חפש מאמרים:
שלום אורח
22.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נהיגת לילה הינה נהיגה קשה יותר ומורכבת מנהיגת כלי רכב ביום,חשוב לדעת ולהבין את המגבלות הקיימות ולהתמודד איתן נכון.

מאת: שלמה מזרחיתאונות דרכים04/12/20102229 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

נהיגת לילה

שעות החשיכה

את הלילה הגדירו תקנות התעבורה "פרק הזמן המתחיל 1/4 שעה לאחר שקיעת השמש, ונמשך עד 1/4 שעה לפני זריחתה". אנו הנוהגים ברכב יודעים שהתייחסותנו למצב החדש בין לילה ויום קשורה , לשעות החשיכה אותו פרק זמן , המעמיד בפנינו בעיות שונות וחדשות מחד אך מאידך מקצר בפנינו את הזמן לתגובה .

שעות החשיכה שונות לפעמים ממקום למקום ולכן הגדרת "הלילה" אינה רלבנטית להתנהגותנו. דוגמה: באזור ההר ובמישור החוף יהיו "שעות החשיכה" שונות, כשהשעון יצביע על אותה השעה !

קשיים בנהיגת לילה 

בחברת "משא בטוח" הדרכות ובטיחות מפעילים את קצין הבטיחות בתעבורה המופקד על הנהגים בחברות השונות ומציידים אותו במידע חשוב זה בכדי שיביאו בפני הנהגים בחברות השונות, או נהגי המשאיות בעלי רישיון מוביל את הדברים הבאים:

קיים שוני בין התנהגותנו בשעות היום ובין התנהגותנו בשעות הלילה. על אחת כמה וכמה הדברים משתנים בנהיגה.

השוני העיקרי בין נהיגת יום ובין נהיגת לילה נובע מהעובדה שכמות האור ההולכת וקטנה מצמצמת את שדה ראיתנו, אינה מאפשרת את ראיית הדרך שלפנינו ואת השינויים שחלים בתנועה שמסביבנו. הנהיגה ברכב אינה אפשרית בלא שימוש באורות.

גם בשעת השימוש באורות, יש לזכור כי רק חלק קטן של הדרך נגלה לעיננו, חלק קטן בהרבה מזה שמואר ביום. גם פיזור האור לא מיטיב איתנו ועלול להשאיר "קטעים מתים" קטעים שאינם מוארים מספיק ועלולים להפוך למלכודת מוות לנמצאים בתוכם.

אחת הסיבות הכרוכות בנהיגת לילה נעוצה בקושי שבהבחנה קושי שניכר במיוחד ביכולת הנהג להבחין בעצמים שונים ובדרך והיכולת לאמוד את מרחקם.

מהם הקשיים העומדים בפני הנהג ?

א.      מאמץ רב בזיהוי.

ב.       ניתוח ההתרחשות.

ג.        הסקת מסקנות.

ד.       תגובה נכונה למצב החדש.

מהירות התנועה בחשיכה

המהירות בשעות חשיכה מוכתבת ביכולת להבחין במה שמתרחש לפני הנהג ובסביבתו. שדה הראיה של הנהג מצטמצם לתחום התאורה של פנסי המכונית, לכן, המהירות היא פועל יוצא של מרחק תאורת הפנסים .

אור המעבר מאיר למרחק של 30 מטרים וזה אומר שבמהירות של כ-50 קמ"ש אנו נמצאים עדיין במרחק, שניתן להבחין בעצם או בסכנה כלשהי שניתן להגיב בצורה הנכונה לגביה ולהספיק למנוע תאונה. במהירות גדולה יותר, אנו עלולים להיקלע למצב שמהירותנו תהיה גדולה מהיכולת שלנו להבחין במתרחש בשטח המואר . אור הדרך מאיר למרחק של 100 מטרים לפחות, ומאפשר לנו להבחין טוב יותר במגבלות הדרך כגון: כביש מפותל, עקומות, פניות חדות ועצמים המונחים על הכביש.

הולכי רגל בחשיכה

רבים מהולכי הרגל שנפגעו בשעות החשיכה היו עשויים להינצל אילו נהגו עפ"י     כללי זהירות פשוטים.

מהם הכללים החשובים ביותר להולך הרגל בחשיכה ?

¨         בשעות החשיכה יש ללבוש בגדים בהירים .

¨         יש להצטייד במחזירי אור ולהצמידם לאזורי הגוף הנראים בחשיכה.

¨         יש להתרחק מכבישים ואף מתחומי השול המועדים לפורענות .

¨         בתחנות הסעה יש לעמוד על המדרכה, אין לרדת לכביש בעת הסימון לבקשת הסעה.

¨         בשעת צעידה יש לנקוט באמצעי זהירות כפי שמופיעים בהוראות תעבורה.

הימנעות מנהיגה בשעות קריטיות

יש שעות שהם "הורגות" תרתי משמע אלה הן שעות הלילה שבין חצות לשעות הבוקר המוקדמת, ושעות אחר הצהריים בין 14:00-17:00.

א.      באותם השעות הנהיגה קשה במיוחד, ודורשת מאמץ רב מהנוהג.

ב.       השעות הנ"ל מועדות לפורענות ומביאות איתם אחוזי פגיעה גבוהים במיוחד.

הרגליו של נהג לישון בשעות מסוימות (השעון הביולוגי) אינם יכולים להשתנות לפתע. לדוגמא: אין אנו יכולים לצבור שעות שינה לפני רדת החשיכה על מנת לשמור על עירנות מלאה בשעות הלילה אם אין אנו רגילים לכך. לכן, יש להימנע מנהיגה בשעות שבהם רגילים לנמנם או לישון. שאם לא כן עלול נהג כזה להיות מעורב בתאונות דרכים .

בדיקת מערכת האורות

אחריות הנהג מבחינת החוק לגבי מצבם של הפנסים שברכב הינה מוחלטת. תקנות התעבורה קובעות מפורשות ומטילות על הנהג לוודא את תקינותם. מתוקף החוק ובעיקר מתוך אחריות לנהיגתנו אנו נוהגים לבדוק את תקינות מערכת האורות ברכבנו .

¨         על הנהג לוודא שכל הפנסים דולקים.

¨         על הנהג לדאוג שפנסי החזית יהיו מכוונים כהלכה .(ניתן לעשות זאת במוסך מורשה ובמכוני רישוי).

¨         על הנהג לדאוג לניקוי כל הפנסים .

¨         על הנהג לשמור ברכב ערכת נורות חלופית מסוגי הנורות הקבועות ברכב , כמו כן עליו להיות בקי בהחלפתם.

כיצד בודקים את מערכת האורות ?

בשתי דרכים :

  1. בעזרת אדם נוסף.
  2. ע"י הפעלת מערכת האורות בקרבת עצם מסויים (קיר, מכונית חונה , וכו' ) .

 

סינוור

מהו סינוור?

הסינוור הוא תוצאה של שינוי פתאומי בכמות האור החודר לעין מבעד האישונים .

למה גורם הסינוור ?

הסינוור גורם להתכווצות האישונים או התרחבותם

כמה זמן נמשך תהליך זה ?

תהליך ההתרחבות נמשך כמה שניות ( עד 7 שניות ) .

מה הסכנות הנובעות מכך?

בפרק זמן זה אנו נוהגים כעיוורים.

מה המרחק שעובר בפרק הזמן הזה ?

המרחק שהרכב עובר בפרק זמן זה תלוי במהירות הנסיעה .

מה עושה נהג מסונוור ?

¨         אפשר להזהיר את הנהג  המסונוור ע"י הבהוב קצר . נחזור שנית הבהוב קצר !! וזאת נעשה באורות הדרך( הגבוהים) .

¨         יש להפנות את המבט ימינה , לקו השול ( הקו הצהוב ).

¨         יש לסטות ימינה במידת האפשר

¨         יש להאט, ואף לעצור , אם יש צורך בכך .

¨         יש לאפשר לרכב המסנוור לחלוף על פניך.

¨         בשום אופן אין לסנוור את הנהג הבא ממול , הרי מישהו צריך להישאר פיכח ופיקח במקרה כזה !!!

מה עושה נהג המסונוור ע"י רכב מאחור ?

¨         יש להאט

¨         יש לסטות ימינה ככל האפשר.

¨         יש לאפשר לרכב המסנוור לעקוף

¨         יש להסיט את הראש מהמראה המסנוורת, ולהפעיל אם יש בה כפתור למצב "סנוור" בנוסף למצב הרגיל .

¨         אין להסיט את המראה ממקומה, הניסיון להחזירה לאחר הסנוור לא יעלה יפה .

                                                                           בברכת נהיגה בטוחה

                                                                           עו"ד  שלמה מזרחי

                                                                      משא בטוח הדרכות ובטיחות

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עורך דין,מומחה בתחום התעבורה והרכב,בעל כתבי הסמכה לניהול מוסכים,קצין בטיחות בכיר בתעבורה,מורה ומנהל בית ספר לנהיגה לכל סוגי הרכב,ממונה בטיחות בעבודה,יועץ בטיחות ומפקח איזור תפעולי,ועודץ

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שלמה מזרחי

מאת: שלמה מזרחיתאונות דרכים20/04/1410792 צפיות
נהיגה בקיץ מלווה פעמים רבות בתנאים המכבידים על נהג הרכב , התנאי המכביד ביות הוא "נהיגה בעייפות" גורם המשפיע מאוד ומסכן את נהג הרכב ומשתמשי הדרך האחרים. נהיגה בעייפות גורמת למגבלות הבאות לידי ביטוי ב הארכת זמן תגובת הנהג,פגיעה באומדנים כמו רוחב הרכב גובה ועוד. מודעות הנהג לסכנות האורבות בנהיגת רכב בעייפות יובילו להתנהגות נכונה והתיחסות מקדימה לסימני הסכנה.

מאת: שלמה מזרחיתחבורה ורכב - כללי20/04/141004 צפיות
נהיגה בקיץ מלווה פעמים רבות בתנאים המכבידים על נהג הרכב , התנאי המכביד ביות הוא "נהיגה בעייפות" גורם המשפיע מאוד ומסכן את נהג הרכב ומשתמשי הדרך האחרים. נהיגה בעייפות גורמת למגבלות הבאות לידי ביטוי ב הארכת זמן תגובת הנהג,פגיעה באומדנים כמו רוחב הרכב גובה ועוד. מודעות הנהג לסכנות האורבות בנהיגת רכב בעייפות יובילו להתנהגות נכונה והתיחסות מקדימה לסימני הסכנה.

מאת: שלמה מזרחיתחבורה ורכב - כללי22/11/1113082 צפיות
תקנות התעבורה עוסקות בפרק המתייחס לשעות הנהיגה והמנוחה המחייבות את נהגי הרכב. תפקידו של קצין הבטיחות בתעבורה ואחריותו של בעל הרכב מוגדרת בחוק ומחייבות פיקוח והקפדה על שעות נהיגה ומנוחה. המשטרה אוכפת תקנות אלה ומערכת בתי המשפט מענישה את נהג הרכב ואת בעל הרכב . בהדרכות הנהגים המתקיימות מעת לעת באמצעות "משא בטוח הדרכות ובטיחות" מועבר תוכן החוק ופרשנותו המחייבת. נהגי רכב משא מסחרי,רכב עבודה ורכב ציבורי חייבים לפעול על פי התקנה וכל חריגה בשעות הנהיגה תוביל לרישום דו"ח תנועה ע"י השוטר והזמנה לדין.

מאת: שלמה מזרחיתחבורה ורכב - כללי22/11/111586 צפיות
נהיגת רכב על פי החוק מחייבת את נהג הרכב וגם את בעל הרכב להקפיד על רישיון נהיגה בתוקף ודרגת הרישיון מותאמת לסוג הרכב, תקנות התעבורה משתנות מעת לעת וזה תפקידו של קצין הבטיחות בתעבורה, בחברה או בארגון להעביר מידע זה לכלל הנהגים ולבעל הרכב. עבירת תעבורה, הנרשמת כנגד נהג ע"י השוטר בדרך בגין נהיגה ברכב שדרגת הרישיון אינה תואמת מתבררת בבתי המשפט וגוררת קנסות כבדים כנגד נהג הרכב וגם כנגד בעל הרכב הוא המעסיק. לאחרונה פורסמו תקנות העוסקות בנהיגת מכונה ניידת הנדסית וחקלאית המחייבת היתר ברישיון הנהיגה,

מאת: שלמה מזרחיתחבורה ורכב - כללי20/09/112170 צפיות
נהיגת מכונה ניידת על פי התקנה החדשה, מחייבת את נהג הרכב והמפעיל ברישיון נהיגה המתאים לנהיגת ציוד זה וזאת על פי דרישת החוק והתקנות החדשות.תחולת התקנה למעשה החלה בחלקה ומתירה נהיגת מכונה ניידת במגבלות משקל וזאת בהתאם לדרגת רישיון הנהיגה של הנוהג.המשטרה אוכפת תקנה זווחברות הביטוח מקפידות על דרגת רישיון מתאימה בכל מקרה של תביעת נזק. במאמר זה אקיף את נושא נהיגת מכונה ניידת כולל הסבר ופרשנות לתקנה זו.

מאת: שלמה מזרחיתחבורה ורכב - כללי04/12/102288 צפיות
נהיגת רכב ללא רישיון נהיגה המתאים לסוג הרכב הינה עבירת תעבורה חמורה הגוררת ענישה מכבידה לנהג הרכב ולבעל הרכב.מעת לעת מתפרסמות תקנות תעבורה חדשות ואי ידיעתן אינה פותרת מענישה.תקנה חדשה שפורסמה לאחרונה ,מחייבת רישיון נהיגה מיוחד למפעילי מכונות ניידות הנדסיות וחקלאיות.

מאמרים נוספים בנושא תאונות דרכים

מאת: אור ורדיתאונות דרכים14/07/152459 צפיות
אני לא פיזיקאי, אבל אני כן יודע שלכל חפץ יש מרכז כובד וככל שמרכז הכובד קרוב יותר לקרקע – אותו גוף יהיה יותר יציב. ובשביל לפשט את העניינים – נמיר את המונח "מרכז כובד" ל"משקל".

מאת: אור ורדיתאונות דרכים07/07/151742 צפיות
אני מתעורר בבוקר, מתלבש, שותה כוס קפה, לוקח את חוליו (הכלב) לטיול. חוזר זריז לסגור דברים אחרונים ואז... עולה על אפוד, חובש את הקסדה, סכין בין השיניים ולוקח את המפתחות של הטויוטה.

מאת: אור ורדיתאונות דרכים30/06/151705 צפיות
מה קורה לנו כאשר אנחנו מוסחים תוך כדי נהיגה? ומה הם הפתרונות?

מאת: אור ורדיתאונות דרכים16/06/151648 צפיות
זה היה כשהייתי במשרד, בערך בשעות הצהרים – ממש אחרי שחזרתי מהרצאה שהעברתי לעמותת "אור ירוק".

מאת: נינה כהןתאונות דרכים05/11/142844 צפיות
ברגע שצריך לחקור תאונת דרכים יש לבצע מספר רב של פעולות שרק איש מקצוע מהתחום יכול לבצע אותן

מאת: נינה כהןתאונות דרכים05/11/142803 צפיות
מומחיות היא דבר חשוב שיש לו ערך רב בין אם עוסקים בתחום מוכר מאוד ובין אם מדובר בתחום ממוקד כלשהו.

מאת: נינה כהןתאונות דרכים05/11/142668 צפיות
לא קשה להבחין בקיומו של בוחן תנועה במשפטי תעבורה רבים בישראל. למרבה הצער לא מעט תאונות קורות ברחבי ישראל מדי שנה,

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica