כאשר שואלים סטודנט למה הוא בחר במקצוע הספציפי בו הוא נמצא ,הוא ינמק את בחירתו לפי כמה שיקולים –
רמת שכר טובה – סטודנטים רבים ייגשו למקצועות שיספקו עבורם תמורה פיננסית הולמת לאחר שנות הלימוד באוניברסיטה.
דרישה גבוהה לכוח אדם בתחום – חלק מן הסטודנטים יבחרו במקצוע שיספק להם תעסוקה מיד בתום שנות הלימוד ואם ניתן כבר במהלכה.הדגש הוא על התנסות בצורה מעשית תוך כדי למידה.
יוקרה – בחירה במקצוע רק בשל הייחוס והמעמד המתלווים אליו.כגון- לימודי רפואה.
חיבור לתחום עצמו – בחירה בתחום לימודים אליו אני נמשך ואותו מעניין אותי ללמוד ולהרחיב בו את הידע. כגון – לימודי אומנות.
נוחיות – שיכלול של מירב היתרונות שהמקצוע מציע עבור כל אדם ואדם לפי שיקוליו הוא והרעיונות שלו לגבי אופי הקריירה שלו.
אידיאלים - בחירה במקצוע על מנת לחולל שינוי מתוך רצון עז לשפר לפי אותו תחום לימודים את הנעשה, כאן היתרון טמון אך ורק ביכולת של אותו אדם להצליח במטרה הספציפית הזו.
משתנים סביבתיים- כגון לחץ של ההורים, אי יכולת להתקבל במקצוע נבחר בשל אי עמידה בתנאי סף, לחץ חברתי ועוד...
כאן למעשה אין בחירה ממשית של המקצוע אלא הבחירה נעשית עבור אותו אדם.
אם תשאלו סטודנט לחינוך למה הוא ניגש ללימודי חינוך אשר יצריכו ממנו כוחות רבים ושאינם מתגמלים בשכר כפי שמקצועות אחרים יכולים, הוא ינמק את הבחירה בשתי צורות-
הראייה של היכולת להנהיג ולבצע שינוי אצל ילדים ומתבגרים, המורה יכול ליצור תמורות רבות בדרכי החשיבה של צעירים ולתת להם כלים חדשים להתמודדות עם בעיות ישנות.
בנוסף, ישנה הבחירה הריאלית לאלו שלא מתכננים קריירה עם ימי עבודה ארוכים ושעות נוספות, עבודתם של מורים רבים מאפשרת לחזור הביתה בשעות ממוצעות הגיוניות על מנת להשקיע את מרצם ואת מירב תשומת הלב לגידול וטיפול במשפחה.
בהתאם לכך נוכל לראות כי רוב אנשי המקצוע בתחום החינוך יהיו למעשה נשים ששמות מעל הכול את חשיבות הטיפול והחינוך של ילדים בכלל וילדים שלהן בפרט.