חפש מאמרים:
שלום אורח
23.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

משנכנס אדר מרבין בשמחה? איך?

מאת: ציפורה בראבייהדות08/03/20111476 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בס"ד

 

יש חשיבות רבה לשמחה בחיי היהודי.

יהודי מצווה לעשות כל מעשיו בשמחה שבלב בכל עת. התורה מלמדת אותנו שאנו יכולים לשלוט על רגשותינו ויכולים לכוון את מחשבותינו.

ואם נדייק, הרי שמצוות רבות מכוונות ללמד אותנו לשלוט בהתנהגותנו ובתחושותינו, מה שאומר שהאדם צריך להיות רב אמן כדי לשלוט בעצמו.

וזוהי עבודת המידות האמיתית.

"ואהבת לרעך כמוך": מצווה לאהוב את אחיך.

"לא תחמוד": עליך להתגבר על מידת הקנאה והתאווה למה שלא שייך לך.

"לא תיטור": גם אם אינך נוקם ממש במי שהרע לך, עליך להתגבר ולנקות ליבך ממחשבות של נטירת כעס.

"ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך..." (דברים ו, ה): אין די בקיום מצוות, יש לעשות זאת מאהבה. ואף שנראה לכאורה שיש הרבה כובד ראש ביהדות, הרי שאת עבודת השם עלינו לעשות מלב מלא שמחה.

שמחה פשוטה המגיעה מלב מלא תודה לה' על בריאתו, על נתינתו ועל היותו אבינו הרחום. זוהי בעצם הכרת הטוב שאנו מראים בשמחתנו.

ומהרמב"ם לומדים אנו גם על חשיבות השמחה בחיינו בכלל. הרמב"ם מלמדנו שהשמחה חשובה לשמירת בריאות הגוף, כי בהכרה זאת תלויה בריאות הנפש של האדם.

 

והנה "משנכנס אדר מרבין בשמחה". כיצד? האם לא די לה בשמחה שבלב?

וכאן לומדים אנו על ההבדל בין שמחה לשמחה.

עבודת השם כולה נעשית מלב שמח. אבל יש ימים שניתנו לנו כמתנה ובהם אנו מצווים לעשות מעשים גשמיים, כדי לבטא את השמחה ולחזקה. כדי להביאה לידי ביטוי בעשייה של ממש ולא רק בתחושות הנפש. על מנת שהשמחה תצא החוצה - ותיצור עוד שמחה. כי בימי אדר השמחה הינה מהות החודש וייחודו.

לכן, משנכנס אדר מתחילים בשמחות: שמיעת שירים, הכנות לימי פורים, יש הנוהגים להתחפש יום יום וכד' (במוסדות חינוך מתחילים לחגוג את פורים מראש חודש אדר), ומרבים בשמחה עד לשיא - הוא יום הפורים. ואחר כך כמובן שמחת ימי הפסח - שמחת הגאולה.

ובחג פורים נצטווינו על ארבעה מצוות של שמחה והכרת הטוב, מלבד התחפושות

הידועות לטוב. תחפושות שהינן ביטוי הנס הגדול של פורים: "ונהפוך הוא" ההיפוך – והנס.

מקרא המגילה – שמחה בזיכרון הנס העצום והמופלא שנעשה לנו.והכל מחוייבים בשמיעת המגילה. לכן, יש מקומות בהם עושים קריאה מיוחדת בשביל נשים שלא הספיקו להגיע לבית הכנסת בזמן הקריאה.

מתנות לאביונים – לתת למי שאין ו כדי שיוכל לשמוח ולחגוג את היום. וכן מתנות לעניים. הרי לא נוכל לשבת בביתנו לסעוד סעודות דשנות ולשתות יין, כשיש משפחות שאין להם מה לאכול. איזו מין הנאה זאת כשאתה אוכל לבד?!

לכן, מצווה כל יהודי, כחלק ממצוות יום הפורים – יום של שמחת הנס - לתת מתנות לעניים. משלוח נאה ומכובד, או כסף שירכוש לעצמו מה שצריך, שיוכל גם הוא לשמוח בשמחת הנס של פורים.

ואפילו אומרים – "כל הפושט יד – נותנים לו" אין לבדוק אם הוא באמת צריך. לתת. כי נתינה הרי גם היא שמחה.

משלוח מנות: כדי לקרב בין הבריות ולהגביר האחווה בנתינה ובקבלה.

משתה – יש לערוך משתה ממש - סעודת פורים עם בשר ויין ומגדנות.

גם פה באה לידי ביטוי דרכה המופלאה של היהדות המשלבת רוחניות בגשמיות ומוליכה אותנו בקדושה לדרך חיים של שמחה והכרת הטוב.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ציפורה בראבי -

ד.א.  teilot1@walla.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ציפורה בראבי

מאת: ציפורה בראבייהדות22/07/18937 צפיות
יום תשעה באב המוכר כיום צום ואבל לעם היהודי הינו יום מלא משמעות וכוח. לא רק זיכרון חורבן הבית נמצא ביום זה. גם התקווה לראות בבניינה ועוד כמה נושאים חשובים לעם ישראל. להתנער מן העפר. .

מאת: ציפורה בראביתרבות דיגיטלית19/07/185228 צפיות
המקום אליו מחוברים הילדים והצעירים בכלל וגם מבוגרים רבים הוא – הטלפון הנייד שלהם, החיבור הדיגיטלי שלהם לעולם. רק נסו לקחת אותו מהם. לא יעלה על הדעת!

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131586 צפיות
על נוח נאמר: איש צדיק תמים. על אברהם נאמר: התהלך לפני היה תמים. בשבחי התמימות.

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131425 צפיות
הבחירה בין טוב ורע - וארץ ישראל כנגד המצוות כולן!

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131437 צפיות
לא רק קשיים כלכליים הינם מבחן לאמונה. גם עושר יכול להיות מבחן.

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131391 צפיות
משה משתף את העם בכאבו על כך שאינו מורשה להיכנס אל הארץ המובטחת. ואתחנן אל ה'..

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/131226 צפיות
משה מול העם בכניסה אל הארץ המובטחת.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107931 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196095 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica