חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדידת זמינות מוצרים בנקודות המכירה

מאת: hila gilonתוכנה15/02/20121067 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מבוא
מה קורה כאשר מוצר אינו זמין על המדף או כאשר הלקוחות לא מוצאים את המוצר שחיפשו על המדף ?

מחקרים מראים ש 9% מהלקוחות לא מבצעים רכישה כלל, אפילו לא של מוצר חליפי. באירופה מתורגמים תשעת האחוזים הללו ל 4 מיליארד יורו, כאשר גם נתון זה הינו למעשה רק קצה הקרחון: לקוחות שנתקלים באירועים חוזרים של חוסרים נוטים להחליף את הסניף שבו הם מבצעים את רכישותיהם.

התנהגות הצרכן כאשר הוא נתקל בחוסר במלאי (לפי ECR):

התנהגות צרכנים לאירועים חוזרים של חוסרים במלאי (לפי ECR):

לפי המחקר של ארגון ECR ממוצע חוסרי מלאי (Out of Stock - OOS) באירופה עומד על 7-10% מהמגוון הכולל. פעמים רבות נתון זה איננו נמדד בשל  מורכבות ואמינות המדידה למרות המשמעות העסקית הרבה.

 מאמר זה מציג מתודולוגיה לשימוש בנתוני המכר מהקופות (POS) ליצירת מדד אחיד  לאירועי OOS לפי קטגוריות שונות ולפי ערוצי הפצה. המתודולוגיה מותאמת הן לקמעונאים והן ליצרנים (בהנתן זמינות נתוני POS).

זמינות מוצרים על המדף – גורמים משפיעים

קיימים חמישה גורמים מרכזיים המשפיעים על זמינות המוצרים במדף:

·        רענון המלאי במדף – האם הכמויות הנכונות זמינות בזמן הנכון ?

·        מקום במדף – האם המקום המוקצה בפלנוגרמות תואם לקצב המכירות ?

·        הילום מלאי – האם נתוני המלאי מתאימים למלאי בפועל ?

·        ניהול מבצעים – עד כמה התחזיות מדויקות? האם התחזיות נלקחות בחשבון בהיערכות הלוגיסטית ?

·        מערכת הזמנות – האם הכמויות הנכונות מוזמנות בזמן הנכון ?

ניהול נכון של גורמים אלו יתרום לצמצום תופעות החוסר.

קיימות שתי גישות עיקריות למדידת חוסר:

א.    ידנית - העובדים מתעדים מקרים של OOS. היתרון בשיטה זו הוא היכולת לתעד גם את סיבת החוסר

ב.     אוטומטית - בעזרת נתוני קופות (POS) – כפי שנפרט להלן.

 

עקרונות חישוב מדד OOS ע"ב נתוני קופות

על מנת לקבוע אינדקס שמחשב OOS יש להתחשב בשני עקרונות מרכזיים:

·        זיהוי תבנית מכירות ביחידות

·        ניתוח הנתונים וקביעת סף זיהוי של OOS

ניתוח נתוני המכירות מסייע להבחין בין תבנית מכירות צפויה לבין התנהגות שאינה צפויה. קיימים חמישה גורמים שיש להתחשב בהם כאשר מנתחים את תבנית התנהגות המכירות:

1.     סבב מלאי – נמדד ביחידות שנמכרו למוצר, ליחידת זמן לחנות. סבב המלאי בודק האם הפריט נמכר מהר או לאט.

2.     תנודתיות – מקדם שבודק עד כמה המכר הוא יציב. ככל שהמקדמים נמוכים יותר כך השימוש בנתוני ה POS יתאימו יותר.ישנן שתי שיטות עיקריות לחישוב מדד התנודתיות:

a.     חילוק של סטיית התקן בממוצע המכירות (ביחידות) X 100.

b.     מספר ימים בהם לא היו מכירות חלקי סה"כ ימי המכירות בתקופה X 100

3.     איכות הנתונים – לאיכות הנתונים השפעה רבה על היכולת להסתמך עליהם לצורך ניתוח סבבי מלאי ותנודתיות.

4.     רמת האגרגציה – ככל שנתוני הבסיס קיימים ברמה נמוכה יותר, כך ניתן יהיה להסתכל עליהם ברמות ארגרגציה וחיתוך שיתאימו לנו.

5.     תקופת החישוב – ככל שיש לנו יותר נתוני היסטוריה, כך ישנה גמישות רבה יותר ביכולת לנתח את הנתונים ולזהות מגמות ועונתיות.

מדידת  OOS ע"ב נתוני POS מתאימה בעיקר לפרטים בהם סבב המלאי הוא גבוה והתנודתיות של המכירות היא נמוכה יחסית. ניתן למקום את הפרטים בארגון במטריצה הנ"ל:

יצירת מדד אינדקס של OOS

להלן השלבים הנחוצים לבניית מדד ה- OOS:

1.     הגדרת 20 עד 30 קטגוריות רגישות

2.     זיהוי 10 המוצרים החשובים בכל קטגוריה

3.     הגדרת ערוצי המכירה הנמדדים

4.     בחינת היסטוריית המכירות וזיהוי תבנית המכר

5.     קביעת הסף/ הגבול שמכירות מתחתיו מהוות אינדיקציה ל OOS. כלל אצבע קובע את הגבול בשתי סטיות תקן כך שמכירות בתוך הטווח משקפות מכר צפוי בהסתברות של 95%.

6.     חישוב אינדקס של OOS : 
אובדן מכירות (הפער בין תחזית המכירות למכירות בפועל) חלקי תחזית מכירות  X 100

7.     מדד זה יכול לשמש כ benchmark להשוואה בין קטגוריות שונות, ערוצי מכירה, אזורים גיאוגרפיים ועוד.

סיכום

קמעונאים ויצרנים מכירים בחשיבות של מדד זמינות המוצרים במדף ופעמים רבות נעזרים בחברות אשר מבצעות סקירה פיזית של הזמינות במדף.

המתודולוגיה שתוארה להלן מאפשרת שיתוף פעולה בין היצרן לקמעונאי אשר באמצעות אינדקס אחיד שמחושב באופן אוטומטי מאפשר לאתר  אירועי חוסר ולהשוות את רמת זמינות המוצרים בין הקטגוריות השונות ע"ב נתוני הקופות הזמינים.

 ירון נחמנה – סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת ISCS המתמחה בפתרונות לניהול המדף למגזר הקמעונאות והתעשייה.

Yaronn@iscs.co.il; 0544-894283

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת hila gilon

מאת: hila gilonתוכנה15/02/121508 צפיות
המדף הופך בימים אלו לזירת מסחר מרכזית יותר מאי פעם, לאור חשיבותו הגדולה הן עבור הקמעונאים והן עבור הספקים. קרב השליטה על המדף ועל סידורו מלווה את היחסים בין הרשתות והספקים ומעיד על מידת החשיבות שיש לניהול המדף – כמחולל ערך עבור הקונה וכמרכז רווח המשפיע באופן ישיר על ביצועי ורווחיות הארגון.

מאת: hila gilonתוכנה15/02/121139 צפיות
קמעונאים, מפיצים ויצרנים במגוון של תעשיות נפגעים קשה מהמצב הכלכלי שמשפיע על רמת הצריכה של הלקוחות. המצב מחייב חברות לבחון מחדש ובאופן תדיר את השינויים בתבניות הביקוש ולהתאים את האסטרטגיות העסקיות שלהן בתחומי קיבולות הייצור, המשאבים, תוכניות השיווק והתקציב על מנת לוודא שההשקעה, המאמץ וערוצי ההפצה מתמקדים במוצרים שמניבים את הרווחים הגבוהים ביותר.

מאת: hila gilonתוכנה15/02/1210808 צפיות
מנכ"ל יכול להשפיע על ערך המניות שלו לטווח הארוך ע"י הבנה וניהול מושכל של הקשר בין המכירות, המלאי והרווח הגולמי. ניהול של רמות המלאי המתבסס על פילוח המוצרים לפי הרווחיות והיקף המכירות יוביל למיקסום הערך של החברה לטווח הארוך.

מאת: hila gilonתוכנה15/02/121052 צפיות
האם יש יכולת לתכנן את הביקוש האופטימאלי? מהו מושג ה- planning? פתרונות מסורתיים בתחום שרשרת האספקה אינם מסוגלים להתמודד עם האופי הדינמי של הביקוש, ונותנים מענה אוטומטי – במקום להשיג תוצאה אופטימלית. תכנון שאינו דינמי יוצר באופן בלתי נמנע ערך מלאי לא יעיל, החזר הון נמוך ופגיעה ברמת השירות ללקוח. השגת אופטימיזציה כוללת מצריכה תכנון דינמי המתבסס על תהליך חוצה ארגון של הבנת הביקוש וקבלת החלטות על בסיס סיכון המוגדר בארגון .הגדרת הסיכון במונחים כספיים והיכולת לעקוב ולהגיב אחר התנהגות הביקוש, מאפשרת להגדיר את הביקוש האופטימאלי כסה"כ המכירות בפועל.

מאת: hila gilonמיחשוב ארגוני15/02/121020 צפיות
שנת 2009 מזמנת לארגונים עסקיים לא מעט אתגרים, ומבטיחה את מקומה בפנתאון השמור לשנים שהחתירה למצויינות תפעולית היא לחם חוק עבורן. הצרכנים מצמצמים הוצאותיהם, התקציב הארגוני, ההלוואות וההשקעות מתהדקות וליצרנים אין ברירה אלא להפחית עלויות, לבחון כל העת את הצעת הערך שלהם ולראות שהיא עונה לצרכי הלקוח כמו גם לתור אחר אפשרויות צמיחה חדשות. גורמים נוספים שהופכים את התמונה למורכבת אף יותר, הם התנודתיות בדפוסי הביקוש ובסחורות, והצורך הגובר לשמור על אבטחה ובקרת איכות בשרשרת האספקה. כדי לעמוד באתגרים אלו בעולם תפעולי שבו הביקושים וצרכי הלקוח הם חזות הכל, ארגונים מובילים מחפשים אחר פתרונות לשרשרת הערך המציעים גישה מתקדמת לקונספט המסורתי של תכנון (Planning).

מאמרים נוספים בנושא תוכנה

מאת: ליאורתוכנה05/10/162776 צפיות
לימודיו של הנדסאי תוכנה, מאפשרים לעבוד בתחום התוכנה, ומתקיימים בבית ספר להנדסאים. בית ספר להנדסאים, שנמצא בתל אביב יפו, מספק הזדמנות לתושבי תל אביב והסביבה, ללמוד בו. תכנית הלימודים מתעדכנת, בהתאם לשינויים שחלים במקומות העבודה העתידיים.

מאת: אריה הרשקותוכנה19/07/152356 צפיות
"אני יודע מה מצב העסק שלי" זהו אחד מהמשפטים שכל בעל עסק אמור לדעת להגיד ואני שומע זאת לא מעט. ואז אני שואל, "ואיך אתה יודע מה המצב"? הבנת התשובה לשאלה זו תעזור להבין מה משמעות התאמת תוכנה לניהול עסק.

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151937 צפיות
חברות רבות ברחבי העולם וכמובן גם בישראל עוסקות במלאכה המעניינת אך גם המאתגרת של פיתוח מוצרים אשר יש בהם אלמנטים טכנולוגיים. חלקן שייכות לצוות המו"פ של חברות אשר עוסקות גם בייצור בפועל של המוצרים, בעוד שחלקן נותנות את שירותי הפיתוח והתכנון לחברות יצרניות שונות ומגוונות.

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151874 צפיות
מדענים כגון ניוטון, מקסוול ואחרים העניקו לנו את המודלים המתמטיים, "חוקי המדע" שהופכים לאפשרי את החיזוי המדויק של התפתחות מערכות ועצמים פיזיקליים בחלל ובזמן בהינתן תנאי שפה מסוימים ותנאי התחלה. מתמטיקאים יישומיים המציאו שיטות נומריות המסוגלות לייצר מספרים ושרטוטים המסייעים לתאר במדויק כיצד מערכות ועצמים יתפתחו בחלל ובזמן. הדבר מאפשר לנו לבצע סימולציות, להתאים פרמטרים, ובסופו של דבר לבצע תכנון טוב יותר, אם לא הטוב ביותר.

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151882 צפיות
בארבע כתבות הספקנו להכיר את שיטת התכנון והייצור בעזרת מחשב, למדנו מי עושה בה שימוש ואילו שימושים נרחבים קיימים בעזרתה. בכתבה האחרונה בסדרה נבין מהי הטכנולוגיה העומדת מאחורי השיטה.

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151884 צפיות
בשלושת הכתבות הקודמות למדנו מהי טכנולוגיית תכנון וייצור בעזרת מחשב, סקרנו את המשתמשים בשיטה ומהם השימושים הרבים שנעשים בה ברחבי העולם. בכתבה רביעית זו נצלול יותר פנימה ונציג את סוגי ה- CAD הקיימים ומי עשוי למצוא שימוש בכל אחד מהם.

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151744 צפיות
בשתי הכתבות הקודמות הכרנו את תחום התיב"ם – תכנון וייצור בעזרת מחשב, ולמדנו מהי חשיבותו הגדולה בעולם תכנון המוצרים בענפי ההנדסה, הפיזיקה והמדע. נגענו גם במשתמשים העיקריים בטכנולוגיה זו, ובכתבה זו נרחיב אודות השימושים ב CAD ומי מנצל זאת לטובתו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica