חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שביעי של פסח: אלוהים גדול, בני אדם קטנים

מאת: מוטי לקסמןיהדות12/04/20091022 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שביעי של פסח: אלוהים גדול, בני אדם קטנים / מוטי לקסמן,  תשס"ט    

נשים ועלמות-חן לבושות לבן, אחרות אדום ושחור, ויתרן בתכלת, כולן בשרוולים ארוכים, שערן גולש, ולראש אחת ברט כהה.

הגברים גם הנערים בחולצות לבן, עניבה, מכנסים שחורים, ומיעוטם עטוי מקטורן שחור.

כולם חובשי כיפות. גם נגני התזמורת כך, גם המנצח.

וקצף גלי הים נושק קלות את הסלעים הכהים הבולטים.

כולם על החוף בנתניה שרים בדרמטיות, בעוז וברינה את האורטוריה "שירת הים" [1].

והקהל מוחא כפים. לפני שנים, באחד מימי חול המועד פסח ראיתי זאת בערוץ הראשון בטלביזיה.

וזה יופי, לא כן?

האם לא מובן הצורך לפאר בשירה מלהיבה את האל שהציל את העם בראשית התהוותו: "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר אָשִׁירָה לַה' [...] עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ אֱלֹהֵי אָבִי וַאֲרֹמְמֶנְהוּ" [2].

האל המפואר המרומם הוא האל שהכניע את האויב את המשעבד האכזר: "מַרְכְּבֹת פַּרְעֹה וְחֵילוֹ יָרָה בַיָּם וּמִבְחַר שָׁלִשָׁיו טֻבְּעוּ בְיַם סוּף: תְּהֹמֹת יְכַסְיֻמוּ יָרְדוּ בִמְצוֹלֹת כְּמוֹ אָבֶן" [3].

באמת התנהגות יפה, הכרת תודה; אכן תגובה חשובה!

לפני שנפסוק בואו נעצור רגע ונבחן איזה אלוהים מפואר כאן ?

כתוב: "ה' אִישׁ מִלְחָמָה ה' שְׁמוֹ [...] יְמִינְךָ ה' נֶאְדָּרִי בַּכֹּחַ יְמִינְךָ ה' תִּרְעַץ אוֹיֵב: וּבְרֹב גְּאוֹנְךָ תַּהֲרֹס קָמֶיךָ תְּשַׁלַּח חֲרֹנְךָ יֹאכְלֵמוֹ כַּקַּשׁ: וּבְרוּחַ אַפֶּיךָ נֶעֶרְמוּ מַיִם נִצְּבוּ כְמוֹ נֵד נֹזְלִים קָפְאוּ תְהֹמֹת בְּלֶב יָם" [4].

האלוהים המתואר הוא אל כוחני, אל אלים, אלוהים שעוצמתו בלתי-מוגבלת והוא זורע הרג והרס.

אכן, בני ישראל בטאו אמונה באלוהים רק לאחר שראו את כוח הגדול ואת הטבעת המצרים": "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה' וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ" [5].

איזו אמונה מתוארת כאן? איזו אמונה מבוטאת כאן?

זו אמונה המתקיימת רק בשל הכוח ובשל הפחד.

האמנם זו אמונה? או שזו כניעה, האם אין במצב כזה חרדה גם תלות?

כי אם כוח הוא מקור האמונה

פחד קיים,

נקמה נובעת.

יתר על-כן, אם עוצמת הכוח היא הגורם והרושם והזיכרון, האם פלא הוא, שכאשר נדמה שתש הכוח, או אם אין רואים פעולה, או התערבות של עוצמת אלוהים, שאז מחפשים מיד אל אחר? "וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" [6].

לא, זה לא מפליא.

ובכל-זאת, יגחכו יושבי הקרנות: אתה רוצה להגיד שאפשר להתקיים בלי כוח פיזי בלי עוצמה מאיימת של הרס?

נראה אותך!

נכון, אנו חיים בעולם דורסני, עולם קשה אכזר ומכניע.   

במציאות בעולם יש דוגמאות רבות לכך. וגם באזורנו. האם ללא כוח היינו מחזיקים מעמד כאן, במזרח התיכון?

אשכול ביטא זאת באופן ציורי "שמשון דער נעבעכדיקער" [7]. ולא במקרה קראו מייסדי המדינה  לכוח הצבאי שלנו בשם "צבא הגנה לישראל".

כלומר, מי שאין לא כוח סכנת היעלמות ניצבת על סף דלתו. אבל זה לא אומר להעריץ את הכוח ולסגוד לו.  

אז מה, משה לא הבין זאת, אולי הוא פשוט טעה?

איך זה שמשה מפאר כוח פיזי, אלימות? הרי הוא, הוא המנהיג שהעביר לנו את עשרת הדברות ואת כל חוקי התורה שיש בהם דאגה לחלש, דאגה לגר?

אם-כן, האם משה טעה שהוא בחר כך לפאר את האלוהים?

משה לא טעה.

פסיכולוג גדול היה משה, הוא ידע מה להתאים לשומעיו.

מי היו השומעים, מי היו אלה ששרו איתו? מי היו אלה שעברו בחרבה?

היו אלה יוצאי מצרים שנולדו וצמחו בעבדות. יוצאי מצרים לא הבינו שפה אחרת, הם לא יכלו לקלוט אלוהים אחרים.

עבדות, פרעה האכזר, מכות מצרים: זה הכל כוח!

הם לא הכירו מציאות אחרת.

אם כך, אפשר לשאול: בשביל מה צריך לגרור אותם במדבר, ארבעים שנה?

עם ישראל היה צריך אותם, את ארבעים שנות הנדודים. אי-אפשר לשנות תודעה של עבדים לבני-חורין אמיתיים ביום אחד.

אבל תפקיד היה להם, תפקיד מרכזי, הם יולדים את הדור הבא!

הם עצמם לא מתאימים, הם דור המדבר, בו הם נודדים ובו הם יישארו!

ומשה צריך להחזיק את העבדים שהוצאו למדבר כעם ארבעים שנה ולשכנע אותם למלא תפקידם בשפתם, ולפי הבנתם.

אכן, יש לי קושי עם שירת הים. אבל אני מבין ומעריך את הפונקציונאליות שלה ואת חשיבותה בהקשר ובנסיבות ההן.

וזו גדולתו של משה: הוא ידע עם מי יש לו עסק, והוא בחר בדרך המתאימה ביותר, כדי להצליח ולהפוך עם שמרותק למוחשי שקשור למידי שסוגד לכוח הפיזי לעם שיש בו יסודות חזקים ושורשיים של רוח, של מוסר ושל אמונה מופשטת [8].

ואנחנו, האם גם אנחנו דור המדבר?

האם בחיים היומיומיים, בתחום הציבורי ובתחום הפרטי. בחברה, בקהילה, או במשפחה אנו כוחניים או אחרים?

מה מנחה אותנו? מה מעצב את יחסי-האנוש שלנו?

האם הכוח הפיזי הוא הדומיננטי?

האם תחליפיו כמו משמעת נוקשה או תאוות שליטה או תאוות בצע הם המוערצים?

האם אין יסודות של פחד, של כניעה, של תלות או של עבדות פיזית או רוחנית בחברה שלנו?

יש ועוד איך שיש.

אבל, אני מאמין שאם אחד ועוד אחד ועוד אחת ועוד אחת יאמצו את המורשת הערכית של  משה ולא את הטקטיקה שלו: החברה, העולם יהיו מקום טוב יותר לחיות בו.

אני מאמין ואני מתפלל שיהיה לנו כוח, כוח ממשי להגן ולשמור על עצמנו, אבל באותה מידה כוח נפשי להכיר במגבלות הכוח ובסכנותיו.

ואז אלוהינו יהיה "וְאַתָּה אֲדֹנָי אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת" [9].

הלוואי!

ואז נוכל לשיר בשמחה אמיתית, ולאו דווקא את שירת הים...

הארות ומראה מקום

[1] לצערי לא הצלחתי לשחזר את שם המלחין, אבל התמונה שתיארתי מלווה אותי שנים.

[2] שמות טו, א­–ב.

[3] שמות טו, ד–ה.

[4] שמות טו, ג, ו–ח.

[5] שמות יד, לא.

[6] שמות לב, ד.

[7] לוי אשכול, ראש הממשלה במלחמת ששת הימים, ובעברית: "שמשון המסכן".

[8] האם משה הצליח? האם העם שנכנס לארץ כנען היה שונה מן העם שיצא ממצריים? שאלות חשובות שיש להקדיש להן דיון מיוחד.

[9] תהלים פו, טו.

 



תגיות המאמר: אמונה, אלוהים, רוח, כוח


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131233 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131282 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131185 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121351 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121399 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111730 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111400 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107912 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196093 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica