מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "משמעות החלום ופירושו"
כאמור קיימת חפיפה בין חלימה לבין שינה פעילה, אולם מתעוררת השאלה מדוע ישנם אנשים הטוענים כי אינם חולמים כלל? יתר על כן, הרי אף אלה הטוענים שהם חולמים לעיתים קרובות, כמות החלומות עליה הם מדווחים היא מועטה למדי יחסית למה שהיינו מצפים מאדם החולם באופן קבוע. כלומר, המחקר מלמד כי אנו חולמים במשך למעלה משעה ועד שעתיים מדי לילה. אפשרות אחת היא, שאמנם החלימה קיימת תמיד, אצל כל בני האדם בשנתם הפעילה, אך רוב החלומות נשכחים במהירות ויש על כן בני אדם שאינם זוכרים מחלומותיהם מאומה. אמנם נמצא כי כאשר מעירים אדם משנתו הפעילה הטוען כי אינו חולם כלל, הרי שלרוב הוא מדווח לתימהון עצמו, על חוויה של חלום. כמו כן, נמצא כי כמות החלומות המדווחת פוחתת ככל שמעירים את הנבדק בשלב מאוחר יותר של השינה השקטה וזמן רב יותר מרגע סיום השינה הפעילה. כעבור כ-5 –10 דקות של שינה שקטה נשכחים או מועברים זיכרונות החלום מהפאן המודע לפאן אחר. בהקשר לכך, יש לציין כי ככל שמהירות ההתעוררות רבה יותר (משלב השינה הפעילה) עולה אחוז החלומות המדווחים, זאת גם כאשר מהירות ההתעוררות גדולה בגלל אמצעי הערה נמרצים יותר, וגם בהתאם לנטיות אינדיבידואליות להתעורר במהירות. נבדקים הרגילים להתעורר באיטיות ובאופן הדרגתי- זוכרים חלומות במידה פחותה. אפשר לאמור שהמצבים המנטליים והחוויות בשעת השינה הפעילה שונים באופיים בצורה מהותית, הן מאלה שבשלב השינה השקטה והן מאלה של שעות העירות, עד כי חוויות מסוג זה אינן
"עוברות" בקלות לשלב אחר של שינה או למצב עירות.
שינה פעילה- חלימה.
החפיפה בין חווית החלימה לבין השינה הפעילה אינה מושלמת: לפעמים כשמעירים את הישן משלב השינה הפעילה דיווחיו הם מסוג הרהורים, ואילו בהערה משלבי השינה השקטה – מתקבלים סיפורי חלום מובהקים. התברר, שנוסף לקשר בין שלב השינה ותוכן החוויות, (שינה פעילה וחלימה, שינה שקטה והרהורים) קיים גם קשר בין תוכן החוויות לבין זמן השינה:
בתחילת השינה תוכן החוויות בכל שלבי השינה הוא פחות "חלומי", ואילו לקראת סוף השינה נעשה התוכן יותר ויותר "חלומי". מתברר אם כן ששכיחות החוויה החלומית קשורה בשתי תופעות. האחת בסוג השינה, דהיינו בשינה הפעילה עולה שכיחות החלימה, והשניה בשעת השינה, כאשר לקראת סוף השינה הולכת וגוברת הנטייה לחלום.
חלק מהחוקרים סבורים על כן, שנכון יהיה להניח שהביטוי הפיזיולוגי של החוויה החלומית אינו מצב השינה הפעילה, אלא רגעי התפרצות המתח הפיזיולוגי השכיחים במיוחד בשינה הפעילה, אך מופיעים בשכיחות מועטה יותר גם בשלבי השינה האחרים, בעיקר בשלב השינה השקטה לקראת סיום השינה.
בקבלה היהודית לעומת זאת, מחלקים את החלומות לסוגים שונים בהתאם למועד החלימה על פי הלוח העברי, ולמועד הופעתה בלילה, כמפורט בחלק השני של הספר .
לפרטים נוספים, ורכישת ספרים בהוזלה ראה באתר המכללה www.barakcollage.com