במצב דברים שבו בני זוג החליטו לפנות להליך של גירושין בדרך של פנייה לערכאות שיפוטיות הרי שעל אחד הצדדים לפחות להגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני אשר לו סמכות שיפוט ייחודית בענייני גירושין.
כמו כן, על מנת שתביעת גירושין תתקבל ולבסוף יינתן פסק דין של גירושין, על התביעה להכיל בתוכה טענות בדבר עילות גירושין אשר מוכרות בדין העברי ואשר ניתן להוכיחן, שאם לא כן, עלול בית הדין הרבני לדחות את אותה תביעת גירושין.
לעומת זאת, במצב דברים בו הצד אשר הגיש תביעת גירושין הצליח להוכיח את תביעתו, הרי שקיים סיכוי סביר כי לבסוף בית הדין הרבני ייתן פסק דין אשר יורה על הצדדים להתגרש זה מזו בגט פיטורין (היינו, ייתן פסק דין של גירושין).
המשמעות של פסק דין של גירושן, הנה למעשה, חיוב הצדדים להתגרש לאחר שבית הדין הרבני נוכח כי אפסו הסיכויים לשלום בית בין הצדדים ולאחר שבית הדין הרבני נוכח כי הוכחו בפניו עילות גירושין מוכרות בדין העברי, אשר יצדיקו את אותו חיוב בגירושין.
כמו כן, למרות האמור לעיל, חשוב לציין כי, גם אם ניתן פסק דין של גירושין, אין זה אומר שהצדדים יתגרשו זה מזו. היינו, במידה ומי מהצדדים מסרב לקבל או ליתן את הגט חרף העובדה לפי ניתן פסק דין של גירושין, הרי שמהותית לא ניתן לחייבו לעשות כן.
שכן, מתן או קבלת גט, צריך להיעשות, בסופו של יום, בהסכמה הדדית ומרצון, ללא כל כפייה או אונס, שאז הדבר עלול לפגוע בכשרות הגט.
יחד עם זאת, במידה ומי מהצדדים מסרב ליתן או לקבל את הגט חרף העובדה לפיה קיים פסק דין של גירושין אשר מורה לצדדים לקבוע מועד לסידור גט, אזי בית הדין הרבני יכול לפעול בהתאם לסמכותו על פי חוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין), התשנ'ה – 1995 (להלן : "החוק"), ולהפעיל סנקציות כנגד אותו סרבן גט.
אומנם, בית הדין הרבני לא ימהר להשתמש בסמכותו זו לפני שניסה לשכנע את מי מהצדדים לפעול בהתאם להוראותיו של אותו פסק דין של גירושין, אך במידה והצד המסרב עדיין ימשיך לעשות כן, בית הדין הרבני יוכל להפעיל את סמכותו בהתאם לחוק כאמור, לבקשת מי מהצדדים ולהפעיל את הסנקציות המנויות בחוק כנגד סרבן הגט.
***המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אילו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.