חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אימון קבוצתי לפעילים - האתגר

בית ספר לפעילים הינו אחד מהתוכניות הפופולאריות בעבודה קהילתית להכשרת פעילים. המיועדת לגייס, לרתום ולהקנות להם ידע לקראת מעורבות ופעילות בקהילה.עשרות שנים מתקיימות תוכניות אלה בישובים רבים ברחבי הארץ .אין לי ספק שהתוכניות של בתי הספר מעשירות את המשתתפים, מקנות להם ידע וכלים אישיים ומקצועיים. תוכניות ההכשרה אינן קצרות ועלותן גבוהה. התוצאה המצופה מן הקורס הינה שאותם פעילים שהוכשרו,ישקיעו מזמנם, מרצם וכישוריהם ויפעלו לקידום הקהילה. כמי שעבדה כרכזת עבודה קהילתית ובהמשך עוסקת שנים רבות בהנחיה, יעוץ והדרכה, ראיתי חשיבות רבה בהקניית ידע וכלים לפעילים על מנת שיוכלו לבצע טוב יותר את תפקידם ילמדו להבין תהליכים וישפרו מיומנויות רלבנטיות. המסר המועבר בעצם קיום הקורס חשוב, מאחר והוא אומר אנו לא רק מציעים לך להיות מעורב, להתנדב להשקיע מזמנך,  אנו נותנים לך כלים שיעשירו אותך גם ברמה האישית, אתה נותן וגם מקבל.

אך למרות ההיגיון בתוכנית ההשקעה הגבוהה של זמן וכסף, אחת התופעות הבולטות היא שגם לאחר שאנשים הביעו את רצונם להיות פעילים, השתתפו בבית ספר לפעילים , סיימו אותו בהצלחה ונהנו מהתכנים הרי כשהיגיע הרגע בו הם נדרשו לפעול חלק מהם נעלם ,חלק לא היה מעוניין להיות פעיל, חלק מגיע לפעילות  חברתיות אך אינו פעיל.  אנו נתקלים בתופעה בה יש פער גדול בין מספר המשתתפים המסיימים, לבין אלה התורמים בפועל .לאחר סיום הקורס. אומנם בחוברת שסכמה את פעילות בתי הספר לפעילים לפני למעלה מחמש עשרה שנים, ניתן נתון של למעלה מ-40 אחוז של השתתפות בהמשך פעילות, השתתפות שהיא פחות ממחצית, לדעתי למרות שלא בדקתי את הנושא, כיום שיעור ההשתתפות קטן בהרבה.

לא בדקתי את הסיבות לכך אך אם אבחן את התופעה במשקפי מאמנת אני מעלה השערה לגבי המתרחש בתהליך הלמידה ובשיבוץ לאחר מכן. בגישה הקהילתית המסורתית  נבחרים אנשים הפועלים או המעוניינים להיות פעילים ומועברת להם הכשרה המקנה להם ידע רלבנטי הקשור בפעילותם.  תהליך הלמידה הוא, שהמורה הוא המומחה והוא מעביר את התורה למשתתפים, ממנה אמור להיווצר "פעיל", ולאחר מכן ישובץ הפעיל בהתאם לרצונו ולאפשרויות הקיימות בקהילה בה הוא חי או בה הוא מבקש לפעול. אומנם יש שוני בין קורסי הפעילים, אך כולם מעוניינים להוציא פעילים עם ידע וכלים לתפקיד. הכשרה אחידה ואינה מתייחסת ליכולות, לעוצמות, לצרכים והחזון של הפעיל, אלא לצרכים של הקהילה ושל המערכת המקצועית.

מה שמאפיין דרך למידה זו הינה למידה של מהחוץ פנימה כפי שמכנה זאת סטיבן קובי בספרו "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" הלמידה מתייחסת להעברת הידע של המרצה או המנחה בתחומי ידע רלבנטיים. לא אחת שמעתי עובדים מתלוננים שלא ניתן לסמוך על הפעילים מכיוון שהם אינם עומדים בהתחייבות שלהם, הם אינם מגיעים בזמן ולעיתים אף כלל לא מגיעים למקום הפעילות . ואפילו משימות פשוטות אינם מבצעים. רק לאחר לימודי האימון הבנתי את הבעייתיות שבתהליך,  היות ובתהליך הלמידה המסורתי אין התייחסות למיהו הפעיל, מה הם כישוריו, ייחודיותו , חלומותיו, מה בדיוק הוא מצפה מחייו ואיך הפעילות הקהילתית תאפשר לו לבטא אותם. כשבחנתי את התכנים של בתי הספר לפעילים כפי שהם מופיעים בספרו של גולדשטיין, יש מקום רב לידע ולמיומנויות החשובים כשלעצמם,אך אין התייחסות ליכולות של הפעיל לצרכיו, ערכיו, חזונו שהם הבסיס לפעילותו. בהתאם לגישתו של סטיבן קובי הלמידה האמיתית היא מהפנים החוצה, כשהפעיל ידע מי הוא, מה מאתגר אותו, מה חזונו, או מה מלהיב אותו, הוא יהיה מוכן להשקיע הרבה מעבר למצופה ממנו. כי הוא יפעל למען עצמו. הוא ירצה להגשים את חלומותיו ואז ייווצר מצב של מנצח/מנצח.

כיום התהליך הפוך -  הפעיל נדרש להתאים את עצמו לצרכים הקיימים בשדה, למערכת, לארגון,  ובמידה והוא רוצה לבטא דברים אחרים,  יש להם מקום רק במידה והם הולמים את צרכי המערכת . הגישה המסורתית הקלאסית מתאימה לפעילים רבים, משפרת ומשדרגת את יכולותיהם, מרחיבה להם את האופקים ומגבירה את המחויבות למערכת המכשירה. תפיסה זו אינה מתאימה לכולם ואינה מאפשרת הצמחה של פעילים ומנהיגים מסוג חדש המתאימים לאתגרים העומדים בפני העבודה הסוציאלית. אני מציעה תפיסה מקצועית חדשה המבוססת על הפרדיגמה של האימון, האומרת שהלקוחות במקרה זה הפעילים הם המומחים, הידע נמצא אצלם. תפקיד איש המקצוע לסייע להם לראות את הכוחות , הידע, היכולות הטמונים בהם. האחריות היא שלהם, הבחירה של נושאי ההתערבות היא שלהם, הם שותפים לאורך כל התהליך כבעלי ידע. 

שינוי הפרדיגמה המקצועית תאפשר כניסה של פעילים שלא השתתפו עד עתה כפעילים במחלקות הרווחה, יעלה ויעורר תחומים חדשים שלפעילים מהסוג החדש יש אתגר ומוטיבציה לפעול בהם. היום עם הכניסה של האימון הקבוצתי לחיינו, שמטרתו למקסם את היכולות של הפרט והקבוצה, הכנסת נושא האימון ויותר מכך הכשרה חדשה המבוססת על התפיסה והכלים של האימון, תאתגר פעילים מסוג חדש  להתנדב ולפעול בקהילה. על מנת שהפעיל יביא את עצמו במיטבו,  הפעילות חייבת להתאים לחזונו לערכיו ולצרכיו, האימון מאפשר לאדם ללמוד מי הוא, ומה הוא רוצה להביא לעולם . כשיש התאמה בין האדם לתפקיד שהוא מבצע הוא יתרום מרצונו ,את מיטבו, הוא יעשה למען עצמו, והעשייה תהייה בקנה מידה שאינו מוכר בשירותי הרווחה.

נראה לי שבתהליך של אימון קבוצתי, במקום בית ספר קלסי לפעילים,לומד המשתתף לבטא את ערכיו, צרכיו וחזונו ובודק את האפשרויות בסביבה על מנת למצוא להם ביטוי ליכולות שלו,  כך שהידע נובע מתוך המשתתף עצמו ולא "מולבש" עליו מבחוץ. אימון קבוצתי של קבוצת פעילים יכולה להיות הדרך המתאימה ביותר לאנשים עם יכולות גבוהות, בדרך זו יוכלו ליזום, ליצור תפקידים, לפתח תחומים חדשים ויצירתיים. ניתן לראות כיום התחלה  של תפיסות מקצועיות המאתגרות את הפעילים כמו זו בשער הנגב שפתחה את תוכנית "הדולפינים" ורואה בפעילים יזמים חברתיים הבאים להגשים חלום חברתי.נראה לי שהרחבת הראייה לגבי מעורבות ויכולות של תושבים להיות פעילים בתחומים שונים שהכוח המניע והמוטיבציה העיקרית הינה להגשים את עצמם ואת חלומם,תצמיח מנהיגויות קהילתיות עם עוצמות ודחף שלא היו מוכרים עד עתה .

גישת הכוחות והן האימון רואים בלקוח, במקרה זה הפעיל, כמומחה לחייו, ומי שמונע בהתאם לגישה זו,  פועל על מנת לתרום ולבטא את עצמו ולא רק על מנת לענות לצורכי המערכת. זה הוא מקרה מצב של W /W  היות ומצד אחד האדם  מבטא את עצמו על ידי הפעילות ומאידך התושבים נהנים מכך, וזאת מפני שהוא מביא את עצמו לפעילות  מתוך רצונו הפנימי. בימים אלה יש מקום לפעילים מסוגים שונים, הצורך בפעילים בעלי יכולות וכישורים יוצאי דופן, דורשת למידה שאינה סטנדרטית, אלא למידה תהליכיה שמטרתה למקסם את יכולותיו של הלקוח. אנו חיים בתקופה שיש בה הרבה אתגרים מקצועיים למקצוע העבודה הסוציאלית מצד אחד, ומהצד השני רצון רב  מאנשים וחברות להיות פעילים, נתן להגדיר זאת אפילו כ"טרנד" ברמה מסוימת . השאלה היא כיצד ניתן לנצל את רוח התקופה, את העובדה שהתנדבות הפכה ל"בון טון" בחברה, שגם חברות עסקיות נרתמות לפעילות בקהילה. להרחיב את סל המוצרים של העובד הקהילתי, ליצור דגמים שונים של בתי ספר לפעילים, להתאימם ללקוחות ולאתגרים.

ביבליוגרפיה:

1.ערכת לימוד לבתי ספר לפעילים לקידום מנהיגות מקומית,שמואל גולדשטיין,תשנ"א.1991,משרד העבודה והרווחה,השירות לעבודה קהילתית ואס"י משאבים קהילתיים,ירושלים

2.בתי ספר לפעילים לקדום מנהיגות מקומית, יוסף פרדס,ירושלים,ניסן תשנ"א,אפריל 1991,משרד העבודה והרווחה,השירות לעבודה קהילתית

3.שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד,סטיבן קובי,הוצאת אור עם,1996

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פנינה מילוא

מאת: פנינה מילואגיל הזהב31/07/111246 צפיות
תהליך הפרישה מהעבודה ידוע בספרות המקצועית כאירוע המפר את האיזון במערכת הזוגית ובמערכת המשפחתית.כל מי שחווה תהליך של פיטורין, פרישה מוקדמת, ואפילו פרישה במועד , יוכל להעיד על כך .

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111406 צפיות
בעשור האחרון הולך האימון ומתפשט בכל תחומי החיים והעיסוקים המקצועיים.האימון מבוסס על התערבות מקצועית ממוקדת לטווח קצר ,מאמינה בכוחו ובידע של הלקוח לפעול למען עצמו ,אינה מתמקדת בעבר אלא בעתיד. ההתייחסו

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111456 צפיות
אחת השאלות המעסיקות אותנו הינה כיצד יכולה מחלקה לשירותים חברתיים, ברשות מקומית קטנה להטביע את חותמה ולהיות משמעותית ורלוונטית במקום בו היא פועלת? המאפיינים הבולטים במחלקות קטנות הינם : 1) כוח אדם

מאת: פנינה מילואאימון לקריירה24/07/111468 צפיות
שחיקה מקצועית הינה תופעה ידועה, מוכרת ומדוברת במקומות עבודה. תופעה הפוגעת בעובד ומשפיעה גם על מקום העבודה. מפליא הדבר שממעטים לעסוק בה בעסק הזעיר, למרות שסביר להניח שבעל העסק הזעיר הנושא על גבו אחריות

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111441 צפיות
ההחלטה לפרוש מהעבודה הינה החלטה קשה, כשלעובד מוצעת הצעת פרישה הוא מתלבט לא אחת, לפעמים העובד חיכה להצעה זה המקרה הקל, לפעמים הוא בהלם ואפילו פגוע הוא לא ציפה לזה. מרבית העובדים שוקלים כדאי או לא כדאי

מאת: פנינה מילואאימון לאיכות חיים24/07/111276 צפיות
אחת התופעות המאפיינות את החיים המודרניים הינה אובדן האיזון.הרצון להצטיין ולהצליח בכל תחומי החיים,להשקיע ולהגיע לתוצאות בבית בעבודה במשפחה ובעצמנו.אולם למרבה הצער ביממה יש רק 24 שעות.טרם נמצאה השיטה להאריך את שעות היממה,גם אם נלך לישון שעה מאוחר יותר ונקום שעה מוקדם יותר,איך לצאת מהמרוץ המטורף לשמור על איזון ושפיות....

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111402 צפיות
תחושה של תקיעות היא אחת התחושות הלא נוחות להמצא בה.תחושה זו יכולה להתרחש בכל תחום בחיינו.השאיפה היא לזרום,מאחר וזרימה הינה התהליך הטבעי של החיים.איך אפשר להפוך את אותה תחושה של חוסר נוחות למנוף לשינוי והתפתחות....על כך ועוד בהמשך

מאמרים נוספים בנושא אימון לאיכות חיים

מאת: בנימין קלינגראימון לאיכות חיים30/08/214187 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים23/01/193278 צפיות
הבנק מסרב למשכנתא? הלכתם לבנקים ולא מצליחים לקבל משכנתא? אני האיש שלכם! צריכים מומחה שייכנס לתוך הנעליים שלכם וישיג עבורכם משכנתא? שמי מרטין בוקסדורף ובעשר השנים האחרונות- אני משיג משכנתאות בנקאיות עבור אנשים שלא מצליחים לקבל משכנתא בכוחות עצמם.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים16/02/173682 צפיות
אחת הקושיות הגדולות בתורה ובדת היהודית היא שצריך להודות לשם, על כל דבר שקורה לך בין אם זה טוב או רע. כלומר הכול מגיע לאדם מהקדוש ברוך הוא וצריך להודות על זה בכל מקרה. אז המצב הזה הוא משהו שצריך להוסיף עליו שאם יש דברים מטופשים שאתה הכנסת את עצמך אליהם, אז אף אחד לא אשם לך אלא רק אתה אשם ואף אחד לא גרם לך.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162866 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162715 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: ברסלב מאיראימון לאיכות חיים16/02/163634 צפיות
אמרו חכמינו (שם) כל שהקב"ה חפץ בו, מדכאו ביסורין ! נשמע הזוי ? אם אוהבים אותי למה מכאיבים ומייסרים אותי ? פה צריך אמונה שכל זה להמתיק מעלי דינים ולהבין שזה כדי שאני יחפש דרכים חדשות ויפשפש במעשי וכדי שאני ישתנה לטובה, וכדי שאני יבוא נקי מעוון לחיי עולם הבא - הרי שילמתי עליהם כפרת עוונות בייסורים שסבלתי פה בעולם הזה תמשיכו לקרוא תראו מאמרי חז"ל נפלאים ומחזקים לקבל את הייסורים באהבה לחחים טובים ומאושרים).

קשה להצליח, קל להצליח, להצליח להיכשל, מה רע בלהצליח, להצליח בקושי, מה טוב בלא להצליח, מאמן אישי, קואצינג מומלץ: עכשיו אני רוצה לשאול את השאלה הבאה מה רע יכול לצאת לבן אדם מזה שהוא מצליח במשהו אז אני או מציג איזו מטרה, אז אני מניח שהתשובה הקלאסית תהיה שאם זה עושה לו טוב אז הוא תלוי בזה נכון? ש: יש גם את זה. אליעד: יפה אז איזה עוד היבט נגיד יש? ש: שהוא איבד את העניין. אליעד: איבד את העניין ואיזה עוד היבט יש? אז אני רוצה לתת היבט ספציפי אוקי, כשבן אדם מצליח במשהו או נגיד שיש משהו ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica