טיימליין זו לא רק האפליקציה החדשה והמסקרנת של פייסבוק.. הטיימליין (ציר זמן) הוא כלי תקשורת חזותית בעל ותק, שאולי מזכיר לנו תערוכות היסטוריות במוזיאון, אך גם חברות עסקיות רבות ומותגים עושים בו שימוש, ובעיקר עם עליית הפופולריות של האינפוגרפיקה ורצון לספר סיפורים באופן תמציתי ומושך עין. אינפוגרפיקה היא הצגה של מידע באופן ויזואלי, למשל על ידי דיאגרמות. כיום לא רק שתמונה שווה אלף מילים, אלא שהצורך באימג'ים חזקים וברורים הפך אצל כולנו להתמכרות.
למה צריך טיימליין?
טיימליין יכול לשמש כהקדמה לסיפור (פרולוג) כיוון שהוא מאפשר לראות את התמונה הגדולה, ממעוף הציפור מעל לזמן ולמקום.
הטיימליין הוא אמצעי להצגת מידע באופן מגוון יותר מטקסט, והוא פותח אינספור אפשרויות ללמידה נוספת על הנושא או המותג. במוזיאון חדרי המלחמה של צ'רצ'יל למשל, הטיימליין הדיגיטלי האינטראקטיבי מאפשר דרכו גישה ליותר מ- 600 מסמכים היסטוריים שונים, על גבי מסכי מגע.
ארגונים יוצרים טיימליין לעתים קרובות לצורך תערוכה, אתר, או אירוע לציון אבן דרך משמעותית בארגון או בהתפתחות כרונולוגית מסוימת.
עושים סדר בחומר
כדי ליצור טיימליין צריך קודם כל להחליט מהי הכותרת שלו, מהו טווח הזמנים, ואל כמה אירועים הוא מתייחס. לעיתים לצורך ניסוח והרכבת טיימליין נעזרים ארגונים בתחקירנים או עיתונאים, ובעיקר אם הצטברה לאורך השנים כמות גדולה של חומר, ויש קושי לבחור באירועים המשמעותיים יותר שהתרחשו.
כלי עזר שימושי ונוח הוא תוכנת Excel, המאפשרת לבנות מסד נתונים (דאטאבייס) ואף לייצר גרף טיימליין בסיסי באמצעות התוכנה - שיכול לעבור כמו שהוא אל המעצב הגרפי. בסוף המאמר נמצא לינק לתבנית אקסל מוכנה מראש.
בניית הטיימליין
לאחר הגדרת הנושא (כותרת) וטווח הזמנים, משרטטים את סרגל הזמן, ומסמנים נקודות לתאריכים, עם תוויות תיאור למה התרחש בהם. מקובל להוסיף תמונה לכל נקודה, לפחות. כדאי לייצר תיקייה ייחודית לאיסוף כל הקבצים שעשויים להוות חלק מהטיימליין - בעיקר אם הכוונה היא לייצר טיימליין אינטראקטיבי, או סרטון, או להעלות את כל הקבצים לאפליקציית הפייסבוק בשלב מאוחר יותר.
טיימליין איכותי ומעניין צריך להיות מגוון בהצגת מידע טקסטואלי. למשל, התיאור של התרחשות בנקודת זמן מסוימת, יכול לבוא פעם בצורה של רשימה, פעם כשאלות ותשובות, פעם כפסקה רגילה. אפשר לייצר טורים, הדגשות, וכל אלמנט גרפי אחר שייצור עניין, בתנאי שיתרום גם לבהירות התיאור. תוכלו להיעזר בשירותי עריכה לשונית וקופירייטינג כדי לוודא שהמשמעות, הדגשים, והחשיבות של כל אייטם עובדים כמו שתכננתם.
כדאי לוודא גם שיש גיוון ויזואלי של האימג'ים המצטרפים לטיימליין - פורמטים של התמונות, גדלים, צבעוניות, וכו'. רמת הפירוט של תיאורי האירועים על הטיימליין תלויה כמובן בקנה המידה שלו, ובמדיה בה הוא יפורסם. טיימליין יכול להיות סטאטי - אם הוא בדפוס בקטלוג או על פוסטר, אך האינטרנט מאפשר גם יצירה של טיימליין חי ואינטראקטיבי. במקרה כזה, הבחירות עיצוביות של מדיה וממשק משתמש הן קריטיות ומומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום.
פרסום
את הטיימליין אפשר לפרסם באתר החברה, לייצר אותו בדפוס או כתצוגה תלת-מימדית בתערוכות ובמשרד, או לעשות בו שימוש בקמפיין פרסומי בתקשורת. ניתן גם להפיק ממנו מצגת או סרטון, שיוקרנו באירוע מיוחד או בפגישות. טיימליין יכול להוות כלי תדמיתי אפקטיבי המתקשר את סיפורו של הארגון או המותג, בכל נקודת מפגש עם לקוחות, משקיעים, ועובדים.
*
קריאה נוספת - מאמר באתר הארגון הבינ"ל לגרפיקה SEGD http://www.segd.org/news/5301/5316.html
לינק לתבנית אקסל מוכנה מראש והסברים ליצירת טיימליין http://www.vertex42.com/ExcelArticles/create-a-timeline.html
לתמונות ומידע נוסף באתר שלנו בנושא פרויקטים במורשת ארגונית: http://www.primer.co.il/heritage-projects/