נתחיל בשאלה למה למכור עסקים? מכירת עסקים נובעת ממגוון רחב של סיבות כל אדם ושיקוליו הוא, אחד מתקשה בניהול העסק, שני מעוניין לפנות לכיוונים עסקיים אחרים ושלישי מרגיש שהעסק סופג יותר מידי הפסדים, כל אדם וסיבותיו. מכירת עסקים בעבור רובנו (במיוחד כאשר זה עסק ראשון או עסק יחיד) היא עניין לא פשוט, הקמנו את העסק ומאז אנו מטפחים אותו ללא לאות, לעיתים על חשבון החופשות השנתיות, חיי החברה או אפילו על חשבון זמן האיכות עם המשפחה. טרם התחלת פרסום העסק למכירה או כל אחד מהשלבים האחרים לשם מכירת עסקים (יפורטו בהמשך) מוטב כי תשלים עם מכירת העסק.
קביעת מחיר העסק
קביעת מחיר היא הצעד הראשון לאחר ההשלמה עם מכירת עסקים שבבעלותכם. מחיר העסק נוטה להיות שונה מהמחיר שאתה סבור שמגיע לך עליו. הסיבה לכך היא הקשר הסנטימנטלי שיש לנו כלפי העסק, זה נוטה להפוך את ראייתנו לסובייקטיבית. מחקר שוק מקיף יסייע בידך בעת גיבוש מחיר ראלי על כל נכסיו והציוד שבו, כמו כן רואה חשבון יוכל להפוך שלב זה (ושלבים נוספים בתהליכי מכירת עסקים) לפשוט, מהיר ומדויק יותר.
הכנת דוח הכנסות והוצאות
דוח הכנסות והוצאות של העסק הוא השלב השני בעת מכירת עסקים . הדוח צריך להכיל את כל הפרטים הרלוונטיים ולהיות מדויק וקפדני. לעולם (!!!) אל תציג בדו"ח הכנסות – הוצאות פרטים כוזבים. במקרה של זיוף פרטים תאבד במהרה את העסקה וסביר להניח שתמנע מעצמך אפשרות למכור את העסק בקלות לאחר שהשמועה תפרוס לה כנפיים, מנגד תופתע לגלות שקיימים לא מעט אנשי עסקים שירכשו ממך את העסק גם כאשר הדוחות לא נראים אטרקטיביים במיוחד.
פרסום העסק ומציאת משקיעים אמינים
השלב הבא של מכירת עסקים הוא שלב פרסום העסק למכירה תוך התמקדות בחיפוש אחר משקיעים אמינים ורציניים עם מוכנות לקנות את העסק. אם אתה עדיין לא מרגיש מוכן למכור את העסק, השהה מעט שלב זה. בניגוד לעבר בו נהוג היה לפרסם עסקים בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה, כיום האינטרנט מהווה את הפלטפורמה הטובה והיעילה ביותר למטרה זו, נצל זאת ליתרונך. אומר שכל ניסיון לפרסם בשאר אמצעי התקשורת מיותרים, אך יחסי המרה (היחס בין לקוחות פוטנציאלים הצופים בפרסום לבין לקוחות משלמים) שמציע האינטרנט גבוהים יותר בצורה משמעותית ואין זה משנה אם אתה מוכר מחשבים או עסקים.