ענף הנדל"ן הבין בשנים האחרונות את הביטוי הידוע של תחום התקשורת: עשית ולא פרסמת, לא עשית. כולם למדו שעם כל הכבוד למשרד המכירות ואנשי המכירות, זירת המכירות האמיתית כיום מתקיימת על גבי העיתונים ובאתרי הכלכלה באינטרנט. כולם רוצים בחשיפה התקשורתית הזו, כיוון והם מבינים מה היא שווה.
כמעט כל יום יש פרסומים על יום מכירות מרתוני של חברת בנייה או קבוצת רכישה שהסתיים במכירת מאות דירות בשעות בודדות. הפרסומים קובעים את הטון בשוק הנדל"ן, מעוררים לחץ בקרב רוכשים אפשריים ובונים תחושת לחץ לקנות. החשיפה התקשורתית שלהם, הקפיצה את נתוני המכירות של חברות הבנייה וקבוצות הרכישה יחד עם מחירי הדירות.
כתוצאה מהפעילות השוקקת של כל יזמי הנדל"ן בתקשורת, נושא הנדל"ן הפך לאחד הנושאים המדוברים ביותר כמעט בכל סלון בישראל. בשנת 2009, השנה שבה שוק הנדל"ן חווה את אחד הזינוקים המשמעותיים שידענו בשנים האחרונות, כולם דיברו נדל"ן, כולם רצו נדל"ן, וכולם הפכו למשקיעי נדל"ן. כל מי שהצליח לחלץ מהבורסה 200 אלף שקל פנויים, מיהר ליצור קשר עם המתווך הראשון בדימונה, וביקש לאתר עבורו נכס שייתן לו תשואה שבשוק ההון הוא יכול היה רק לחלום עלייה. כך נולד משקיע נדל"ן.
בועה או לא, שוק הנדל"ן היה הכוכב של מדורי הכלכלה בכמה השנים האחרונות, ובשלב זה לא ניתן לקבוע מה קדם למה, הבהלה לזהב הנדל"ן לפרסומים או הפרסומים לבהלה.
עסקני הנדל"ן הבינו במהירות שמערכת יחסי הציבור יעילה פי כמה מפרסומים ממומנים. עקב הבנה זו גם נוצר שיתוף הפעולה בין משרדי יחסי ציבור שמתמחים בענף הנדל"ן ובין עסקני הנדל"ן שנזקקו למישהו שייצר עבורם כותרות.
השילוב הזה רק הוסיף שמן לאש, ובעיתוני הכלכלה אזכורי תחום הנדל"ן הפכו יומיומיים, והלהיט העכשווי של ענף הנדל"ן הן קבוצות הרכישה.
מייסדי קבוצות רכישה הפכו אף אחד לאנשי הרגע: הם מקבלים הזמנות וחיזורים מכל מדית תקשורת כלכלית. כולם רוצים להבין איך עושים את זה ולהכיר את הכוכבים קצת יותר מקרוב, ועם מכונת יחסי ציבור יעילה, הם הצליחו לכבוש כל חלקת רייטינג.
זוהי תופעה בעלת כמה וכמה תופעות לוואי, למשל:
התארגנות של קבוצות רכישה בכל רחבי הארץ
כניסה של גורמים לא מקצועיים לשוק
נהירה ללא ביקורת של הרבה אנשים אחרי מוצר שאין ביטחון בכך שכולם יכולים לספק לו
כל יועץ תקשורת מתחיל יודע שחשיפה מופרזת מולידה תחקיר, ובמקרה של קבוצות הרכישה – החשיפה הולידה רגולציה. כעת, מנהלים מארגני קבוצות הרכישה מאבק ברשויות שעד כה עמדו מהצד ולא ממש הבינו איך מתמודדים עם התופעה הזו, ובין לבין, הם לא מנצלים שום הזדמנות תקשורתית להביע את דעתם בנושא, אם מעל דפי העיתון ואם בפאנלים מתוקשרים בכנסי נדל"ן שעורכים כמעט מידי חודש העיתונים הכלכליים המובילים בישראל.
כותרות וקרקעות הן קרקע המאבק בין קבוצות הרכישה ובין הקבלנים שגילו גם הם את נפלאות הקבוצות ומנסים לנגוס בנתח מהפופולריות שלהן.
משרד יחסי ציבור