פרק סיום העונה השביעית של ארץ נהדרת נהנה ללגלג על כך שהפכנו ממדינת "כולם מכירים את כולם" למדינת הפייסבוק בה הכול נעשה דרך הרשת, אין שום מחאה אמיתית ואין שום ניסיון לעשות משהוא משמעותי חוץ מאשר דרך כפתור הLike . למרות שלארץ נהדרת יש בעיקר אופי של סאטירה פוליטית, לפייסבוק יש חשיבות מכרעת היום גם בכל מה שקשור לשיווק ופרסום. לא מעט מילים נכתבו על כך שהיום כל ארץ רוצה להיות מומחה מדיה חברתית ובעצם המונח הזה כבר הפך בעצמו לסוג של בדיחה.
למרות שאי אפשר לבטל את החשיבות של פייסבוק, אני רוצה להוכיח שלקשרים אמיתים ופרסום מפה לאוזן בעולם "האמיתי" עדיין יש חשיבות מכרעת בכל מה שקשור לשיווק וקידום של עסקים ואפילו אתרי אינטרנט.
את אתר מקום טוב הקמתי אני ושותף נוסף לפני כמה חודשים. מדובר באתר אשר מפרסם עסקים מקומיים מאזור זכרון יעקב - פרדס חנה באמצעות וידאו. בהתחלה היינו בטוחים כי החדשנות של האתר (אין כמעט אתרים אשר מציעים פרסום עסקים בוידאו בארץ) תגרום לאנשים להירשם בלי לחשוב יותר מדי. הוצאנו לא מעט כרטיסי ביקור וביקשנו מכמה חברים טובים לחלק אותו בין עסקים שונים מהאזור. במקביל פרסמנו הודעות כמעט בכל הקבוצות הרלוונטיות בפייסבוק.
למרבה הפלא , התוצאות היו רחוק ממזהירות, רוב בעלי העסקים אמנם התלהבו מהאתר ומהקונספט החדשני שלו, אבל לא מיהרו להירשם למרות שהרישום הבסיסי הוא בחינם ונעשה בצורה אוטומטית. בשלב הזה החלטנו לנסות משהוא קצת אחר, הבטחנו לתת הטבה לכל עסק אשר ימליץ על עסק אחר. מכאן ואילך חל מהפך של 180 מעלות ועסקים החלו להירשם בקצב גבוה הרבה יותר. באחד הימים כמות הכניסות לאתר כמעט שילשה את עצמה בגלל כניסות ישירות בלבד (כאשר היו לאתר יחסית מעט דפים מאונדקסים בגוגל)
מהניסיון הזה למדנו שעור חשוב: למרות כל המהפכות הטכנולוגיות , הפייסבוק, הטוויטר ואפילו הלינקדין, ההמלצה הטובה ביותר היא עדיין מפה לאוזן בקרב אנשים שמכירים אחד את השני במציאות ולא רק במרחב הוירטואלי . כתבתי בהתחלה שלא אכנס לקלישאות, אבל אולי באמת יש משהוא בטענה הגורסת כי 1000 חברים בפייסבוק עדיין לא שווים חבר אחד אמיתי.