ביטוח אופנוע חובה עבר רפורמה משמעותית בשנים האחרונות בגלל מעורבותם הגדולה של רכבים דו גלגליים בתאונות דרכים. מעורבות זו יצרה מצב שבו נהגי המכוניות מצאו עצמם מכסים את נהגי האופנועים והקטנועים. הכיצד?
סך הגביות מכל נהגי האופנועים והקטנועים לא כיסו את סך כל התביעות את חברות הביטוח בגין תאונות דרכים שמבוטחיהן היו מעורבים בהם. במצב זה של אי כדאיות חובה היה לשנות את הפוליסות כדי להגן גם על חברות הביטוח מפני קריסה כלכלית. לפיכך, עודכנו תעריפי הביטוח ועלו באופן משמעותי, כדי שניתן יהיה לכסות את העלויות של כל הנפגעים בתאונות אופנוע עם נפגעים.
הרפורמה הדיפרנציאלית בתעריפי ביטוח לאופנוע
מעצבי הרפורמה ראו לנגד עיניהם את מאפייני הסיכון של כל נהג ולא תעריף אחיד לכולם. כלומר, לבחון את רמת הסיכון של כל נהג לגופו, ולקבוע כי נהגים מסוכנים יותר ישלמו יותר ולהיפך. הרעיון ימריץ את הנהגים לשמור על נהיגה בטוחה ויקטין באופן משמעותי את היתכנות תאונות הדרכים. התעריפים הדיפרנציאלים מתייחסים לפוליסות ביטוח חובה לנהג נקוב ולא על פוליסות מסוג כל נהג.
אופנועים עד 50 סמ"ק - התייקרו ב 25% לערך והגיעו לתעריפי קטנועים בנפח של 125 סמ"ק שלא השתנו. אופנועים בנפח של 250 סמ"ק ומעלה - התייקרו ב 10% בממוצע.
כדי שלא תורגש העלייה בתעריפי ביטוח אופנוע חובה רק לנהגים, הורה המפקח על הביטוח לחברות הביטוח להוריד את עמלות התיווך מ 14.23% ל 9%. וכן יצאה הוראה להוזלה בביטוח חובה למחזיק אופנוע שני בבעלות אחת.
הסיבות שהביאו את המדינה לערוך את הרפורמה בתעריפי ביטוח אופנוע חובה הם נתוני השנים האחרונות במעורבות אופנועים בתאונות דרכים יחסית למעורבות כלי רכב אחרים. הנתונים מצביעים על כך שמעורבות אופנועים בתאונות דרכים היא פי 5.6 יותר מאשר כלי הרכב האחרים, וכי גם שיעור ההרוגים והפצועים קשה כתוצאה מתאונות עם אופנועים הוא פי שלוש יותר מכל כלי רכב אחר, ולכן הסיכוי לצורך בשיקום רפואי הוא גבוה פי 30 מאשר בכל כלי רכב אחר. גם תביעות נפגעי הגוף מבעלי האופנועים גבוהה מסך כל הפרמיות שנגבו עד כה. מצב זה גרם לכך שנהגי האופנועים היו מסובסדים על ידי הנהגים האחרים המבוטחים באותן חברות ביטוח בכלי רכב שונים.
ביטוח אופנוע הוא קודם כל ביטוח חובה ולאחר מכן כל יתר הביטוחים. כדי ללמוד על ביטוח אופנועים מכל הסוגים התייעצו עם מומחה לביטוח ותוכלו ליהנות מנסיעה בטוחה.