גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים - 5
שאלה: אני רואה שיושב מולי מרצה בדיוק כמוני.
אליעד: מה אכפת לך ממני, אני מדבר על העיקרון, הנושא פשוט, למה הבן אדם אף פעם לא מרוצה משום סוג של חוויה, כי יש חוויה שאותה אתה באמת רוצה, שהיא חווית החוסר הגדרה, שהיא החוויה של שתי החוויות ההפוכות בו זמנית, שזה מה שאת רוצה בכלל. זה הדבר היחיד שכולם רוצים אותו, למה אף אחד לא מאושר כל הזמן, כי כולם רוצים להגיע לחוויה הזאת, וכשאת מגיעה אליה זה בא לידי ביטוי שאת מפסיקה לרצות משהו אחר. אני יום אחד שמתי לב, אחרי שכל הזמן הייתי בחיפוש, אמרתי לעצמי כבר הרבה זמן אתה לא מחפש להיות יותר מאושר, ואז הבנתי שאני מאושר, ואז גם הבנתי שמאושר זה מישהו שלא מחפש להיות מאושר. כל הזמן חיפשתי איך ארגיש יותר טוב, ואז אמרתי, רגע, אתה כבר לא מחפש להרגיש יותר טוב, טוב או רע לך זה אותו הדבר, נכון שכשרע לי אני מתמודד עם זה, אבל לא חווה את זה כרע, זה נקרא מאושר, שלא מחפש את האושר יותר, כשאתה מגיע לזה, או בדרך לזה אתה כל הזמן חווה רגעי אושר, אבל אחרי שאתה מגיע לזה הכול מתאפס אצלך וזהו, ואתה חי רגיל, לא מתלהב יותר מדי ולא פחות מדי, יש אולי פיקים אבל בפנימית זה אחד.
מה הבנת?
שאלה: באתי לראות מישהו שטוען שהוא גילה משהו, ואני לא רואה.
אליעד: אגלה לך סוד, גם אף פעם לא תראי
שאלה: לא תראי כי זה בחוויה הפנימית שלו ולא בחיצונית.
אליעד: מה הוא שאל אותי קודם, האם אני יכול לראות על מישהו שהוא הגיע, אמרתי לו שלא, אבל אמרתי שאני כן אוכל לראות אם הוא ידבר.
שאלה: אתה אומר שהמציאות זה ביטוי של הרצון שלנו, נכון? אז הרובד החיצוני חשוב כמו הרובד הפנימי, וכל הדיבור שלך עכשיו אתה מפריד בין החיצוני לפנימי, בחיצוני אני כמוך ובפנימי לא. אני רואה מישהו שהוא לא שונה ממני.
אליעד: אני אסביר לך
שאלה: ציפיתי לשמוע דברים אחרים
אליעד: אם ציפית לשמוע דברים אחרים, אני מציע לך לשמוע אנשים שלא ציפית לשמוע מה הם אומרים, כי אם ציפית לשמוע דברים אחרים ואת יודעת מה הכיוון של החשיבה, זה כבר לא מעניין, ככל שהדברים יותר מוזרים ככה יהיה לך יותר מעניין, כי אני יכול לחדש לך יותר. או לחדש לך שתביני טוב יותר או לחדש לך, אבל הקונטרס הוא זה שמעורר אצלך דברים.
אני אגיד לך איך קוראים לחוויה הזאת, פחד! קונטרס זה אומר הפוך מכל מה שאת חושבת, מה שציפית הפוך, אז כל מה שציפית אני אגיד לך הפוך
תסתכלי שנייה, הרבה אנשים שראו אותי התאכזבו, למה? אכזבה ראשונה שאני בן אדם, מאוד מאכזב. לפני שהיו וידיואים באתר אז אנשים חשבו שזה אולי אלוהים עשה אתר, אחר כך ראו שזה בן אדם, אמרו לא רציני, לא יכול להיות, היו כאלה שחשבו שאני בגיל שבעים. היו כאלה שכשפגשו אותי, אמרו אנחנו ציפינו שכשנפגוש אותך נחווה איזה משהו מיוחד, ולצורך זה אני אומר שיש בית קברות, בבית הקברות נמצאים האנשים המוארים באמת, תבואי אליו הוא אפילו לא יענה לך, הוא כל כך מרוכז בעצמו שהוא לא ידבר איתך ולא יענה לך, תירקי עליו הוא לא יעשה לך שום דבר, רוצה לראות ישות מאוד מוארת, זה הקיר הזה, מה שלא תעשי לו הוא לא יגיב. אבל זה לא העניין, האנשים לדוגמא שרואים בעלי חיים הם נרגעים, למה? כי הם חווים כאילו את השקט, בסקלה יש לנו את כל החוויות, ויש חוויה אחת שנמצאת אחרי הקצה, זה כמו שאם ניקח את כל מרחב המקום, בקצוות זה כאילו התחבר לנו, את כל ציר הזמן, בקצוות זה יתחבר לנו, למה זה יתחבר, לחווית האין סוף לחווית השלמות. מה זה חווית השלמות, זוהי חווית אחדות ההפכים, מה זאת אומרת חווית אחדות ההפכים, שיש לך שתי חוויות מנוגדות בו זמנית, וזה נקרא חווית האלוהים, ככה אלוהים חווה את המציאות, זה נקרא חווית השלמות. למה זה נקרא חווית השלמות, כי כל חוויה בעולם חסרה את שאר החוויות. אתה חווה עצב, אתה תרצה שמחה. אתה תחווה שמחה יותר מדי ותתרגל לזה אתה תרצה עצב, ככה זה עובד, חוץ מחוויה אחת שבה יש לך את שתיהן בו זמנית. ועכשיו השאלה הנשאלת היא איך להגיע לשתיהן בו זמנית? אני אסביר, אם תתבונן על המציאות בסופו של תהליך תבין שאתה גם נפרד וגם אחד, שזה גם ישנו וגם איננו, וזה עצמו ישנה לך גם את החוויה, ההבנה, שבן אדם נולד מלמדים אותו, זה אתה זה לא אתה, זה מדבר זה לא מדבר, לזה יש תודעה לזה אין תודעה, עושים את כל ההפרדה, זה טוב זה רע, אם תעשה ככה תצליח אם תעשה ככה תפסיד.
שאלה: אתה יכול להסביר איך אפשר להתאמן במחשבות, תיקח שתי מצבים הפוכים שמתקיימים בו זמנית.
אליעד: הדבר הבסיסי ביותר שהאדם לא יכול לעשות, זה לחשוב על דבר והיפוכו
שאלה: בוא נתאמן על זה
אליעד: אני אסביר לך למה את לא יכולה, כי דבר והיפוכו זה דבר בלתי מוגדר, את יכולה לדמיין שיא השמחה ושיא העצב בו זמנית? את לא יכולה כי כל החוויה של העולם שלנו זאת חוויה של נפרדות, זה כסא, זה ארון, הכול נפרד לא יכול להיות גם וגם, זה או פה או שם. אי אפשר גם וגם, ושאלת השאלות זה איך להגיע לחווית האחדות, איך אני יכול להגיע אליה, איך לחשוב על דבר והיפוכו, ומה שאני טוען שיש את השכל האנושי הרגיל שהוא חווה את הכול כנפרד, טוב ורע וכו'. אבל בשכל האנושי עצמו אם אתה תיקח אותו לקצה שלו, כאילו אל תתפשר במקום בו אתה רוצה שיהיה לך נוח, תחקור אותו עד הקצה האחרון, מה שיקרה לך שם, רבי נחמן כותב, נפתחו שערי השמיים ואראה מראות אלוהים, ראיתי את אלוהים, מה זאת אומרת ראיתי את אלוהים, רבי נחמן כותב שנתגלו לו כל השכליות, שהוא הבין שכל חדש, שהוא קלט את הקטע, מה זאת אומרת שהוא קלט, שהוא מבין שזה אחד, שהוא רואה בשכל שהדבר הזה שהוא שניים הוא בכלל אחד, וכאשר אתה רואה את אלוהים במו עיניך, מהו אלוהים? אלוהים הוא ההוויה של המציאות, כאשר אתה רואה במו עיניך ששני הדברים האלו הם אחד, זה משנה לך את כל תפיסת המציאות שלך, אתה נזכר, מה הכוונה נזכר? שברירת המחדל בתוך האדם יש זיכרון, למה הבן אדם אף פעם לא מאושר, כי הוא לא אמור להיות מאושר כבן אדם, האדם לא אמור להיות מאושר רק כבן אדם, מה הכוונה, זה כמו מלך שהכניסו אותו לכלא, וסיממו אותו ועשו לא שטיפת מוח שהוא עבד, בתוך תוכו בתת מודע בפנים יש משהו באינסטינק שלו שלא מסתדר לו, הרי אני לא רגיל לזה אני מלך, זה מה שכול אחד חווה בעולם, מצד האמת אתה אלוהים, אבל במציאות נדמה לך שאתה תרנגול הודו, כמו שרבי נחמן מספר על הבן מלך שחשב שהוא תרנגול הודו, או המלך שהשתגע, אדם שחולם חלום ואז הוא חולם חלום זוועתי וזה נקרא כאילו הוא שכח מיהו, שכחת מי אתה, מה אתה לא זוכר שאתה זה אלוהים, מה שכחת? והסיבה שהאדם אף פעם לא מאושר כי צרוב בתוכו התשוקה לחזור אלוהים, לשלוט בכול, להתרחב. יש אי שביעות רצון תמידית כי היא מבטאת את הכמיהה שלך להתאחד עם השורש. וכאשר אתה מתבונן אז אתה מבין את המציאות ואז אתה נזכר, למה אתה נזכר כי אתה מבין, כל הסיפור הוא לשנות את החוויה, אנחנו מדברים על שינוי החוויה.
בן אדם שואל למשל אני מאוד רוצה זוגיות, איך אני יכול להגיע למצב, שלמרות שאני מאוד רוצה זוגיות ואף על פי כן טוב לי גם בלי זוגיות? איך אפשר שתי חוויות בו זמנית, התשובה, אם אתה תחווה את אלוהים, אתה בעצם הראשון שרוצה את הכול, והכול אחד וכו', ותבין שבו זמנית זה גם אחד וגם שתיים וגם הנפרדות זה אחד, ככה אלוהים חווה את המציאות, גם משנה את הדברים וזה גם אחד אצלו, זה כל הרעיון כולו. ההבנה שזה אחד, למרות שזה נגד השכל, מה ההגדרה של לוגיקה, אני עכשיו עשיתי באתר הרבה הרצאות שמוכיחות שאין אלוהים, איך אני מוכיח שאין אלוהים, מאוד פשוט, לקחתי את כל מה שהסברתי עכשיו, והסברתי למה זה לא לוגי, בעצם הסברתי שתפיסת האלוהים היא שמאין נהיה יש והסברתי למה זה לא הגיוני, אז הוכחתי שאין אלוהים, אבל זה לא נכון, הוכחתי שבלוגיקה אין אלוהים, אבל מצד האמת יש אלוהים, והלוגיקה צריך להסתדר איתה, הרעיון הוא שהלוגיקה שלנו, על מה בנויים חוקי הלוגיקה שלנו, על חוסר היכולת לחוות דבר והיפוכו, לדוגמא, אני אומר זה נמצא שם, האם הוא גם כאן? לא, למה, כי ההגדרה של כאן זה כאן ושם זה שם, כי אם הוא שם הוא לא פה, וכל מה שאני מסביר שאם תהיה מספיק אמיתי עם עצמך, אז בעצם תגיע להבנה שזה אחד.
שאלה: למה רבי נחמן?
אליעד: אני קראתי הרבה ספרים וכו', ואז אתה מגיע לעניין של אלוהים, ויש את שאלת המפתח בקבלה, שנקראת שאלת הצמצום, מהי שאלת הצמצום? האר"י ז"ל, ספר שמונה שערים, רבי חיים ויטל, כל חוכמת הקבלה כולה מתחילה בדבר הבסיסי שלפני הבריאה הכול היה אין סוף וכאשר רצה לברוא את הבריאה צמצם את עצמו, עשה חלל פנוי, ועשה ספירות וכו', ככה מתחילה כל תורת הקבלה, היה אינסוף רק אינסוף, אחדות, אין גבול ואז איכשהו צמצם ועשה עולם וחלל פנוי וכו'. כמובן שהדבר הזה לא ברור, איך אינסוף יכול לצמצם את עצמו? אם מהותו היא אינסופית ללא אפשרות של גבולות אז איך נהיה גבול? אין אפשרות, וכמובן שכולם כתבו על זה ספרים, איך יכול להיות צמצום, וכולם מתרצים תירוצים ולמדתי את התירוצים, וכמובן שלא הבנתי אותם, ולא הבנתי אם אני טיפש או שהספר טיפש, עד שבא רבי נחמן בתורה המפורסמת בליקוטי מוהר"ן בחלק א' בתורה ס"ד, ואמר לי תקשיב אתה לא טיפש, הסביר לי את השאלה שלי, כאילו הסביר את השכל של השאלה, ואמר אין לזה תשובה, שלא יעבדו עליך, מי שאמר שיש תשובה או שהוא לא מבין את השאלה או שהוא מטעה אותך או שהוא לא מבין את עצמו, עבדו עליך, אין לזה תשובה.
איך שלא נסובב את זה יש כאן פרדוקס, בסיפור של אלוהים יש פרדוקס, כל הקונספט של אלוהים שיש ישות שהיא מחוץ לזמן ולמקום, שהיא אחראית על הזמן והמקום.
כאשר אתה מתבונן על הנושא של אלוהים, יש בעיקרון שתי שיטות, השיטה של העולם המחודש מול השיטה שאומרת שהעולם קדמון, מה זאת אומרת, יש את הדעה שאומרת שאלוהים ברא את העולם יש מאין, ויש את הדעה שאומרת שהכול קיים כל הזמן, עזוב אותי מאלוהים, זה תמיד קיים זה תמיד היה קיים, כשהרב שואל מי ברא את העולם התשובה אף אחד לא ברא אותו זה תמיד היה קיים. קודם כול תוכיח לי שהוא לא תמיד היה קיים ואחר כך תשאל אותי מי ברא אותו, כי הוא תמיד היה קיים, ולא צריך לערבב את אלוהים בסיפור. כאשר אומרים ברא יש מאין, אבל זה לא הגיוני, איך זה שברא את העולם יש מאיין, בלי מקום ובלי זמן זה כלום, אז איך מכלום נהיו משהו, כי אם אתה אומר שמכלום נהיה משהו, אז הוא לא באמת כלום, כי היה בתוכו פוטנציאל של המשהו, ולא יכול להיות שהכלום יעשה משהו
בקיצור רבי נחמן אומר זה פרדוקס, אין לזה תשובה, משה רבנו לא ידע את התשובה, אי אפשר למצוא לזה תשובה וכו', ואז הוא מוסיף ואומר, אבל צריך להאמין בשכל שזה ככה, למרות שזה לא יכול להיות צריך להאמין שזה ככה. זה היה הדבר שרבי נחמן קנה אותי, היו הרבה דברים שהוא קנה אותי, אחד הדברים שהוא קנה אותי זה השחצנות שלו, רבי נחמן היה שחצן, זה משהו שאני מאמץ אותו קצת, אולי מספיק ואולי לא מספיק, השחצנות שהוא התגר, הוא אמר אני הכי חכם, אני פקח, אני זה ואני זה, רבי נחמן התגר, הוא לא פחד, הוא אמר או שאני ממש צודק ואני חכם או שאני ממש טיפש, אבל אין ביניים, הוא כאילו אמר בו נלך עד הסוף, בו נקצין את הכול, זה כמו שיש בטעמים, יש כמה טעמים ויש את התבלין החמישי שנקרא סודיום גלוקאמאט, מה הדבר הזה עושה. הוא מקצין את הטעמים, לוקח את הטעמים ועושה אותם יותר חזק, זה לא טעם, רק יותר חזק, רבי נחמן היה בקטע של הקצנה, כל דבר לקח עד הסוף, עד סוף האמת, תבטל את כול הבריאה, עד סוף השכל, כל דבר הוא לקח לקצה, גם מבחינת החוויה, הוא כל הזמן אמר אני חווה כל הזמן התחדשות, מה שאין לאף אחד בעולם, הוא אמר אני כל רגע חי חיים חדשים, ותמיד סיפר על החוויות וכמה שזה טוב. זה התגר אותי, אבל במה הוא קנה אותי, בזה שהוא לא שיקר, כולם שיקרו וניסו לתרץ תירוצים ולהסביר לך כל מיני דברים, אבל הוא לא שיקר, הוא אמר תקשיב אין לזה תשובה, לפחות לא שיקר וזה לעצמו דבר גדול, אם אחד לא משקר זה דבר מאוד גדול, כי כולם מקמבנים אותך, והוא לא שיקר ובזה הוא קנה אותי, ולכן החזקתי ממנו, אבל אמרתי הוא אומר שצריך להאמין, אני לא מאמין, אבל לפחות הוא איש אמת, והמשכתי לחיות את החיים שלי כרגיל, כמו כולם, ותמיד התבוננתי על השכל שלו, אמרתי לעצמי בן אדם חכם יש לו שכל, בו נראה מה הוא אומר, ובסוף התהליך הבנתי למה שהוא התכוון אז, מה שבעצם רבי נחמו אמר אז, תקשיב אין לך תשובה ולא תוכל למצוא תשובה, אבל הוא התכוון להגיד שאין לזה תשובה בשכל שאתה מנסה למצוא תשובה, אבל מצד האמת זה ככה ואין אפילו שאלה, רבי נחמן אמר מהו שכר העולם הבא? מה יש בעולם הבא? רבי נחמן אמר שתבין שהכול אחד, זה השכר, שתבין שהיש והאין הם אחד, זה השכר, זוהי חווית האלוהים, למה אלוהים? כי אלוהים פירושו לפני הבריאה, ולפני הבריאה היש והאין היו אחד, להבין שהיש והאין הם אחד זה נקרא חווית האלוהים. עכשיו מה זה נקרא לחזור בתשובה, רבי נחמן אומר שאתה משיב את הדבר למקום שממנו נלקח, למשל יש לך רצון לאכול או להיות בריא או שלא יכאב לך הראש, ואתה משיב אותו להתחלה שלו, אתה מבין שזה בכלל ביטוי של מקום שאין שם רצון, זה נקרא לחזור בתשובה, אתה אומר אני ומבין שזה ביטוי של משהו אחר, זה נקרא לחזור בתשובה.
המאמר מאת מאמן אימון אישי + ייעוץ אליעד - www.EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה מעוד ייעוץ אישי בנושא הדבר היחיד, אכילה, שכחה, תשוקה, מהות ועוד ...