אחד הכלים החשובים לאחר בניית אתר ותחילת השקתו ושיווקו הוא המעקב השוטף אחר התעבורה בדפי האתר הנותנים למעשה אינדיקציה על השימוש באתר על ידי הגולשים וביצועי האתר ביחס לכמות הגולשים. זה הכלי מדידה אשר אנו משתמשים בו באינטרנט. לאחר בניית האתר בדר"כ כלל נהוג להכניס כלי סטטיסטיקה באתר הבנויים המבוססים על 2 טכנולוגיות שונות.
- קבצי LOG – תכנות המתבססות על רישום הלוגים של השרת, השרתים אשר מאחסנים את האתר פיזית מאוחסנים בנוסף לכך קבצי רישום מעקב אחר הפעילות של האתר עצמו. התכנה מתבייתת על הרישום הזה והופכת את המידע הרישומי למידע סטטיסטי שנותן לנו אינדיקציה על ביצועי האתר.
- סקריפטים חיצוניים של חברות מיקור חוץ – טכנית מה שנדרש על ידי בעלי האתר זה בסך הכל ליצור קשר עם חברת מיקור חוץ אשר נותנת שירותי סטטיסטיקה על בסיס סקריפטים, כגון גוגל אנליטיקס, מה שנדרש זה רק לשתול סקריפט בנקודה בקוד אשר יוצג בכל הדפים באתר. מאחר והמידע הסטטיסטי יהיה רלוונטי אך ורק לגבי הדפים אשר הסקריפט עובד בהם, דפים אלו יכנס למעקב התכנה החיצונית.
כפי שצויין בסעיף 2 , על מנת להכניס גוגל אנליטיקס לאתר שנבנה, יש ליצור קשר עם גוגל אנליטיקס בראש ובראשונה ולהירשם , ורק לאחר מכן אנו נקבל קוד ייחודי הרלוונטי רק לדומיין האתר שברצוננו ליצור מעקב סטטיסטי.
בכל תכנה סטטיסטית בין אם המבוססת על קבצי לוג ובין אם סקריפט, יש סימנטיקה קבועה ותהליכי חשיבה דומים, לכן עלינו לשים לב לכמה דברים בתכנות הסטטיסטיות.
- תעבורת נכנסים לאתר ולדפים – לכל דף ודף באתר אינטרנט יש אינדיקציה של כמות משתמשים אשר נכנסת לדף עצמו, יש לשים לב שאותו משתמש יכל להיכנס כמה פעמים לאותו דף, האם זו אינדיקציה נכונה בחשיבה וניתוח סטטיסטי? זה תלוי אך ורק בנו כבעלי אתרים, יש לשים לב ולהכיר את השם UNIQUE שמודד את כמות הנכנסים של משתמשים יחודיים, הכוונה היא שאם משתמש יכנס 20 פעמים לדף, UNIQUE יספור אותו אך ורק פעם אחת. ללא משתנה זה הוא יספור אותו 20 פעמים.
- BOUNCE RATE- משתנה המודד את כמות הקפיצות מהדפים, קפיצה מוגדרת כ משתמש שנכנס לדף ויצא מהדף, ככל שהאחוז יותר גבוה ככה פחות טוב, שכן השימוש באתר הוא במינימום דפים, רצוי לא לעבור את החמישים אחוזים.
- כמות זמן שימוש בדף, המודד כמות הזמן שהמשתמש נמצא בדף הספציפי, בדרך כלל ההשערה היא שכמה שפחות זמן, ככה פחות טוב, שכן אנו רוצים שהמשתמשים ישהו בדפים שלנו כמה שיותר זמן ושיעשו בו שימוש.
- מידע גיאוגרפי – מידע פחות רלוונטי לפלחים מסויימים הוא מאיפה המשתמשים מגיעים, באיזה שפות הם משתמשים. זוהי אינדיקציה טובה לדעת האם אנחנו פונים לפלח מתאים, למשל אם אנו כותבים אתר בשפה האנגלית אז בקידום אורגני סביר להניח שאנחנו נפנה לפלח מחול ולא מהארץ. אינדקציה זו תיראה במידע הגיאוגרפי.
- מידע ממשק משתמש – נוכל גם לדעת מאיזה סוגי דפדפנים הגולשים רואים את האתר, ואיזה סוגי מחשבים ומערכות הפעלה, איזו רזולוציית אתר ואפילו טכנולוגיות לקוח שהגולשים יכולים או לא יכולים לאפשר לעצמם כגון ג'ווסקריפט או פלאש.
ישנם בנוסף מאות פרמטרים סטטיסטיים שניתן לבחון ולהשתמש בהן, אך יש לשים לב לכך שניתן להשתמש בפרמטרים בודדים על מנת לקבל אינדיקציה מתאימה אם השימוש מתקבל באופן חיובי או שלישי על ידי הגולשים.