"הגעתי למסקנה שאני רוצה להתחיל תהליך של אימון אישי. שמעתי על זה המון, זה מסקרן אותי, נראה לי יעיל, אטרקטיבי, פרקטי. אולי זה אפילו יעזור לי להגשים חלום ישן. אבל איך אני בוחר לי מאמן מתוך מאות המאמנים הקיימים? איך אדע מי הכי נכון לי? מי מהם יאפשר לי להגיע הכי רחוק, הכי מהר, הכי מדויק?"
הסוגיה של בחירת מאמן היא אולי הדילמה המשמעותית ביותר בשלב "הטרום-אימוני". קריטריונים רבים צריכים להילקח בחשבון. אחד החשובים בהם הוא בחינת הרקע האקדמי/מקצועי של המאמן: מאיזה עולם תוכן הוא מגיע? איזה סוג של ניסיון יש לו? מהי השכלתו? מהו הבסיס התיאורטי ממנו הוא בא?
מאמנים אישיים בישראל (וגם בעולם) מגיעים מרקעים שונים לחלוטין.
לכולנו ברור שמאמן אישי/עסקי שעיסוקו הקודם היה אימון-שחייה שונה לחלוטין ממאמן שבמקצועו הוא רואה חשבון, או ממאמן שהיה מוסיקאי או איש מכירות, ואלו שונים מאוד ממאמן אישי שהוא גם פסיכולוג.
כל אחד מהמאמנים הללו יציע תהליך שונה, כלי עבודה שונים, גישה שונה, ידע אחר.
האימון האישי והעסקי ((Business & Life Coaching הוא דיסציפלינה בין-תחומית השואבת מקורותיה מתחומי ידע רבים ובהם: ניהול, ספורט, חינוך, הדרכה, שיווק, פילוסופיה, ייעוץ ועוד.
+ובעות ממספר זרמים בפסיכולוגיה: הפסיכולוגיה האקזיסטנציאליסטית, הפסיכולוגיה ההומניסטית, הפסיכולוגיה החיובית והפסיכולוגיה הקוגניטיבית-התנהגותית.
במלים אחרות, הפסיכולוגיה משמשת בסיס תיאורטי משמעותי לאימון.
הפסיכולוג הוא מומחה לחקר הנפש, התפיסה וההתנהגות. זהו תחום הידע וההכשרה שלו: חוקיות ההתנהגות האנושית. הפסיכולוג עוסק הן בהתנהגות אנושית גלויה והן בהתנהגות אנושית סמויה, כך שהוא נוגע בעצם בכל תחומי החיים האנושיים.
כשאנו מדברים על פסיכולוג, זה לא אומר, בהכרח, פסיכולוג קליני שעוסק בניתוח ופתרון בעיות והפרעות נפשיות. פסיכולוג יכול לעסוק בפסיכולוגיה חברתית (יחסי הגומלין שבין הפרט וסביבתו, תוך התמקדות בפרט), פסיכולוגיה התפתחותית (השינויים ההתנהגותיים והנפשיים מילדות לבגרות) פסיכולוגיה ארגונית (דינאמיקות ארגוניות הנובעות מהאינטראקציות בין החברים בארגון), פסיכולוגיה חינוכית, התנהגותית, קוגניטיבית ועוד.
הפסיכולוג כחוקר וכמדען עוסק בארבעה אתגרים מרכזיים: תיאור ההתנהגות האנושית (מהי?), הסבר ההתנהגות (למה אנשים מתנהגים כך?), ניבוי התנהגות (מתי וכיצד אנו מתנהגים באופנים שונים?) ובקרה (כיצד נוכל לשלוט, לכוון או להשפיע על ההתנהגות?)
אלו הן שאלות מרכזיות ומהותיות לכל תהליך אימון באשר הוא. האימון עוסק תמיד בתוצאות. אלו נובעות מהתנהגות, מפעולות, מהוויה ועשייה. זהו 'המגרש' של הפסיכולוג.
ההשכלה שרוכש פסיכולוג (תואר M.A לפחות) מקנה לו ידע מעמיק והבנה בתחומי החשיבה האנושית, הרגשות האנושיים, תקשורת בינאישית, הדיאלוג הפנימי, קבלת החלטות, פתרון בעיות, שפה, זיכרון ועוד.
פסיכולוג שהוא גם מאמן אישי מביא איתו לאימון את מכלול הידע והמומחיות בשדה ההתנהגות האנושית. לפיכך, יש לו בסיס רלבנטי מאוד, שימושי ואקטואלי שמעניק לו כמאמן פרספקטיבה, כלים, יכולות ומיומנויות ייחודיות.
כל אלו מקנים ערך מוסף משמעותי לתהליך האימון, מקדמים את תהליך האימון ותוצאותיו ומעשירים את 'סל הרווחים' של המתאמן מן התהליך.
ד"ר ענת רוזן ליב, פסיכולוגית (Ph.D)
מאמנת אישית, עסקית, זוגית וקבוצתית
www.anat-rosenliv.com