התאוריה הפונקציונלית על פי רומן יאקובסון הינה תאוריה המתמקדת בדרך בה נוצרת תקשורת בין מוען, מסר ונמען. התאוריה מתבססת על העובדה כי בתהליך התקשורת בין שלושת הגורמים (מוען, מסר ונמען), קיימת גם לפחות אחת מששת הפונקציות השונות: אמוטיבית/ פאטית/ קונטיבית/ רפנרציאלית/מטא לשונית/ פואטית. עם זאת, יש לציין כי שימת דגש על פונקציה מסוימת משפיעה על ההבדל בין המסרים ועל כן דומיננטיות של פונקציה אחת או של שתיים, קובעת את המשמעות הייחודית של המסר.
בהתיחס לשאלה זו, בחרנו לנתח את תמליל השיחה "יש עם מי לדבר":
114. אני כולי בשבילך, 236. איזה טינופת איזה טינופת.
מבעים אלו מציינים את היחס הרגשי בין הדובר לבין הטקסט שלו, הפונקציה ממוקדת ברגשותיו ובתחושותיו של הדובר. (במבע 236 ישנה חזרה על הביטוי שיכול להתבטא גם כסימן קריאה).
101. הל-ו? , 102. שלום?
מבעים אלו מציינים האם קיים ערוץ תקשורת בין שני הדוברים. המוען בודק האם קיים ערוץ תקשורת פתוח כאשר אין שום קשר לתוכן אלא רק יצירת הקשר. ברגע שהנמען מגיב- ערוץ התקשורת ביניהם נפתח.
158. תקחו את זה בליבכם, 159. תורידו אותנו למטה לדירה אחרת.
מבעים אלו מבליטים את הנמען בנימה של ציווי (הדגש הוא על "אתה"), כלומר המוען פונה לנמען על מנת שיעשה משהו עבורו.
107. אני קיבוצניקית מאזור שער הנגב, 126. יש להם ארבע ילדים.
מבעים אלו יכולים להיות הן שקריים והן אמיתיים ביחס לעולם החוץ לשוני .
231. בניקיון של המדינה, 261. להצטרף לקריאה שלך.
מבעים אלו אינם מתמקדים בתוכן אלא בצורה של המסר. הפונקציה הופכת את המבעים
לרב משמעותיים. לדוג': "בניקיון של המדינה"- מצד אחד ייתכן ומדובר בניקיון פיזי, של לכלוך ופסולת ומצד שני, ייתכן ומדובר בניקיון מטאפורי של שחיתות והונאה. "להצטרף לקריאה שלך"- הפונקציה הפואטית מערפלת את המסר, הכוונה עלולה להיות הצטרפות באופן רגשי מחד או עלולה להיות הצטרפות באופן מעשי מאידך.
200. אני רוצה להבין, 224. אתה לא חושב,
מבעים אלו מבררים האם המתקשרים משתמשים באותו קוד של שפה "אתה לא חושב," - משמע: "האם אתה חושב כמוני?" ואילו "אני רוצה להבין"- משמע:"אני רוצה להבין אם הבנתי את הכוונה שלך".
מבעים דו פונקציונאליים-
258. כי לצערי הגיע סוף השעה
במבע זה ניתן להבחין בפונקציה אמוטיבית- השימוש בביטוי "לצערי" מעיד על יחס אמוציונאלי. בנוסף, הקביעה כי "לצערי הגיע סוף השעה", הינה פונקציה רפרנציאלית- המתמקדת בעובדות מציאותיות/ כוזבות, העוסקות בעולם החוץ לשוני.
271. אנחנו נשמח אה לחבר ביניכם.
ראשית, במבע זה קיימת פונקציה אמוטיבית- "אנחנו נשמח" שכאמור מתייחסת לרגש. בהמשך, "לחבר ביניכם" הינו מבע בעל פונקציה פואטית שמטרתה לערפל את המשמעות וכן להציג מבע דו משמעותי - מצד אחד יתכן והכוונה היא לחיבור פיזי בין שניים ומצד שני לחיבור בעל משמעות של יצירת קשר.
מבע רב פונקציות-
256. אני עוצר אותך
במבע זה ניתן למצוא כמה פונקציות:
פונקציה רפרנציאלית- במידה ומדובר על עצירה פיזית בעזרת הגוף ההתייחסות היא חוץ לשונית, לא ניתן לדעת האם העצירה אכן מתבצעת או שאינה.
פונקציה קונטיבית- ההתייחסות יכולה אף להישמע כציווי.
פונקציה פואטית- לה ריבוי משמעויות, העצירה כלשון קטיעה באמצע דיבור, עצירה פיזית/גופנית או עצירה כתחליף לאסירה.