בכדי להצליח לשלוט בתוצאות החיפוש, או לפחות לעסוק בטקטיקות הטובות ביותר במטרה לשלוט בהם, צריך להבין איך מנוע חיפוש עובד, מההתחלה ועד הסוף. בהרבה מקרים אנימופתע מנגד החוסר ידע שקיים בעולם על מנועי חיפוש ואם מאמר קצר זה יתפרסם, עם שיווק באינטרנט נכון כמו שצריך, ייתכן שיהיה ביכולתי לגרום למצב זה להשתנות.
רשת אינטרגלקטית שמקושרת ביחד
כדי שמנוע חיפוש יוכל להחזיר תוצאות לחיפוש מסויים עליו להיות בעל אינדקס גדול של דפים שממנו הוא בוחר מה להציג, ובשביל בניית האינדקס הזהמנוע החיפוש משתמש ברובוט (Googlebot, Yahoo slurp, MSNbot) שתפקידו לסרוק את האינטרנט ולשמור עותקים שלו על כמות נרחבת של כוננים קשיחים ושרתים ששיכים לחברה שמריצה את מנוע החיפוש. בדרך זו מנוע החיפוש מגיע למצב שיש ברשותו את כלהאינטרנט שמור במטמון.
באיזה אופן סורקים הרובוטים את כל האינטרנט?
נסו לדמיין את האינטרנט כמו מיקום גאוגרפי. מקומות גאוגרפים יכולים להיות ממש רחוקים אחד מהשני אבל תמיד נוכל להגיע ממקום אחד למקום אחר בעזרת הדרכים. ככה גם האינטרנט עובד, רק שבאינטרנט כל האתרים מחוברים באמצעות קישורים ולא כבישים.
הזחלן (רובוט) נוחת באתר כלשהו, שםהוא מבצע את פעולות האינדוקס שלו ושומר את הדף במטמון של מנוע החיפוש,לאחר שהוא ביצע את זה הזחלן מתפצל דרך הקישורים שנמצאים באתר ונוחת בדפים שהדף הקודם קישר אליהם (אם היו 20 קישורים אז עכשיו מתוך אחד יש 20זחלנים ב20 הדפים המקושרים).
באותה דרך הזחלן ממשיך לזחול דרךהקישורים של הדפים ולאנדקס אותם, בעזרת טכנולוגיה מתקדמת לכל מנוע חיפוש קיים עותק של כל האינטרנט מאוחסן וכך יש באפשרותו לדעת מה להחזיר כשמתבצע חיפוש.
מה קורה כשמתבצע חיפוש
כשאדם כלשהו מקיש חיפוש מסויים, על המנוע לבצע 3 מטלות:
1. להחזיר רשימה של כל הדפים באינדקס שמכילים את ביטוי החיפוש.
2. לארגן את תוצאות החיפוש לפי רלוונטיות, חשיבות וכו'...
3. להגיש את התוצאות לגולש.
בפעם הבאה שתחפשו בגוגל, תוכלו לראות שהם יכולים לבצע את כל הפעולות האלו בעשירית שנייה. עובדה שמדהימה אותי כל פעם מחדש.
מה נחשב רלוונטי בשביל גוגל?
שאלה מסקרנת, אם הייתה לי את התשובה לשאלה הזו כנראה שהייתי מליונר.גוגל שומרים את האלגוריתם שלהם קרוב מאוד לחזה, האלגוריתם שלגוגל הוא אחד הסודיים ביותר ואין למה להתאמץ ולנסות לפענח אותו.
אבל בהחלט יש דברים אחרים שבעזרת הרבה בדיקות וניסיויים ידוע שיש להם השפעה רבה על תוצאות החיפוש.
תוכן איכותי - גוגל קורא את העמוד שאותו הוא סורק וברגע שמתבצע חיפוש הוא כביכול מנסה לתת "הערכה אנושית" של איכות ורלוונטיות התוכן לשאילתתה חיפוש, זאת הוא עושה בעזרת חיפוש מילות מפתח בוריאציות מסויימות במקומות מסויימים בכמות מסויימת ועוד הרבה... בקיצור, תזכורו כשאתם כותבים תוכן שימו דגש לגרום לו להיות כמה שיותר קריא למנוע החיפוש.
קישורים נכנסים - קישורים, חוץ מזה שהם כמו כבישים לזחלנים, מהווים הצבעות אמון.חלק גדול מהאלגוריתם מבוסס על זה שאם אתר מקשר לאתר אחר, הוא כביכול ממליץ עליו. ובאמצעות ההמלצות האלו המנוע מחליט עד כמה אותו אתר איכותי ורלוונטי לשאילתת חיפוש. לדוגמה: אתר שעוסק בלוטרות מים ומקושר מהרבה אתרים שעוסקים בלוטרות מים אזי האתר הוא רציני ובעל תוכן איכותי שהגולש ישמח לגלוש בו אם הוא חיפש וריאציות של הביטוי "לוטרות מים".
זהו, לסיכום.
אני מקווה מאוד שהמאמר הקצר שלי הצליח להעשיר אתכם עוד טיפה בהבנת דרכי הפעולה של מנוע החיפוש והזחלנים שלהם. בכל מקרה מומלץ לזכור, המפתח למיקומים טובים הוא תמיד: תוכן טוב וקישורים איכותיים.
אם תצליחו להשיג את אלו אין מה שיעצור בעדכם, בהצלחה...