המודעות לנושא הבטיחות בעבודה גדלה מאוד בשנים האחרונות, ומעסיקים רבים וחברות שונות מכירים בצורך של סביבת עבודה בטוחה לעובדים ולארגון. כיום כמעט בכל סביבת עבודה צריך ממונה בטיחות בעבודה, הרי כולנו רוצים להרגיש בטוחים במקום העבודה שלנו וכולנו מחפשים סביבת עבודה איכותית ובטוחה, שתשמור על בריאותנו. על פי חוק תקנות הבטיחות בעבודה, כל סביבת עבודה המעסיקה 50 עובדים ומעלה חייבת להעסיק ממונה בטיחות עבודה. ממונה בטיחות עבודה הוא עובד מומחה בתחום הבטיחות, בעל הסמכה והכשרה מתאימה ותפקידו לייעץ להנהלת הארגון בנושאי הבטיחות השונים, הן במישור הטכנולוגי והן במישור הארגוני. בשום פנים ואופן אסור ליטול אחריות ולנסות לבצע את עבודתו של ממונה בטיחות עבודה, וכל ניסיון שכזה הוא סכנת חיים ממשית.
ממונה בטיחות עבודה אחראי גם על הסכנות הגדולות הנשקפות לעובדי הארגון כגון: ציוד טכנולוגי שאינו תקין, חשש לזיהום אוויר, חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית, וגם על הסכנות הקטנות יותר כגון: כיסא לא בטוח, ציוד משרדי שיכול לגרום לפציעות קטנות, חוסר תאורה במשרד של המזכירה ועוד. מתוקף תפקידו, ממונה בטיחות עבודה אחראי גם על פיקוח ובדיקת הציוד, הטמעת ציוד חדש בחברה, הקמת מערך מידע על ידי איסוף מידע ונתונים על תאונות שאירעו במקום העבודה, ביצוע סקרים של מפגעים וסיכונים, השגחה על עובדי הארגון הפנימי ועל עובדים חיצוניים, בדיקת סביבת העבודה ותנאי העבודה, הדרכה והסברה בנושאי הבטיחות, וכמו כן קידום נושא הבטיחות והעלאת מודעותם של עובדי הארגון לנושא הבטיחות והגהות בעבודה. בנוסף, על הממונה לבצע בדיקות סביבתיות ובריאותיות וכמובן לתקן ליקויים ומפגעים ולצמצם ככל הניתן את הנזקים והסכנות הקיימות בארגון.
לסיכום - ממונה בטיחות עבודה הוא תפקיד הכרוך באחריות רבה מאוד ואחד מהתפקידים החשובים ביותר בארגונים השונים. על ממונה הבטיחות מוטלת אחריות רבה לשלומם של העובדים בארגון בו הוא עובד. ממונה בטיחות עבודה יכול להציל את חייהם של עובד אחד או אלפי עובדים. תפקידו מחייב אותו להיות תמיד עם אצבע על הדופק ולהיות מודע וקשוב לצרכים השונים ולסיכונים הרבים להם חשוף כל אחד ואחת מעובדי הארגון.