הכנס המרכזי בנושא סליקה באירופה, (Merchant Payment Ecosystem), נערך כמדי שנה בברלין.
נוכחות רחבה של נציגי כל החברות הגדולות העוסקות בתחום סליקת תשלומים ובפרט תחום סליקת כרטיסי אשראי, אפיינה את הכנס וכן גם מגוון המרצים אשר בחנו את נושאי המסחר הסלולרי (M-Commerce) ומסחר אלקטרוני (E-Commerce), מזוויות שונות.
סליקת כרטיסי אשראי לאן ?
מתחום הקמעונאות הרצו האחראים על נושא התשלומים באיקאה, קרפור (רשת מזון ענקית מצרפת) ועוד.
מצד הבנקים הרצו סולקים אירופאים מרכזיים מאנגליה, שוויץ, וגרמניה
ומתחום טכנולוגית התשלומים הרצו PayPal מסטר קארד ולא מעט חברות שהציגו פתרונות חדשניים.
המרצים, כולם מומחים ומנוסים בתחום סליקת כרטיסי אשראי, הציגו גם חזונות שונים.
NFC
וריפון (Verifone) שמה דגש על נושא ה- NFC - Near field communication, טכנולוגיה המאפשרת לסלולרי להחליף את כרטיס האשראי לחלוטין לצורך תשלומים באמצעות נגיעה. מנגד אחד המרצים טען שהערך המוסף של NFC כשלעצמו הוא נמוך, שכן כשהוא מזמין ארוחה במקדונלדס, הזמן שהוא חוסך בשימוש ב- NFC במקום בכרטיס פיזי הוא בטל בששים לעומת הזמן שהוא ממתין לקבל את הארוחה.
מערכת ניהול עסקית
פייפל לעומת זאת הציגה חזון של מעבר מתשלומים לסביבה שלמה לניהול העסק תוך התבססות על המערכות שלה ותארה שרשרת ערך מלאה בה, באמצעות הטלפון הנייד, אשר פייפל משמשת כגורם המשותף בין הלקוח, בית העסק, קמפיינים דיגיטלים וכדומה שביחד הופכים את חווית הקניות לפשוטה, מהירה ולכאורה זולה יותר.
ארנק אלקטרוני
למרות מגוון הדעות שהוצגו בכנס, על מספר הנחות בסיסיות הסכימו כולם.
1. הטלפון הנייד ימשיך לתפוס חלק מרכזי בחיינו וככל שמספר האפליקציות עליו יתרבו הוא יהווה תחליף לדברים אחרים: GPS, ארנק, יומן וכדומה
2. בחלק ניכר מהשימושים הממשק של הטלפון הנייד יהיה למעשה הדפדפן, קרי שהיישום יהיה אינטרנטי בעיקרו
3. המערכת שתחליף את כרטיס האשראי הפיזי תצטרך לתת למשתמש ערך מוסף מעבר לכרטיס הפלסטיק על מנת להחליפו באופן גורף.
האם ניתן לזרוק את כרטיס האשראי ?
לגבי קצב ואופן החדירה, הדעות בכנס היו חלוקות.
כמי שפעיל בתחום סליקת תשלומים כבר למעלה מעשור הניסיון מלמד שלמרות החדשנות הבלתי נלאית בתחום התשלומים, העובדה שמדובר בתחום מפוקח מבחינה רגולטורית גורמת לכך שהשינויים הם אבולוציונים ולא מהפכנים. כלומר, שלמרות שאמצעי תשלום חדשים חודרים לשוק, הרי שהקצב בו הם מחליפים את האמצעים הישנים הוא איטי ודינם של אמצעים קיימים כגון כרטיסי אשראי להזדקן לאט.
נשאלת לכן השאלה: מה בכל זאת יכול להאיץ את השינוי?
התנאי ההכרחי להאצת המעבר ל- M-Commerce הוא, כאמור, ערך מהותי ללקוח.
כדי לייצר את הערך, יש ליצור סביבה אקולגית מלאה שתקשר בין תשלומים, למלאי, למועדון הלקוחות, להטבות מבוססות מיקום, לרשתות חברתיות וכדומה כשכל הרכיבים מסונכרנים זה עם זה. מכיוון שמדובר במספר רב של גורמים שצריכים לעבוד ביחד התהליך ככל הנראה ייקח את הזמן שלו והאפשרות היחידה שהתהליך יואץ הוא שיהיה גורם מהותי (disruptive innovator) שייתן מענה מלא ויגרום לאחרים ליישר קוים.
הכותב הוא יו"ר קרדיט גארד, חברת שירותי סליקה המובילה בישראל לפתרונות סליקה באינטרנט לפי דרישות תקן PCI