בסקר חביב ולא מחייב יצאנו לבדוק מה התלמידים אוהבים. שאלנו מספר לא קטן של תיכוניסטים בשנותיהן האחרונות בלימודים ושוחחנו עם מוריהם. הסקר נערך בשלושה תיכונים במרכז הארץ כאשר הרעיון היה לבדוק אילו בגרויות תלמידים יותר אוהבים. התשובות כאמור מפתיעות.
בגרויות - הנה אני בא
בגרות באנגלית כמו גם בגרות בהיסטוריה היוו את הבחירה המנצחת של התלמידים. בניגוד למה שאנו חושבים תלמידים עדיין אוהבים ללמוד ומבחינתם, בגרויות, תאמינו או לא, הוא לא עניין של מה בכך. התלמידים מביטים על מבחני בגרויות ברצינות מהולה בציניות של נוער.
כבר עכשיו הם מביטים במבט מלא אופטימיות לשנים הבאות. כאשר הם משוחחים על לימודים אקדמאיים הם נוטים להימנע מהמילה צבא, אבל בזמן בגרויות הם לא שוכחים להזכיר את המילה הזו לפחות פעמיים או שלוש בדקה. לטענתם בגרויות משקפות את יכולת "הישיבה והשינון", ולא בהכרח את הידע. לימודים לקראת בגרויות לוקחים מהם זמן יקר. הם מציינים שקבוצות לימוד יחדיו הפכו לעניין יומיומי, כאשר רוב הקבוצות כוללות שלושה עד ארבעה תלמידים.
רוצים להיות פסיכולוגים
בזמן לימודי בגרויות הם אינם נוטים לדבר זה עם זה ומעדיפים לשמור על הפרדה – בנים לחוד ובנות לחוד. הם טוענים כי ציוני בגרויות יקבעו את עתידם האקדמאי (כן, תתפלאו לא כוחם רוצים להיות בכוכב הולד) ומכוונים למקצועות מסוימים מאוד. חלק גדול מהתלמידים איתם שוחחנו רואים את עצמם כמטפלים. הרבה מהם הזכירו לימודי פסיכולוגיה ומספר מצומצם רפואה ומשפטים. ציוני בגרויות גבוהים למקצועות אלו, הם כאמור הכרח חובה.
בתוך כך מקצועות שונים של בגרויות שנשארו בתחתית הרשימה הם בגרות בלשון כמו גם בגרות בספרות, בעוד שהמקצוע הנבחר הוא בגרות באנגלית. לטענתם המורים אינם מבינים כמו הילד את הטקסט, הווה אומר את משמעותו של התפסן משדה שיפון למשל, לטענתם לפחות, ניתן ללמד "בצורה הרבה יותר מעניינת".
מוגש כשירות לציבור על ידי לחמן בגרות ופסיכומטרי