על פי מילון 'אבן שושן' למילה אחדות ישנה שני פירושים:
א. התחברות ביחד,שתוף מלא,הסכמה כללית בדעות או בפעולות.
ב. יחידות,היות אחד ויחיד"
שתי הגדרות אלו ישמשו יסוד למאמר זה.
אחדות הייחודיות/תיאו לנדאו
ישנו פתגם ידוע מאד שנלקח מקהלת שהוא "טובים השניים מן האחד",רבים שוכחים את המשך המשפט שמסביר-מדוע באמת טובים השניים מן האחד.
המשך המשפט נותן סיבה מצוינת:"כי אם יפלו, האחד יקים את חברו ואילו האחד ייפול ואין שני להקימו"
קהלת היה איש גאון ואני בטוח שהוא לא היה כותב משפט זה אם הוא לא ייחס לה חשיבות.
בואו ננסה להבין את המשך המשפט.
'כי אם יפלו', מכאן ניתן להבין, ששניהם נפלו! לא אחד מהם, שניהם!
'האחד יקים את חברו', אחד מהנופלים יעזור לאחר וכך יקומו.
'ואילו האחד ייפול ואין שני להקימו' אין מי שיעזור לו לקום כי הוא לבד.
עכשיו בואו נשלב הכול.
שני אנשים הולכים בדרך, לפתע שניהם מועדים ונופלים. הם עוזרים אחד לשני, האחד עוזר לאחר והם,שניהם-קמים. אחד מהאנשים האלה אומר להתראות לחברו וחוזר הביתה לבד אך בדרך, הוא נופל. אין מי שיושיע! הוא לבד.לכן,יישאר על הרצפה למשך זמן רב.
מפירוש פשוט של פסוק גאוני ניתן לראות באופן ברור שבאמת-"טובים השניים מן האחד".
עכשיו שהוכחנו שאחדות הוא דבר חשוב וטוב בואו נבין למה ייחודיות הוא דבר חשוב ואולי אפילו יותר.
ברשותכם, אצטט פסוק נוסף מהתנ"ך הפעם מספר בראשית, פסוק זה מתאר את בריאת האדם:
"וייצר יהוה אלוהים את האדם, עפר מן האדמה, ויפח באפיו, נשמת חיים; ויהי האדם לנפש חיה"
ושוב, אפרש פסוק זה, חלק חלק.
וייצר ה' אלוקים את האדם-זוהי ההוכחה שהקב"ה יצר את האדם
עפר מן האדמה-זהו חומר היסוד של כולנו, כולנו נוצרנו מאותו יסוד-עפר
ויפח באפיו נשמת חיים-הקב"ה מכניס לתוך האדם נשמה שהיא רק שלו והיא מחיה אותה
ויהי האדם לנפש חיה- ידוע שישנם חמישה "שכבות" לאדם,השכבה הראשונה היא ה"נפש" והיא הכוח הנפשי המחיה את המערכת הביולוגית והרגשית של האדם. "חיה" היא שכבה גבוהה הרבה יותר והיא השכבה הרביעית, לא אפרט עליה יותר מדי, רק אומר שהיא אחראית יותר על רוחניות מאשר פיזיות.
משמעות פסוק זה פשוטה. הקב"ה ברא את כל האנשים מאותו יסוד-עפר, בתוך כל אדם יש נשמה ייחודית לו, ועל מנת שהאדם יוכל לפעול בצורה תקינה, יש לו נפש.
פסוק זה טומן בתוכו סודות גדולים ביותר. אם נשים לב, נראה, שהקב"ה נתן בסיס משותף לכולנו, העפר, וזוהי אחדותנו! היא נמצאת גם בפיוט הנפלא שאנו אומרים ביום הכיפורים-ונתנה תוקף:'אדם יסודו מעפר וסופו לעפר'-היסוד של כולנו משותף!אנו כולנו נבנים על אותו בסיס-עפר!
אבל הנקודה החשובה כאן היא, לא היסוד שלנו, אלא הייחודיות שלנו-הנשמת חיים שלנו.
הקב"ה הכניס לתוך כל אחד מתוכנו תכונות ייחודיות רק לו, נשמה שייחודית רק לו.
אם אנו נלך אחרי אנשים אחרים, ונחקה אותם, אנו נאבד את נשמת החיים שלנו, ומה יישאר מאיתנו?
עפר...
עכשיו אנו יודעים שגם אחדות וגם ייחודיות הם דברים חשובים, אך איך משלבים ביניהם? איך אני יכול להיות גם מאוחד עם אחרים אך גם ייחודי בעצמי? איך אני יכול להיות מאוחד וייחודי?
זוהי אחדות הייחודיות !!!
אני רוצה לרגע, שאתם עכשיו תדמיינו עולם שכל איש ואישה בו, כל חיה ובהמה, כל צמח וכל עץ, כל אבן וכל עמוד, כל כסא וכל שולחן- הוא בדיוק אותו דבר!
קשה לי להאמין שתצליחו לדמיין כזה דבר.
אז בואו אני יקל עליכם.
דמיינו לרגע שכל האנשים בעולם נראים בדיוק אותו דבר, אבל לא רק זה, הם גם מתנהגים בדיוק אותו דבר, כאילו שכל העולם זהים לחלוטין מבחינת יופי ואופי!
עכשיו, תסתובבו ותדברו עם אנשים, אחרי כמה דקות שתדברו איתם אתם תבינו שכל העולם הוא בעצם מלא באנשים שהם בדיוק כמוכם, אני בטוח שזה יתחיל לשעמם אתכם... תארו לעצמכם שכל החיים שלכם אתם תדברו רק עם עצמכם!
אם תחיו בעולם שכולם בדיוק כמוכם, אתם תתבודדו ולא תרצו להיות עם אף אחד.
אך אם כל איש ואישה בעולם יהיו שונים ובעלי תכונות ייחודיות ומיוחדות רק להם, אתה תרצה לצאת לעולם ולהתחבר עם אנשים, להכיר אותם, להתאחד עימם!
אני מקווה שאתם מתחילים להבין מה היא אחדות הייחודיות.
דרך הייחודיות של כל אחד ואחת בעולם אנו מתאחדים. כל אחד בעולם הזה מוסיף עוד רכיב קטן כדי ליצור את המתכון המושלם לאחדות אמיתית.
תארו לעצמכם, שאתם עכשיו מוזמנים לארמונו של ריבונו של עולם והוא אומר לכם כך:
"בן אדם יקר, אני עכשיו מחזיר אותך חזרה לעולם ואני מבקש ממך לעשות כך.... "
אני בטוח שאתם הייתם חוזרים לעולם ופועלים בדיוק לפי מה שהוא אמר.
זה בדיוק מה שהוא עשה! הוא הכניס לתוך כל אחד מאיתנו את נשמת החיים הייחודית לו, את הרכיבים שישלימו את המתכון ותראו מה כולם עושים!!!! זו בושה! הולכים ומחקים אנשים אחרים! גונבים מהם את הרכיבים! איך המתכון אי פעם יהיה מושלם כך?!? איך המתכון יהיה מאוחד ושלם אם כל אחד עושה את תפקידו של האחר במתכון הגדול?
רבי נחמן מברסלב אמר זאת בעצמו!הוא אמר כך:
"היום שבו נולדת הוא היום שהקב"ה החליט שהעולם לא יכול לחיות בלעדיך"
רבי נחמן הגאון קלע בול למטרה! הוא הבין שכל בן אדם הוא רכיב אינטגראלי בעולם הזה ושבלעדיו העולם שלנו לעולם לא יהיה מושלם. כמה חבל שאנו לא מבינים זאת...
אני קורא לך, מהיום, תהיה עצמך! תהיה עצמך! תהיה עצמך! אתה הרכיב החשוב ביותר במתכון, בלעדיך העולם לא יוכל להיות מושלם, בלעדיך המתכון לא יהיה טעים ואף אחד לא ייהנה בסוף,כולל אתה!
אז תתעורר ותבין שהעולם לא יכול בלעדיך, הוא מחכה לך עכשיו לצאת ולמלא את התפקיד שלך, להיות עצמך, זה הכל! זה התפקיד של החיים שלך!זה הייעוד שלך! אפשר לבקש דבר קל יותר מלהיות עצמך?
תפסיק כבר לנסות להיות משהו אחר, אתם גונבים לאחרים את התפקיד! התפקיד שלכם הוא להיות עצמכם ולתרום לעולם מיכולתכם ואישיותכם, למה לכם לבקש נשמת חיים אחרת כשיש לכם אחת מיוחדת וייחודית רק לכם?
הדרך היחידה שהעולם יכול להיות מאוחד הוא אם אתה תהיה ייחודי! אם אתה תהיה עצמך, האחדות המושלמת תתקיים כשכל אחד יהיה עצמו, יהיה הייחודיות שלו, יפעל לפי יכולתו ולפי רצונו ולא רצונם של אחרים.זוהי האחדות של הייחודיות! אז תפסיקו ללכת אחרי אנשים אחרים ולראות מה הם עושים ולדבר על מה שהם עושים ולחשוב על מה שהם עושים תתחילו לעשות ולדבר ולחשוב על מה שאתם עושים!
לסיום, אזכיר לכם את שתי ההגדרות למילה 'אחדות' שאמרתי לכם שעל פיהם מתבסס מאמר זה
א.התחברות ביחד,שתוף מלא,הסכמה כללית בדעות או בפעולות.
ב.יחידות,היות אחד ויחיד
אלו הן שתי ההגדרות, לא שלי, אלא של המילון הנמכר ביותר בישראל.
אלו הן שתי ההגדרות למילה 'אחדות'
והנה משהו שאולי כבר לא כל כך יפתיע אותכם, ההגדרה לייחודיות מתוך המילון:
יחידות, היות אחד ויחיד
אחדות וייחודיות הם אותו דבר, רק בעלי שם שונה, שם נרדף.
אחדות האחדות, ייחודיות הייחודיות זה בדיוק אותו דבר כמו לרשום אחדות הייחודיות!
אז יש לי רק עוד הצעה בשבילכם...
תהיו עצמכם!
כל השאר כבר תפוסים...