הרצאה על לסמוך - על מי אפשר לסמוך בחיים?
לסמוך - על מי אפשר לסמוך בחיים?
הפעם אני רוצה לדבר על נושא של, על מי אפשר לסמוך בחיים?
ונראה שאנשים סומכים על אנשים אחרים, מסיבות שונות, וכל הצרות של האדם הן כיוון שהוא מניח הנחות שגויות.
לדוגמא, לאדם יש משימה, והוא מניח שאינו מסוגל לבצע את המשימה, כלומר, הוא סמך על המחשבה שלו שאמרה לו שאינו מסוגל להצליח במשימה, והוא הפסיד.
ולהפך, אדם שיש לו משימה שהוא לא יכול לעשות אותה, והוא סומך על המחשבה שהוא כן יכול לעשות את המשימה, זה גם גרם לו לנזק, כי סמך על דבר שאינו אמיתי.
ועל מה אפשר לסמוך? רק על האמת אפשר לסמוך.
האדם לא יכול לסמוך על אף אחד בעולם, ואפילו לא על השכל של עצמו, כי אם נתבונן, נראה שכל המסקנות של האדם, הן מבוססות על מה שאומר לו השכל, ויתכן שהשכל אומר לאדם שהוא נמצא בגיהינום, והאדם מאמין למה שהשכל אומר לו, למרות שבכלל הוא נמצא בגן עדן, ונדמה לו שהוא בגיהינום, ועל כן סובל כל חייו, כי חושב ומאמין לשכל שהוא בגיהינום.
הדבר היחיד שאפשר לסמוך עליו זו האמת, ואיך ניתן להגיד שאפשר לסמוך על האמת, איך אדם ידע בכלל שזו אמת או לא, אם הוא בכלל לא יכול לסמוך על השכל שלו עצמו.
ומי שיחפש את האמת באמת, בסופו של דבר כן יגיע להבין ולדעת את האמת.
ועל האדם לשאול על כל דבר ודבר, האם אפשר לסמוך עליו? ואם יש לך שאלה, האם אפשר לסמוך על הדבר הזה? ואם יש עוד שאלה, סימן שיש עדיין ספק, ואי אפשר לסמוך על הדבר, כל עוד האדם יכול לחשוב על ההפך של הדבר עצמו, זה אומר שאין לסמוך עליו.
האדם יש לו תפישות רבות בחיים, אך יש שתי ישויות בחיים -
אחת: אפשרי המציאות.
שתיים: מחויב המציאות.
יש דבר שמחויב שיהיה ככה, ויש דבר שאולי זה ככה, ואולי זה לא ככה.
ויש דבר שברמה הטכנית אפשר לחשוב על ההפך ממנו, זה לא מחויב המציאות, וזה כולל כל דבר שבעולם.
נניח שאדם אומר שהאמת היא X,עכשיו שישאל שאלה, האם אתה מסוגל לחשוב שהאמת שונה ממה שאמרת? האם אתה מסוגל לחשוב שאולי האמת אחרת?
לא האם אתה חושב שמה שאמרת הוא אמיתי, כי כמובן שלא היית אומר שזה אמיתי אם לא היית חושב כך.
העניין הוא להיות כנה ולשאול את עצמך, האם יש אפשרות אחרת למה שאני מגדיר אותו כאמת.
האם אתה בסך הכל מסוגל ברמה הטכנית לשאול את השאלה הזו?
ויש לכך שתי תשובות:
כי אם תגיד ברמה הטכנית שאתה כן מסוגל לחשוב שיש אפשרות הפוכה ממה שאמרת, זה אומר שזה לא אמת מוחלטת, ולא מחויב המציאות, אלא רק אפשרי המציאות.
וזה אומר שסמכת על כך בלבד, שהשכל שלך אמר לך שזו אמת, ולא באמת בדקת את זה.
ועם כל הכבוד לאדם, השכל שלו זו לא אינדיקציה שהדבר נכון, כי השכל של האדם מוגבל.
ודבר נוסף, אפשרות שאדם יגיד שמה שאני אומר היא מחויבת, ואין אפשרות להפך שלה.
ואיך אפשר לשלול את דבריו? יש לשאול אותו, האם האמת שלך יש לה משמעות כלשהי
ואם התשובה תהיה שיש משמעות, אז רק מהסיבה הזו יש הוכחה שההפך הוא אפשרי גם כן, כי אם אתה מצליח להוכיח את מה שאתה אומר, תמיד יש ההפך שלו.
עכשיו אפשר לשאול מה היא בכלל אמת מוחלטת, ונדבר על כך בהמשך.
הרעיון פשוט, אם יש דבר משמעותי עבורך, כמו לדוגמא: האדם יגיד יש כאן יד וזו האמת
והיד זה דבר משמעותי עבורך, ולו יצויר שגם לאין יד יש משמעות, אז יש יד או אין יד, זה כבר לא משמעותי, אם אכן יש יד.
ומה יוצר את המשמעות של יש יד? עצם העובדה שיכולים להגיד את ההפך, שאין יד, זה מה שיוצר את המשמעות ליש יד.
אם לא הייתה אפשרות של אין יד, לא היתה שום משמעות של יש יד.
וכל זמן שהצלחת להגדיר את הדבר, כל זמן שאתה מסוגל להגדיר בשכל שלך את האמת שלך
אם הגדרת אותה, היא לא מחויבת המציאות.
גם כשאדם מגיע לאמת, הוא יכול להגדיר אותה, אבל אז זה כצמצומים, ולא בזה מדובר.
ההתמקדות כרגע היא בנקודה שהאדם אינו יכול לסמוך על שום דבר.
ההגדרה של משהו, היא שלילה של הדברים האחרים.
וזה אומר ברמה של המציאות, בפוטנציאל שלה, תמיד יהיה אפשרי היש, ויהיה אפשרי האין.
זה לא יהיה מחויב המציאות.
וזה אומר שהאדם לא יכול לסמוך על כלום במציאות כל עוד זה לא מחויב.
ואם האדם ישאל את עצמו מספיק פעמים, מה זה מחויב, ומה זה אפשרי המציאות?
ויעשה ניקוי, ויסנן את כל הדברים בחקירה, האם תיאורטית חייב שהדבר הזה יהיה קיים?
אם יעשה את זה בשכל מספיק פעמים, הוא יגיע לנקודה של מחויב המציאות, לא הוכחה שזה חייב להיות, תיאורטית האם אפשר שזה יהיה ההפך ההיפך, אז זה אומר שזה לא מוחלט, כי זה נשען על הטענות של השכל שלך.
ומחויב המציאות, אין לו ההפך, האדם יגיע למקום שאין שום דבר ששונה ממנו, וקשה להסביר את הדבר הזה כי לדבר הזה אין הפך, והוא מחויב וכשאין הפך אין למה להשוות אותו
והוא... הוא הדבר היחיד שאפשר לסמוך עליו, וכשהאדם יגיע אליו, ידע בוודאות שאפשר לסמוך עליו, כי לא יהיה שום דבר הפוך או שונה ממנו.
המאמר מאת אליעד כהן מרצה הרצאות www.EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה מעוד מרצה הרצאות על סבל, ספקות, רעיונות, שום דבר, גבולות השכל האנושי ועוד ...