מה זו אסטרטגיה – זוהי מערכת החלטות שמבצע מקבל ההחלטות בעסק, תוך התחשבות בטווח קצר וטווח ארוך, בתנאי אי וודאות על מנת להשיג מטרות עתידיות. בעסקים ההחלטות הן שילוב של אסטרטגיה וטקטיקה. למרות שאסטרטגיה מתייחס לרוב למה היא המטרה וטקטיקה לאופן השגת המטרה.
מהם המאפיינים אשר יש להכלילם בתכנון אסטרטגי?
· חיזוי נכון של מגמות השוק ושינויים בשוק (חשוב להבחין גם בשינויים כגון סבירות לעליה בריבית וכד'
· אסטרטגיות שיווק מתוחכמות
· ניתוח פיננסי יעיל
ולבסוף... בקרה יעילה על תוצאותיהן
ע"י תהליך תכנון אסטרטגי ניתן לבחון בשלבים שונים האם הפעולות תואמות ומשרתות את המטרה שנקבעה בתהליך התכנון.
תכנון אסטרטגי מחייב הגדרת מטרות ברורות
החלטות אסטרטגיות הן מורכות מטבען בעולם העסקים שכן גם אם המטרה ידועה ומוגדרת, ההחלטה לפעולה תלויה בזמינות מידע, בפירושו, ובגורמים סביבתיים ופנימיים רבים.
המטרה היא לפרש את המצב הנוכחי, ליצור ציפיות לעתיד ולפעול בהתאם להשקפתנו האישית ביחס לסיכונים ולמהלך האירועים הנצפה.
לעמוד על המשמר – גם אם נבחרה שיטת הפעולה, יש לבחון אותה באופן קבוע שכן יש לבדוק האם אנו משיגים את מטרתנו, האם יש שינויים סביבתיים שמשנים את התמונה הכוללת. רק ע"י בדיקה, תיקון ושינוי במידת הצורך, הסיכוי להשיג את המטרה יגבר באופן משמעותי.
המספרים בעולם התכנון - בעולם התכנון האסטרטגי לרוב לא ניתן להשיג דיוק במספרים, החל מאיסוף מידע שלעיתים כרוך בטעויות ועד לחיזוי עתידי שאינו ניתן לצפיה באופן מדויק ובמצבים כאלו יש להתיחס לסדרי גודל יחסיים ולמגמות כלליות (כגון מגמת צמיחה)
בנוסף, לרוב למידע איכותי יש חשיבות רבה למול המידע הכמותי שאינה ניתנת להשוואה מספרית כגון – שינוי עמדות של צרכנים וכד'
מה צריך לקחת בחשבון בתכנון אסטרטגי?
זיהוי - יש לקבוע יעדים כמותיים ו/או איכותיים
פנימי: להגדיר משאבים קיימים ומגבלות לחזות הוצאות עתידיות לחזות מגרעות
חיצוני – ניתוח ואבחון הסביבה הכלכלית,הענף כולו המתחרים
בחירה - לתת מספר חלופות אסטרטגיות ולבחור את התמהיל הטוב ביותר לעסק
לקבוע נקודות בדיקה ומדדים להצלחה בכל נקודת בדיקה
יישום - להקצות לכך את המשאבים הנדרשים
קביעת מטרות:
פער בין רצוי לצפוי – ההבדל בין המצב העתידי הרצוי (יש להחליט מהו המצב הרצוי בזמן מסויים בעתיד ) לבין המצב העתידי הצפוי (המוערך ללא שינוי בדרכי הפעולה כהקיימים בהווה)
ולבחון האם הפער נוצר בשל גורמים חיצוניים (מתחרים, צרכנים, מחירי שוק, ממשלה וכד') או פנימיים ( כ"א, משאבים וכו')?
האם ניתן להתמודד עם הפער ? לדוגמא: האם קיימים מספיק משאבים לסגירת הפער
מטרות – חייבות להיות ריאליות, ישימות, ברורות ואשר ניתן למדוד אותן.
חשוב להבדיל בין האמצעים לבין המטרה, בין המה לאיך,
לדוגמא המטרה- היא רווח האמצעי – העלאת שביעות רצון הלקוחות