יש דברים שכל אופנוען יודע
כל מי שמתחיל ללמוד רכיבה על אופנוע חושש. לא משנה כמה אתה אוהב אופנועים וכמה אתה רוצה להיות כבר שם עם הרישיון ביד, כולם עוברים תהליך שבו הם מתוודעים לאופנוע והאופנוע מכיר אותם. כל מי שמתחיל ללמוד לרכוב על אופנוע מתעמת עם המציאות העגומה, לפיה אין רוכב אופנוע שלא נופל או נפצע (או כמעט בכלל אין). כל מי שלומד לרכב על אופנוע מבין מהר מאוד, כי עליו לכבד את האופנוע וכי למרות שישנם אופנועים סלחניים יותר או פחות לטעויות – באופנוע בד"כ אין הזדמנות שנייה.
כך למשל, אופנוענים רבים לומדים לנסוע בין פסי מעבר החצייה – אשר עלולים להיות מאוד חלקים, במיוחד ברגע שיש עליהם נוזל כמו מים וכו'. אופנוען צריך ללמוד לסמוך על האופנוע שלו, והוא צריך לטפל באופנוע שלו כדי שהאופנוע יהיה ראוי לאמון. לרכוב על אופנוע כשאינך יודע בדיוק מה מצבו המכאני של האופנוע, אתה לא יכול להרגיש מספיק בטוח שהאופנוע יישא אותך בביטחון. אחד הדברים שכל אופנוען יודע הוא שצריך אמון מיוחד באופנוע כדי לרכוב עליו - ביטוח חובה לאופנועים והכיסויים שהוא מעניק מסייעים לא מעט לתחושת האמון.
כידוע, ביטוח חובה לאופנועים כמו ביטוח חובה לכלי רכב אחרים, מכסה נזקי גוף שעלולים להיגרם לרוכב האופנוע או אחרים במקרה של תאונת דרכים. כשחושבים על זה, אין כמעט מצב בו יש תאונה עם אופנוע ואין בו נזק גוף כלשהו. משמעות הדבר היא כי הנזקים בתאונה עם אופנוע יהיו יקרים.
אז למה זה כל כך יקר?
מבלי להלאות בפרטים הרי שאופנועים הם פגיעים יותר מכלי רכב אחרים הנמצאים בכביש. כאמור, כמעט בכל מצב של תאונה בין אופנוע לכלי רכב אחר – או אפילו תאונה "עצמית", בה אופנוען מאבד שליטה על האופנוע ונפגע – יהיו לכך השלכות שיבואו לידי ביטוי בנזקי גוף. הממונה על הביטוח בדק את העלות של הפיצויים שניתנים על ידי ביטוח חובה לאופנועים, וראה שהסכום קטן מההכנסות. לממונה על הביטוח יש סמכות לקבוע עד 8% מימון הדדי בין ביטוח חובה לאופנוע וביטוח חובה לרכבים רגילים.
למרות זאת, הממונה על הביטוח לא מעלה את המימון לרמה הזאת, ומסתפק ברמה של 4%. במצב זה, מי שצריכים לשלם את ההפרש הם רוכבי האופנועים, אשר משלמים עבור ביטוח חובה לאופנועים.
מה אפשר לעשות?
בעקבות המחאה שהיתה לפני כמה זמן של רוכבי אופנוע, ישנן חברות ביטוח המציעות ביטוח חובה לאופנועים בתעריף מוזל. את ההוזלה מספקים באמצעות העלאת ההשתתפות העצמית מסכום אפסי לסכום גבוה שיכול להגיע עד לכדי 11,000 ₪. כל אחד עושה את השיקול בעד עצמו, אולם לפעמים, כדאי להישאר עם פוליסת ביטוח חובה לאופנועים, שהיא מעט יקרה יותר ולהבטיח שבמקרה הצורך תוכלו לעמוד בעלות הטיפולים הרפואיים. יתרה מכך, מי שמעוניין לרכוש ביטוח צד ג' או מקיף לאופנוע שלו – יוכל ליהנות מתעריפים זולים יותר אם ירכוש את ביטוח החובה דרך אותה חברה.