הורים רבים חוזרים הביתה לאחר יום עבודה ארוך ורוצים להקדיש זמן לילדיהם, אך גם לטפל במטלות הבית. האם ניתן לשלב את הדברים יחד?
בדור שלנו אנו כל כך לא מאמינים שהילדים שלנו מסוגלים או שאנו רוצים כל כך להקל עליהם (מה שמקשה עלינו), עד שהפחתנו מהם מטלות כמעט לאפס, כאילו שכל מה שהם יכולים לעשות זה לשבת מול המחשב או לשחק עם חברים.
אחד מהדברים שמאד יכולים לעזור לבטחון העצמי של ילדינו, הוא לאפשר להם להתחלק עמנו המטלות הבית מגיל צעיר מאד (2.5-3) אנחנו פשוט נופתע כמה הילד שמח להשתתף המטלות הבית וכמה הוא אוהב לעזור אם רק יאפשרו לו.
חלוקת העבודה יחד עם הילד מראה לו כמה אנו סומכים עליו, מאפשרת לו לגלות אחריות, מוכיחה לו את יכולותיו ומחנכת אותו להיות קשוב ואכפתי לסביבתו.
חינוך זה לעצמאות עשוי לארוך זמן רב בהתחלה, אך אין ספק שבסופו של דבר זה ישתלם וגם יאפשר לנו לעסוק בדברים נוספים בזמן שהילדים שלנו נוטלים חלק במטלות.
פעולות שילד בסביבות גיל 2-3 יוכל לעשות בעצמו:
כביסה:
1. בקלות ניתן להרגיל את הילדים לזרוק את הבגדים המלוכלכים שלהם לסל הכביסה, והכי כדאי להניח שני סלי כביסה, אחד לכביסה הלבנה (כמובן עדיף שהסל יהיה לבן) ואחד לכביסה הצבעונית (וכדאי שהסל יהיה בצבע רחוק מלבן).
2. לאחר מכן אפשר ללמד אותם למלא מכונה, והם יפעילו אותה יחד עם אחד ההורים.
3. לאחר שהמכונה סיימה הילדים יכולים להוציא את הכביסה הרטובה מהמכונה לדלי או להביא להורה כל פעם קצת בגדים וההורה יתלה.
4. מומלץ להשתמש במתקן תליה ניד נמוך ולא חייבים לתלות את כל הבגדים עם אטבים, כך שכשהכביסה תהיה יבשה נוכל ללמד את הילדים איך למשוך בזהירות את הבגד היבש מהמתלה ולהניחו בדלי/על הספה או איפה שתרצו.
5. נוכל לתת לילד את כל זוגות הגרבים וללמדו להניח אותם ולהתאים זוגות גרבים, זה יוכל לעזור לו גם בלימוד הצבעים.
בישול ואפיה:
1. ילדים אוהבים לקלף בצלים ושום (וכל דבר), לכן לפני תחילת הבישול תוכלו לתת להם לבחור בצלים ולקלפם בעזרת הידים בלבד.
2. הילדים ישמחו לבחור את הירקות לארוחה או לתבשיל ולתת להורים לחתוך את מה שהם בחרו.
3. כאשר אנו מכינים עוגה, אפשר ללמד את הילדים איך לערבב בזהירות את הבלילה עם כף גדולה, ורק לאחר מכן לערבב בעצמכם יותר טוב, או להעזר במיקסר.
4. בהכנת עוגה כדאי לתת לילדים לשפוך את המרכיבים לקערה.