השוואת מחירים באינטרנט
אחד היתרונות הגדולים בנגישות המידע האין סופי המצוי באינטרנט, הינו האפשרות להשוות מחירים טרם כל רכישה. אם בעבר הייתם צריכים לכתת רגליים מחנות לחנות על מנת לבדוק היכן משתלם יותר לקנות, כיום ניתן לדעת היכן הרכישה היא הכדאית ביותר ומהו המחיר הזול ביותר ללא כל עוררין, מבלי לקום מהכסא.
השנים האחרונות הביאו עמן שינוי משמעותי באופן הצרכנות, אשר הפכה אינטרנטית, החל מהחלטה היכן לבצע את הרכישה וכלה בביצוע התשלומים. מחשב, כרטיסי טיסה, ריהוט לדירה, דירה – באינטרנט ניתן למצוא הכל, ובזול.
כך, בהשקעת הזמן והאנרגיה בפעילות צרכנית חכמה, יכול כל אחד מאיתנו לחסוך, והרבה. מה שהופך את הקניה האינטרנטית זולה ומשתלמת מתמיד, הם אתרי השוואת המחירים, המספקים כיסוי רחב ומקיף של חנויות מקוונות ושל חנויות פיזיות.
אתרי השוואת מחירים מאפשרים לצרכן לקבל את כל המידע הדרוש לו בנוגע לרכישה אותה עתיד לבצע, ומבטיחים רכישה זולה, אמינה ובטוחה. האתרים מספקים את כל המידע הרלוונטי לגולש בעת ביצוע החלטת הרכישה: מיקום החנות, דירוג החנות על ידי הגולשים, דירוג המוצר על ידי הגולשים, חוות דעת מפורטות של הגולשים על הספק ועל המוצר, וכמובן דירוג המוצרים על פי מחיריהם בכל אחת מן החנויות.
על מנת לנצל את האתרים הללו באופן היעיל ביותר, כדאי להבין כיצד הם עובדים.
ראשית, יש להבחין בין אתר השוואת מחירים לחנות אינטרנטית: אם באתר מתקיימת מכירה של מוצרים, מדובר בחנות לכל דבר - היא אולי טובה ואמינה אך בוודאי שאינה אובייקטיבית.
שנית, יש להתחשב בשני המדדים החשובים לצרכן בעת ביצוע החלטת הרכישה: המדד הראשון הינו המיקום – המוצרים שיופיעו ראשונים לפי הדירוג שקבע הגולש הם לרוב המוצרים היחידים אותם יבחן הגולש, אשר לא יטרח להמשיך ולבדוק את המוצרים המופיעים בהמשך הרשימה. המדד השני הינו חוות הדעת של הגולשים – ביקורות חיוביות מצד הגולשים חשובות לשכנוע הצרכן לרכוש בחנות זו. לא פעם יעדיף הצרכן לשלם מעט יותר אך לרכוש את המוצר בחנות הזוכה לביקורות חיוביות רבות. לפיכך, חנות המעוניינת להגיע אל הגולשים חייבת להופיע באחד מהמקומות הראשונים בדירוג. הדבר מחייב את החנויות להורדת מחירים ולשירות אמין ומהימן, על מנת להיות הזולים ביותר ולהגיע אל הצרכנים הפוטנציאליים.
עם זאת, חשוב לזכור כי לגולשים קל בהרבה לפרסם ביקורות חיוביות, מאחר והחנויות משלמות כסף רב לאתרי השוואת המחירים ולפיכך אינם מאפשרים להוסיף ביקורת שלילית בקלות. כמו כן, לא קיים מנגנון שמונע ממנהל חנות לפרסם תגובות פיקטיביות.
השוק האינטרנטי מכיל אתרי השוואת מחירים רבים, כשהבולט ביותר הינו זאפ, מייסד התחום בישראל והאתר הפופולארי ביותר. האתר מכיל מידע מקיף ורחב במיוחד וכן חוות דעת גולשים מפורטות. מעבר לכך, קיימים אתרים כמו: כמה ו- ב"זמן" אשרר נוחים לשימוש ואפקטיביים לא פחות. ולאחרונה אף מערכת השוואת המחירים של האת רefind אשר מהווה מעין מנוע חיפוש למוצרים - http://compare.efind.co.il/ השוואה זו מאפשר לבעלי חנויות לצרף את המוצרים שלהם ועל הלקוח רק לחפש את שם המוצר ומיד יקבל את החנויות שמוכרות אותו.
מנגנוני השוואת מחירים ניתן למצוא גם בערוץ הקניות של ynet; באתר msn מתבססים אמנם על טכנולוגיה של אתרים אחרים אבל מציעים ממשקים שונים ונוחים; האתר allprice מתממשק לאתרי השוואת מחירים ומחפש בהם במקביל, וכולל אינדקס חנויות מקוונות; אתר mybuy משלב השוואת מחירים, מודעות לוח ומכירות פומביות; והיריעה עוד רחבה..
כמובן שאף אחד מן האתרים המדוברים אינו כולל את כל החנויות הקיימות, אך החפיפה גדולה. כמו כן, אתרי השוואת המחירים הגדולים לרוב מתמחים במוצרים ממספר קטגוריות, שדי חוזרות על עצמן: מוצרים לבית ולרכב, צעצועים ומתנות, חומרת מחשב, אלקטרוניקה וציוד משרדי. במידה והינכם מעוניינים במידע רלוונטי אחר, ישנם אתרים המתמחים בתחומים ספציפיים, דוגמת אתר mytrip העוסק בהשוואת מחירי טיולים, או אתר pricesal.co.il העוסק בהשוואת מחירי מוצרים בסופר.
היו צרכנים נבונים ונצלו בחוכמה את המידע הפרוש לפניכם באינטרנט. בשוק תחרותי שכזה ייאלצו החנויות לספק מחירים נמוכים ואילו אתם תוכלו לחסוך מאות ואלפי שקלים בשנה.