אחד מהשלבים הראשונים והחיוניים ,בכל תהליך בחיים, הוא אבחון נכון של המציאות ואיפה אתה ביחס לזה.
אני מבקש שתדמיינו "לוחם".בעל עסק מצליח ,הוא אדם/לוחם שמבין שכדי להיות "ווינר" (הרי זוהי מטרתו הסופית והתכלית של כל לוחם-להיות מנצח-להרגיש טעם הניצחון),עליו לחקור את כל הצדדים/"האספקטים" של הנושא שעליו הוא נלחם.רק ככה תהיה לו "תמונה מלאה"-תהיה לו באמת "בהירות" לגבי הדרך הנכונה והבטוחה ללכת בה לקראת הניצחון.במצב כזה קל לתכנן אסטרטגיה,תכנית פעולה יעילות ותכניות גיבוי ופשוט "לחוות" שקט פנימי ואת "עוצמת ההנאה" שטמונה בתוך תהליך ההצלחה.
הבעיה מתחילה כשאדם רוצה לפתוח עסק מתוך אגו /" אבחון שגוי של המציאות" ולא מתוך חכמה/הבנה של מה חיוני ומשמעותי.
אני ייתן דוגמה.למה רוב בעלי העסקים פותחים עסק?
· הם חושבים שזה ייתן להם עצמאות.עצמאות מבחינתם=חופש ממסגרות,חופש "ממנהלים על הראש",חופש לבחור=זכות הבחירה.
· הם חושבים שזה "מגיע להם".יש להם "יכולות/ידע עצום" בתחום מסוים,הם לא "מסופקים" ו"סובלים" בוס על הראש,משכורת לא מספקת..."גם אם זה קשה-לפחות אני עובד בשבילי"-אני "קורבן" של חוסר מזל/כל תירוץ אחר של "מגיע לי"-זה צודק.(לוחם למען צדק-הצדק שלו).
· הם כועסים "על כל העולם" שלא מעריכים את היכולות שלהם-ולמעשה מגיבים ללא "פרופורציות".הם "מצדיקים" את המהלך-אך אין להם באמת "כוונות". יש בהם "פחד" שלא יזכו להוקרה ולהכרה-אלא אם כן יהיו עצמאיים ויהיה להם המון כסף.הם מפרשים את המציאות בצורה מעוותת.
יש בעיה אחת.עם מציאות אי אפשר להתווכח.במציאות ,העובדות מוכיחות שקיימים כ-400000 עסקים קטנים/בינוניים בארץ,וכל שנה,נסגרים ונפתחים כ-40000 עסקים.עם העובדות/המציאות/הסטטיסטיקה הזו-אי אפשר להתווכח,ובנוסף,גם לא משתנה.40000 אנשים חשבו/האמינו/רצו/עשו/התאמצו...הם לוחמים שלא יחוו "ווינריות"-נהפוך הוא-הם הפכו "ללוזרים".וזה רק במקרה הטוב.במקרה הרע הם גם יחוו נפילה כלכלית שתפגע באיכות חיים העכשווית והעתידית שלהם.זאת אומרת שהלחימה שלהם נגמרה בכישלון,המטרות לא הושגו ובנוסף,המצב "הורע".
לגבי שאר העסקים-כ 80% מהם יהיו בינוניים=הצלחה חלקית עם המון מאמץ והשקעת אנרגיות,סיפוק חלקי ולפעמים תחושת תסכול-"אם הייתי יכול הייתי חוזר להיות שכיר-זה פחות קשה".רק כ-20% מגיעים באמת לפסגה –ל"טופ"-חווים תחושת "ווינריות".מגשימים את עצמם ויש להם סיפוק מבחינה ערכית וכלכלית.
מסקנה-40000 אנשים/לוחמים/עסקים-לא יודעים לזהות/להכיר/לאבחן בצורה אובייקטיבית את המציאות,חיים "בפנטזיה" ויגמרו "כקרבנות" של הפנטזיות והאבחון השגוי שלהם למציאות. וכל השאר יהיו בשלבים שונים של הדרך.
אבחון הוא הגדרת המציאות האמיתית והאובייקטיבית-הצרכים של קהל היעד שלך,ואיפה אתה(כבעל עסק) ביחס לזה-מה אתה "שווה"?מה יש לך שיכול לתרום למציאות.