משרד החינוך - האגף לביטחון, בטיחות ולשעת חירום - חלק 1
חוזר מנכ"ל סב6(ב), י"ט בשבט התשס"ב, 1 בפברואר 2002
קישור למאמר המקורי - http://cms.education.gov.il/EducationCMS/applications/mankal/arc/sb6bk5_1_33.htm
תוכן העניינים
5. בטיחות, ביטחון ושעת חירום
5.1 בטיחות
5.1-33 הבטחת הבטיחות בגני הילדים
1. בטיחות בגני ילדים - תחומי פעולה ונהלים723
1.1 הבטחת תנאי הבטיחות בגני הילדים723
1.2 החינוך לבטיחות727
1.3 היערכות גן הילדים לטיפול בנושא הבטיחות727
1.4 נוהל הטיפול בתאונות730
2. הוראות בטיחות וגיהות בגני ילדים733
2.1 בטיחות בגני ילדים733
2.2 גיהות ועזרה ראשונה746
2.3 הוראות בטיחות שונות748
3. פעילויות קיץ760
3.1 הדרכת הילדים לקראת חופשת הקיץ760
3.2 בטיחות בקייטנות ובמפעלי קיט764
4. נספח: מפרטי בטיחות בגני ילדים764
4.1 כללי764
4.2 גן הילדים והסביבה764
4.3 מגרש גן הילדים וחצרו767
4.4 בניין גן הילדים772
4.5 קבלת המבנה וסימון שינויים782
4.6 התקנת מבנים יבילים (קראוונים)783
4.7 הצבת מוצג783
5. בטיחות, ביטחון ושעת חירום
5.1 בטיחות
תאריך תחולה: 1 בפברואר 2002
מטרת הפרסום: החלפת סעיף 5.1-22 של חוזר הוראות הקבע סא/2(ב)
1. בטיחות בגני ילדים - תחומי פעולה ונהלים
1.1 הבטחת תנאי הבטיחות בגני הילדים
1.1.1 כללי
כללי הבטיחות שלהלן מחליפים את הכללים המובאים בסעיף 5.1-22 של חוזר הוראות הקבע סא/2(ב) בנושא "בטיחות בגני ילדים - תחומי פעולה ונהלים".
1.1.2 מבוא
כדי שגן הילדים לא ישמש גורם להיפגעות השוהים בו בגלל קיומם של מפגעים
שונים, הרשות המקומית/הבעלות, הגננת ועובדות הגן חייבים להכיר את מפרטי הבטיחות ואת הוראות הבטיחותשל גני הילדים ולפעול באופן שוטף לקיומם.
1.1.3 נהלים ותחומי פעולה באחריות הגננת
א.הגננת תהיה ערה למוקדים שבהם עלולות להתרחש תאונות, ועליה לעשות את כל הניתן כדי למנוע אותן.
המוקדים בגני ילדים כוללים את -
1)חצר הגן, מתקניו וצמחייתו;
2)פינות המשחק בכיתת הגן, מתקנים וצעצועים;
3)חומרי העבודה וההפעלה;
4)מחסן הציוד - כלים וחומרי ניקוי;
5)פעילויות שונות הכוללות חגיגות, טקסים ומופעים.
ב.על הגננת לבדוק מזמן לזמן את תקינות הציוד. בבדיקה זו תינתן הדעת במיוחד ל-
1) תקינות כלי החשמל;
2)יציבות הכיסאות והשולחנות והתאמתם לילדים;
3)יציבות הארונות;
4)ציוד המטבח;
5)תקינות מתקני המשחק השונים.
ג.סדרי ביקורת וייעוץ בטיחותי בגן הילדים
1) גננת המעוניינת בייעוץ או בהדרכה של בטיחות תבקש זאת באמצעות מנהל/יועץ מחלקת הגנים ברשות המקומית או בבעלות או תפנה ישירות לממונה על הבטיחות במחוז.
2)בעת ביקור, בדיקה או ביקורת בטיחותית בגן הילדים תלווה הגננת את ממונה הבטיחות הרשותי/יועץ הבטיחות, ותסייע בידו למלא את תפקידו.
3)ממונה הבטיחות הרשותי/יועץ הבטיחות ימלא דוח ביקורת על תנאי הבטיחות בגן, ויציין, לפי מיטב שיקוליו המקצועיים, את פירוט המפגעים הבטיחותיים ואת דרגת חומרתם, וימליץ על דרכים לסילוקם. פעולת ממונה הבטיחות הרשותי/יועץ הבטיחות תהיה בהתאם להוראות הבטיחות של משרדנו או של גופים ממלכתיים אחרים, אם אין הוראות של המשרד.
4)הממצאים של ביקור, בדיקה או ביקורת הבטיחות בגן הילדים וההמלצות על דרכי הפעולה הנדרשות לסילוק המפגעים הבטיחותיים יסוכמו בדוח ביקורת שיישלח אל -
א)הגננת;
ב)הרשות המקומית או הבעלות;
ג)האחראי על הבטיחות במחוז החינוך (2 עותקים שאחד מהם מיועד למפקחת על הגן).
5) הטיפול בדוח הביקורת
א) אם מפגעי הבטיחות ניתנים לתיקון על ידי צוות הגן, תפעל הגננת לביצוע התיקונים הדרושים.
ב)אם מפגעי הבטיחות אינם ניתנים לתיקון על ידי צוות הגן, תפנה הגננת לרשות המקומית או לבעלות בדרישה לתקן את המפגעים.
ג)לא נענתה הרשות המקומית או הבעלות לפניית הגננת, תפנה הגננת למפקחת ותודיע לה על כך.
1.1.4 נהלים ותחומי פעולה של הרשות המקומית/הבעלות
א.תכניות הבנייה של גני ילדים חדשים תאושרנה על ידי מינהל הפיתוח של משרד החינוך. במסגרת זו ייבחנו מפרטי הבטיחות והגיהות הנדרשים בגן הילדים.
ביקורת הבטיחות על גני ילדים בשלב הבנייה היא באחריות הרשות המקומית או הבעלות.
ג.רישוי גני ילדים לאחר גמר הבנייה ייעשה על ידי גורמי בטיחות שייקבעו על ידי משרדנו ובזיקה לחוק הפיקוח.
ד.תכנון הביקורת הבטיחותית בגני הילדים ייעשה על ידי ממונה הבטיחות הרשותי, בתיאום עם האחראי לבטיחות במחוז החינוך.
ה.תפקידי הרשות המקומית או הבעלות
1) עליה לוודא שגני הילדים בתחומה, על מתקניהם, ייבנו בהתאם למפרטי הבטיחות שפורסמו על ידי משרד החינוך. על הרשות המקומית או על הבעלות לאשר עובדה זו בחתימת מהנדס הרשות על גבי תכניות הבנייה, בעת הגשתן לאישור המשרד.
2)הרשות המקומית או הבעלות אחראית לתקינות המבנים, המתקנים והחצרות הכלולים בשטח הגן ובדרכי הגישה אליו. היא תפעיל את שירותיה כדי לתקן או להסיר מפגעים העלולים לגרום תאונות.
3)עליה לבדוק את התקינות של המבנים והציוד:
א) תקינות המבנה תיבדק על-ידי הבעלות פעם בשנה. בבדיקה זו יש לתת את הדעת במיוחד על -
- יציבות המבנה (תוך שימת לב מיוחדת לצריפים);
- אטימות החלונות והדלתות ושלמותם;
- תקינות מערכת החשמל, ובכלל זה מערכת ההארקה;
- תקינות מערכת האינסטלציה של המים והגז;
- קיומם של מתקני חימום ותאורה מתאימים.
ב)החצר תיבדק על ידי הרשות המקומית/הבעלות לעתים מזומנות לצורך ביעור קוצים, סילוק מטרדים וקביעת תקינותם של המתקנים הקבועים. מתקנים שהתבלו יש לתקן בהקדם או להוציא משימוש.
4)הרשות המקומית או הבעלות אחראיות לפתיחת שנת הלימודים החדשה ללא תקלות ומפגעי בטיחות עקב בנייה, שיפוצים ותיקונים בכיתות ובחצרות גני הילדים. פעולות בנייה, תיקונים ושיפוצים תבוצענה בחופשות החגים ובפגרת הקיץ, ולא בתקופת הלימודים. במקרים מיוחדים, המחייבים פעולות כאלו בתקופת הלימודים, יש להיוועץ באחראים לבטיחות במחוז החינוך ולנהוג לפי הנחיותיהם.
5)הרשות המקומית או הבעלות תשתף פעולה עם מדריכי הבטיחות הפועלים מטעם משרד החינוך.
6)הרשות המקומית או הבעלות חייבת לתקן כל מפגע בטיחותי שנתגלה על ידה, וכן מפגע המופיע בדוח ביקורת של מדריכי הבטיחות או שהגננת הביאה לידיעתה.
7)הרשות המקומית או הבעלות תודיע לאחראי על הבטיחות במחוז על ביצוע ההמלצות שבדוחות מדריכי הבטיחות.
8)כדי להבטיח ולייעל את הטיפול בקידום נושאי הבטיחות וכדי למנוע מפגעי בטיחות במוסדות החינוך תמנה הרשות המקומית/הבעלות ממונה על הבטיחות. הממונה יקיים קשר וישתף פעולה עם האחראי לבטיחות במחוז החינוך. כל עוד לא מונה עובד לתפקיד זה, יטפל מנהל המחלקה לחינוך גם בענייני בטיחות.
1.2 החינוך לבטיחות
1.2.1 המטרות
א. להקנות לילדים את ערכי הבטיחות המתחייבים מחשיבות שמירת חיי אדם ורכוש
ב.להכשיר את הילדים לפעול בצורה בטיחותית בסביבתם: בבית, בגן הילדים וברחוב.
1.2.2 עקרונות ותחומי פעולה להשגת מטרות החינוך לבטיחות
א.לימוד כללי בטיחות ודרכי התנהגות למניעת תאונות כחלק בלתי נפרד ממערכת השיעורים והפעילויות בגן. הגננת תשלח הסבר והוראה של כללי הבטיחות המתאימים לפעילויות הלימוד והמשחק, ותקפיד על ביצועם (בתחום הגן ומחוצה לו).
ב.פיתוח המודעות לבטיחות. בגלל הקשיים האובייקטיביים להבטיח את ההתנהגות הבטיחותית של התלמיד (במיוחד בגיל הגן) תנקוט הגננת דרכים חינוכיות ליצירת אווירה מתאימה בקרב התלמידים להטמעה ולהפנמה של כללי ההתנהגות הנכונים, כמו בשאר הפעילויות הנעשות בגן להקניית ערכים. כתנאי ראשון יש לשאוף לפיתוח ולטיפוח של האחריות האישית של התלמיד, הן כלפי עצמו והן כלפי זולתו וסביבתו.
פעילות זו ניתן להחדיר ולהפנים על ידי פעילויות לימוד ומשחק בתחומים שונים, כגון לימוד על הבית, על סביבתו, על הטבע, וכן לימוד על שמירת רכוש, על זהירות בדרכים וכד'.
ג.שילוב ההורים. לשם הגברת המודעות לבטיחות, וכדי להבטיח שהנושא ישתלב במלואו בכל אורחות החיים, גם מחוץ לכותלי הגן, מומלץ שהגננת תשלב את ההורים בהסברה לילדיהם ובחינוכם לנושא הבטיחות.
1.3 היערכות גן הילדים לטיפול בנושא הבטיחות
1.3.1 הרקע
א.קיימים שני יסודות לקיום הוראות הבטיחות במהלך הפעילות הלימודית בגן הילדים:
1)תכנון אחראי של הפעילות בגן תוך בדיקה, בקרה והשגחה שוטפת, ועל ידי כך קיום סביבת חיים בטוחה
2)לימוד כללי הבטיחות הנוגעים לנושא הנלמד (במידת הצורך) או לכל פעילות אחרת במסגרת תכנית הלימודים (כגון טיול וסיור).
ב.לאי-קיום הוראות הבטיחות עלולה להיות השפעה ישירה או מצטברת על השתלשלות מאורעות שבסופם עלולה להתרחש תאונה ועלולים להיפגע בה ילדים ומבוגרים. במקרה כזה הגננות ניצבות בפני שתי בעיות:
1)הבעיה האנושית של היפגעות התלמיד, העלול להישאר נכה או אף לקפח את חייו
2)חשיפת הגננות, שבידיהן מופקדים ביטחון התלמיד, בטיחותו ושלומו, העלולה לגרום לתביעה משפטית, הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי.
1.3.2 בעלי התפקידים ותחום אחריותם
א. הגננת
1)הגננת אחראית לקיום סדרי הבטיחות ולמילוי הוראות הבטיחות של משרדנו בכל מערכת הפעילויות בגן ומחוצה לו.
2)הגננת אחראית לתיקון מפגעי בטיחות שביכולתה לתקן באמצעות צוות הגן או לבידוד מפגעי בטיחות אחרים הדורשים תיקון שאינה יכולה לתקן ושעל הימצאותם עליה להודיע בכתב לבעלות.
3)הגננת תפעיל את שיקול דעתה בכל הקשור לביצוע בטוח של פעילויות שונות (לימודיות ואחרות) בתחומי הגן ופעולותיו, ותנקוט את אמצעי הזהירות המתבקשים מכך.
4)הגננת תדאג לקבל מההורים מידע על מגבלות בריאותיות של הילדים, ותקיים מעקב שוטף אחריהן לשם התחשבות במידע זה בעת הפעילות הלימודית-החינוכית.
5)הפעילות החינוכית-הלימודית בנושאי בטיחות תתבצע בידיעתה ובאישורה של המפקחת על הגן.
ב.המפקחת על הגן
1)הדאגה לנושא הבטיחות היא אחד מתפקידיה של המפקחת על הגן.
2)בביקוריה בגן תעמוד המפקחת (בין היתר) על -
א)היערכות הגננת לטיפול בנושא הבטיחות (בפעולות הלימודיות השונות);
ב)מפגעי בטיחות שיש לתקן או להסיר (בתוך גן הילדים ובחצר).
ג.הממונה על הבטיחות בלשכה המחוזית
1) הגדרת התפקיד: הממונה הוא הנציג והזרוע המבצעת של מנהל המחוז ושל מנהל האגף לביטחון, לבטיחות ולשעת חירום בתחום הבטיחות והגיהות במערכת החינוך.
2) הכשרת המינימום של הממונה
א) עליו להיות בוגר קורס ממוני בטיחות בעבודה (בתקופת ההטמעה אפשר יהיה למנות גם בעלי תפקידים שעברו בהצלחה "קורס ממונה בטיחות במוסדות חינוך").
ב) עליו להשתתף בהשתלמויות כפי שתפורסמנה מעת לעת.
3) תחומי אחריות
תחומי אחריותו של הממונה כוללים את המפורט להלן אך אינם
מוגבלים לכך:
א) עליו להנחות ולתדרך את ממוני הבטיחות הרשותיים ואת הפיקוח הפדגוגי בנושאי בטיחות.
ב) עליו לתכנן מצע לתכנית עבודה שנתית, בהמשך להנחיות תכנית העבודה השנתית של האגף לביטחון ולבטיחות, עבור ממוני הבטיחות הרשותיים.
ג) עליו לקבל דיווח ממנהל המחוז על החלטתו לתת רישוי לפתיחת מוסדות חינוך חדשים או על הפסקת פעילות במוסדות חינוך שמתגלית בהם בעיה בטיחותית המצדיקה לדעתו את הפסקת הלימודים כאמור.
ד) עליו להמליץ למנהל המחוז על הקמת ועדה לבדיקת תאונה במוסד חינוך על פי הנוהל למינוי ועדות בדיקה ולשמש חבר בוועדות לבדיקת תאונות במוסדות חינוך.
ה) עליו להנחות את הרשות/את הבעלות לתקן ליקויים ומפגעי בטיחות כפי שפורטו בדוחות ביקורת של יועץ הבטיחות המחוזי וכן בדוחות תאונה.
ו) עליו להפנות דוחות ביקורת של יועץ הבטיחות המחוזי ודוחות תאונה הטעונים בדיקה לפיקוח הפדגוגי המתאים.
ז) עליו להפעיל את יועץ הבטיחות המחוזי לביצוע ביקורות בטיחות מדגמיות, לטיפול בבחינת מפגעים וליקויים מדוחות תאונה, להשתתפות בוועדות בדיקה, וכן לייעוץ ולהדרכה במוסדות חינוך.
נכתב ע"י משרד החינוך - האגף לביטחון, בטיחות ולשעת חירום
מוגש ע"י עידן מור - מתנפחים בטיחותיים להשכרה, מתקנים מתנפחים במגוון גדלים ומזרנים מתנפחים במחירים זולים.