה אם לא היו מאובחנים?
לקות למידה והשלכותיה
רבים מהסובלים מסוגי לקויות למידה הם אנשים או ילדים חכמים ומוכשרים. אם היו מקבלים טיפול בלקויות למידה היו יכולים להיות מצליחים מבחינה לימודית ולא לחוש שום רגשי נחיתות ביחס לבני גילם האחרים. אולם החוויה של ישיבה בכיתה ללא יכולת להתרכז, או בלי להצליח לעשות בעצמם את מה שהמורה מדגים, גורמת להם לחוש שהם פחות מוצלחים וחכמים מאחרים.
לעיתים המורים רגישים ומצליחים להבין שמאחורי הקושי של הילד או הילדה הספציפיים עומדת לקות למידה זו או אחרת. הם פונים להורים ומספרים להם על לקויות למידה ואפשרויות אבחון וטיפול. לעיתים הורים מתקשים להאמין שאכן יש בעיה כזו. כדאי לזכור שלעיתים גם המורים טועים, אך שאין צורך להיבהל- ייתכן ומדובר באבחנה שתשפר את חיי ילדיכם בצורה ניכרת. בכל מקרה כדאי להקשיב ולנסות לחשוב האם יש בדבר גרעין של אמת.
אבחון לקויות למידה כהצלה
ישנם גם הורים שחשים שהאבחון הוא שהציל אל ילדיהם מקשיים רבים. אחרי שהמאבחן או המאבחנת סיימו את תהליך האבחון והגיעו למסקנה מסוימת, ישנה לעיתים תחושת הקלה- 'הילד שלי לא מופרע, הוא סובל מהיפראקטיביות', 'הילדה שלי לא טיפשה, היא דיסלקטית ואפשר לעזור לה!'. גם התחושה של הילדים עשויה להשתפר פלאים אם יבינו שהם לא לבדם ושהבעיה היא לא באינטליגנציה שלהם! אלא הפרעות קשב וריכוז בעלות פיתרון ממשי.
לעיתים אנו רואים פריחה אצל ילדים שאובחנו כבעלי לקויות למידה שונות. ההקלות שהם מקבלים או טיפול שהם נעזרים בו משפרים את מצבם פלאים, ולפתע הם מרגישים טוב יותר לעשות דברים שלא עשו בעבר- להשתתף בשיעור, לדבר לפני כולם, לגשת לבחינות בלי פחד ולהרגיש שהם לא פחות טובים מאחרים. אם אתם חושבים שילדיכם סובלים מסוגי לקויות למידה כלשהן, נסו לבדוק זאת לעומק ולא להתעלם מהבעיה. עם זאת זכרו שכל הילדים סובלים מקשיי למידה לעיתים והדבר אינו מצביע בהכרח על לקות זו או אחרת.