בעידן של היום, בו התקשורת קובעת את סדר היום, אתה זקוק שהעסק שלך יהיה ממוקם במקום הבולט ביותר, ואין זה משנה במה אתה עוסק, בעל חנות, סטרטאפיסט או בעל מספרה. לכולם יש מקום בתקשורת, עם עבודת יחסי ציבור מקצועית, כולם יכולים למצוא את מקומם בעיתון.
נכון, יש דרך קלה יותר להיכנס לעיתון, בתשלום עבור מודעת פרסום, אבל האם חשבת פעם האם הפרסום שעשית ממצב את העסק שלך בצורה שונה מהמתחרים שלך? האם הפרסום עוזר לך להתקדם מהמקום שאתה נמצא בו מקצועית? האם הוא עושה ממך בר סמכא בתחום, או משמר אותך באותה נישה מוכרת וידועה?
אם ענית "כן", לכל השאלות הללו, אתה זקוק למערכת יחסי ציבור שתזניק את העסק שלך קדימה, תמתג אותו ותנחה אותך כיצד מייצרים כותרות ואיך לקבל את הבולטות שתקדם את המטרות העסקיות אליהן אתה מכוון, אפילו מעבודה שגרתית בחנות נעליים.
אז איך עושים את זה?
1. החלטה אסטרטגית
דבר ראשון, אתה צריך לעשות החלטה אסטרטגית איפה אתה רואה את עצמך ואת העסק שלך בעוד 10 שנים? האם אתה מוכן להמשיך לדרוך במקום, להסתפק ברמת הכנסות סטטית, או להמשיך קדימה, להוביל את התחום ואולי אפילו להוסיף סניפים. אם אתה חושב במספרים גדולים, אתה צריך מערכת יחסי ציבור משומנת שתתמוך בך.
2. בחירה נכונה
ודא שיש התאמה בינן ובין משרד יחסי הציבור. יש היום בישראל מאות משרדים כאלה (רובם קטנים ומאזור המרכז). הטובים שבהם מתמחים בנושאים מסוימים בהם הם חזקים יותר. ישנם משרדים שעוסקים בכל, מכל וכל. אם אתה אדריכל, חשוב שתמצא משרד המתמחה בתחום העיצוב, אם אתה מנהל מסעדה, משרד יחסי ציבור שמתמחה בתחום הבילוי וההסעדה יעשה עבורך את העבודה הטובה ביותר, אם אתה מארגן קבוצת רכישה, קבלן, שמאי, עו"ד או אדריכל העוסקים בנדל"ן, אתה זקוק למשרד שמתמחה בנדל"ן. התאמה עשויה למנוע עגמת נפש משני הצדדים. יהיו משרדים שיקלטו אותך בכל מקרה, יהיו אחרים שיהיו הוגנים איתך ויסבירו שהתיק שלך אינו מתאים לתמהיל התיקים או אופי המשרד. ההחלטה בידייך.
3. תהיה יוזם
גם איש יחסי הציבור הכי מוכשר, לא יודע מה באמת מתרחש בעסק שלך. אתה המומחה לעסק, אתה מכיר אותו לפרטי פרטים. אם לא תשתף את איש יחסי הציבור שלך בכל מה שקורה בעסק, הוא לעולם לא יוכל לדעת מאיפה להוציא את הכותרת הבאה שלך, אם היא בכלל קיימת. ערוך רשימה של הדברים שאתה עושה, זמן את איש יחסי הציבור שלך לשיחת היכרות מעמיקה, ספר על עצמך, על הרקע שלך, על המקום ממנו צמחת, על העסק, ועל התחום. זוהי הדרך היחידה להבטיח פעילות אפקטיבית.
4. שמור על קשר
הקפד לשמור על קשר רצוף עם משרד יחסי הציבור ועם התקציבאי שממונה על התיק שלך. אל תיעלם, אל תתעלם, למשרד יחסי הציבור שלך יש אינטרס זהה ולפעמים אולי אף גדול משלך שתופיע בכלי התקשורת השונים. שיתוף פעולה הדדי חיוני להצלחת הקשר עם משרד יחסי הציבור ולקבלת התוצאה הטובה ביותר עבורך. התקציבאי שממונה על תיק שלך לעולם אינו מציק, הוא עושה את העבודה שלו, וקשר יציב איתך אומר שהוא עושה אותה טוב. אז שתף איתו פעולה וגלה אורך רוח.
5. היה מעורה בכתוב בעיתונים
אם תבין את הלך הרוח בתקשורת ואת השפה בה מדברים בתקשורת, תדע להעלות בפני איש יחסי הציבור שלך את הדרישות המתאימות לך ולעסק שלך. לא יזיק לך להכיר את המדורים השונים בעיתונים ואת הכתבים. כך תמיד תוכל להיות מעודכן, תדע מה לבקש וכיצד להוציא את מיטב התמורה עבור הכסף אותו אתה משלם עבור יחסי הציבור.
6. פגוש את העיתונות
אתה עשוי להימנע מפרסום שלילי אם רק תקפיד להכיר את העיתונאים השונים ותשמור איתם על קשר אישי, ומשרד יחסי הציבור שלך ישמור איתם על קשר מקצועי.
7. קח לך אותו את הזמן
עבודת יחסי הציבור ייעודה ליצור מותג. לכן, אל לך לצפות שהדברים יתרחשו בין לילה. יחסי ציבור לוקחים זמן. כמו שלך לוקח זמן לעשות דברים, גם לתקציבאי שלך לוקח זמן לנסח כתבה.
8. יחצן את עצמך
אם הופעת בעיתון במקום נחשב ובולט, זו הזדמנות להפיץ את הבשורה לכל החברים, לכל בני המשפחה והמעגלים הקרובים השונים כולל הרשתות החברתיות, שידאגו גם הם לעשות תפוצה בכל מקום אפשרי. היום בעידן הבלוגים, הפיסבוק והטויטר ניתן להגיע לחשיפה שאינה פחותה מפרסום בעיתונות הכלכלית המקצועית. ככל שהחשיפה של העסק גדולה יותר, כך היא יעילה יותר.
9. גילוי נאות
גם לא מידע שלילי. אם עומד להתרחש או התרחש כבר אירוע שלילי בעסק, או אם היית מעורב באירוע שלילי, דווח לו. הוא יסייע לך לצמצמם את מימדי הנזק. אל תיצור מצב בו אין הוא יכול לענות על שאלות שהוא נשאל על ידי עיתונאים.
10. אל תתייאש
תן לזמן לעשות שלו. אל תצפה לתוצאות תוך שבוע, זה לא ריאלי. זהו תהליך שמתחילים תלראות את תוצאותיו רק לאחר חודש, לפחות, אך התוצאות שוות את הסבלנות.