בובר מעיון למעשה
פתיחה
"רַבִּי חֲנִינָא בֶן דּוֹסָא [...] הָיָה אוֹמֵר: כֹּל שֶׁמַּעֲשָׂיו מְרֻבִּין מֵחָכְמָתוֹ חָכְמָתוֹ מִתְקַיֶּמֶת; וְכֹל שֶׁחָכְמָתוֹ מְרֻבָּה מִמַעֲשָׂיו אֵין חָכְמָתוֹ מִתְקַיֶּמֶת" (מסכת אבות ג, י).
בובר טוען: "לא ידיעות בלבד מביאות לו לאדם את העולם, שכן הללו מביאות לו לאדם רק עולם של לז ולז ולז" (בובר, בסוד שיח, עמ' 5).
ועל תפיסת בובר נאמר: "המעשה אחריתו פעולה אך ראשיתו בכוונה. כוונה שאין בעקבותיה עשייה עקרה היא ואילו עשייה שלא מתוך כוונה חסרת משמעות היא" (דוד ברזילי, האדם הדיאלוגי, ירושלים תש"ס, עמ' 253).
במלים אחרות: עיון, ואפילו מקיף ויסודי, בכתבי בובר הם אולי תנאי הכרחי להתנסות-אמת בדו-שיח, אבל אינם בבחינת תנאי מספיק. רק יישום תורת הדו-שיח הבוברינית להתנהגות ממשית, עשוי לעורר ולחזק את הזיקה האמיתית לבני אדם.
אמירות אלה עוררו אותי להתחיל בפיתוח סדרה של פעילויות העשויות לסייע להבהרה נוספת של תפיסות בובר ולכוון את התייחסותנו לזיקה של אני-אתה.
אני מציע לך, בין אם נכחת בעבר בדיון על בובר או לא, להתנסות ביישום "בובר מעיון למעשה".
איך יתנהל התהליך?
א. כל מי שליבו חפץ בהתנסות זו מתבקש לשלוח אלי הודעה בדואר אלקטרוני.
ב. ובכ, נרשמת? לתיבת הדואר הפרטית שלך תגענה הנחיות לפעילויות השונות.
ג. התהליך ילווה במשוב הדדי.
ד. התהליך יתפתח לפי קצב הלמידה האישי של הלומד או הלומדת.
ה. במשך הזמן, אני מקווה, תתגבש קבוצת דיון באינטרנט, כך שכל המשתתפים יוכלו להתייחס ולהגיב.
נראה לך מעניין? רוצה להצטרף?
נא לכתוב אלי לפי הכתובת: motele777@gmail.com
בברכה רבה
מוטי לקסמן