פוליסות ביטוח רכב הן פוליסות יקרות במיוחד. חברות הביטוח רואות בנהגים הצעירים גורמי סיכון ניכרים הן בכל הקשור לפוליסות ביטוח רכב חובה המטפלות בכיסוי לנזקי גוף שנגרמו בעת תאונות דרכים לנהג, לנוסעים ולהולכי רגל שהיו מעורבים בתאונת הדרכים, והן בכל הקשור לפוליסות ביטוח רכב מקיף העוסקות בכל הקשור לנזקי רכוש שנגרמו לכלי הרכב עצמו או לרכושם של אחרים. אמנם ביטוח מקיף כולל גם מצבים שאינם קשורים לתאונות דרכים כגון נזקי טבע אולם תאונות דרכים, וגם נזקי זדון נחשבים מסוכנים במיוחד בכל הקשור לנהגים צעירים.
בניגוד לחוק המבדיל בין נהגים ותיקים לנהגים חדשים, כאשר הקריטריון לבדיקת ההבדל נעוץ במשך הזמן בו מחזיק הנהג ברישיון נהיגה: שנתיים ומטה מדובר בנהג חדש, בעוד מעל לשנתיים מדובר בנהג ותיק, הרי שחברות הביטוח מתחשבות בעיקר בגילו של הנהג כקריטריון מבדיל בין נהגים מסוכנים לנהגים "בטוחים".
הסיבות להגדרת נהגים ותיקים או צעירים הן דומות. גם החוק וגם חברות הביטוח מבינים כי נהג ללא ניסיון רב בנהיגה, ללא היכרות מעמיקה עם תנאי דרך שונים או תנאי כביש קשים ככבישים רטובים או נהיגה בזמן סערה, ייתכן וישגה יותר בעת הנהיגה. הבטחון שהניסיון בנהיגה מקנה מהווה עבור החוק קריטריון מספיק, אולם חברות הביטוח מגדילות ואומרות כי נהגים צעירים, כאלו שהם בני 24 ומטה, גם אם הם נוהגים יותר מאשר שנתיים, הם עדיין נהגים מסוכנים.
טענות חברות הביטוח נתמכות על ידי סטטיסטיקות הבודקות נתונים שונים לגבי נהגים שהיו מעורבים בתאונות בכלל ותאונות קשות עם נפגעים בכלל. מסתבר כי בני ה-24 ומטה שותפים באחוזים גבוהים למעורבות בתאונות אלו.
הסיבות לכך אינן נעוצות רק בחוסר הניסיון של הצעירים אלא גם בצורות הבילוי המועדפות על הצעירים, נהיגה בתנאי עייפות קשה, וכן ברצון להרשים את חבריהם המובילה צעירים רבים להחלטות שגויות ונהיגה פזיזה הנוטלת יותר סיכונים מהדרוש.
כתוצאה מכך, חברות הביטוח מעלות את פרמיית הביטוח עבור נהגים צעירים באופן ניכר, ודמי הפרמייה הללו עלולים להגיע עד לכדי פי שניים ושלושה מפרמיית נהגים מבוגרים יותר.
החוק מצידו, מחייב נהגים חדשים בשלט צהוב זוהר על שמשת הרכב האחורית עם כיתוב נהג חדש, ליווי של נהג ותיק בשלושת החודשים הראשונים לאחר קבלת רישיון הנהיגה, וכן הגבלות על מספר הנוסעים שרשאי נהג צעיר להסיע ללא ליווי נהג ותיק. נהגים חדשים הנתפסים בשורת עבירות הנחשבות חמורות יזכו בעונשים כבדים יותר מנהגים ותיקים, ואף לשלילת רישיון אשר תדרוש מעבר נוסף של הטסט ותחילת ספירת השנתיים מההתחלה.
קיימות דרכים שונות להוזיל את מחירי פרמיות הביטוח עבור נהגים צעירים. הטובה שבהן היא לחפש תוכניות מיוחדות אשר מיועדות לנהגים צעירים. קיימות תוכניות הדורשות התקנת מערכות בטיחות מתקדמות ובתמורה מוזילות את עלות הפרמייה. אמנם מערכות אלו עולות כסף אולם החסכון אינו רק בפרמיית הביטוח אלא גם בשקט הנפשי של ההורים שיודעים שילדם נוהג ברכב בטוח יותר מפני תאונות דרכים.