למה זרים מעלים קשיים מיוחדים. לכאורה כניסה של זרים היא דבר טוב. ישראל התנהלה ברוח מפאיניקית והזר שנכנס לישראל יכול להביא ידע, יוקרה, כושר ניהול, טכנולוגיות, בנקים זרים, עליית התפוקה וכו'.
ישראל מאוד מעוניינת להשתלב בגופים בינלאומיים, היא רוצה לשחק בליגת העל ולכן היא צריכה להיות הרבה יותר יעילה. משקיעים זרים יכולים לעזור לישראל בהשתלבות הזאת.
אבל ההתערבות של הזר מעלה חששות בסיטואציה תמימה שבה המשקיע הזר הוא תמים. עצם העובדה שהוא זר מעלה חששות בגלל שהוא זר. הוא לא מספיק רגיש לאינטרסים ישראליים. החשש מהאינטרס הזר מתחדד כאשר מגיעים למדינות אויב או לא בקשרים דיפלומטיים.
איך להגן על עצמנו מפני אותו זר?
•o ניתן להחריג סקטור מזרים כגון סקטור הנפט
•o ניתן להגביל בשיעורי החזקה
•o ניתן להגביל את הזר מהנהלה
•o ניתן לדרוש שיו"ר הדירקטוריון יהיה ישראלי
איך העולם מתמודד עם זרים? הם מתמודדים באמביוולנטיות מסוימת. משקיעים קווטים ניסו לרכוש את חברת הפטרוליום הבריטי BP. הבריטים הסכימו אבל רק 22%. המקסיקאנים חילקו את ההפרטה ל-4: 1. לא ניתן להפריט בכלל 2. ניתן להפריט אבל לא ע"י זרים. 3. ניתן להפריט ע"י זרים אבל באופן מוגבל 4. ניתן להפריט ע"י כולם.
בישראל: יש המון השקעות זרות בישראל אבל באופן מסורתי משקיעים לא אוהבים להשקיע בהפרטות בגלל שישראל היא בירוקרטית מדי. גם כאשר הזרים מגיעים הם מושכים את הכסף מבנקים ישראלים. ההיסטוריה מלמדת שגם המעטים שמגיעים לא תמיד נשארים הרבה זמן.
עד 2003 לא הייתה לישראל חשיבה אסטרטגית אלא היא היתה ממקרה למקרה. ב-2003 בא המחוקק הישראלי ותיקן את חוק החברות הממשלתיות והוספת פרק ח'2.
פרק ח'2 - הגנה על אינטרסים חיוניים למדינה:
ככה ניסו למפות מראש את השטח וליצור פתרונות מערכתיים לבעיות האינטרסים לאומיים/התמודדות עם זרים.
דברי ההסבר אומרים שעד היום התנהלנו ממקרה למקרה אבל עכשיו הגיע זמן לפעול באופן מסודר. צריך לתת מענה אפקטיבי לאינטרסים החיוניים, אומנם הכלים חייבים להיות מידתיים, צנועים, נקודתיים והולמים. פרק ח1 חל תמיד וח2 חל רק כאשר צריך להגן על אינטרסים חיוניים.
ס' 59ח: קובע את הפרוצדורה להכרזה על אינטרסים חיוניים ? השרים באישור ועדת השרים ושר הביטחון רשאים להכריז בצו כי החברה המופרטת מגלמת אינטרסים חיוניים. סעיף זה כולל רשימה למה כולל האינטרסים:
- ביטחון, יחסי חוץ או אספקה של מוצרים חיוניים
- שמירת הצביון הישראלי
- פיקוח על השליטה על מחצבים ואוצרות טבע
- קידום התחרות או מניעת ריכוזיות במשק
- מסכל זרים
- מניעת חשיפה של מידע סודי לביטחון החוץ של מ"י.
ס' 59ט: חל באופן אוטומטי במקרה שס' 59ח מתקיים ? במקרה כזה שמדובר בחברה בעלת אינטרסים חיוניים לא יחזיק אדם בשליטה אלא באישור מראש בכתב. כל העברת שליטה כרוכה באישור בכתב של השרים.
ס' 59י: שיקול דעת של השרים ? עם הלבשנו על החברה צו שהיא חברה בעלת אינטרסים חיוניים אי אפשר להפעיל אמצעי שליטה או השפעה ניכרת אלא ע"פ השיעורים אשר נקבע מראש. המדינה רשאית ע"פ שיקול דעתה להחיל את הקונסטרוקציה הזאת.