שילוח בינלאומי – מהוליזם להתמחות.
שילוח בינלאומי הוא שירות שכולל כמה תחומים שונים מאוד. ישנן חברות שילוח בינלאומי שבוחרות היום להתמקצע רק בחלק מהתחומים.
אניות ומכוניות.
חברות שילוח בינלאומי מטפלות בכול הנדרש כדי להעביר מטען בכול גודל שהוא מקום למקום בעולם. שילוח בינלאומי כולל כמה מרכיבים. המרכיב הראשון של שילוח בינלאומי הוא כמובן הקשר עם הלקוח: תיאום הזמנה וציפיות, קביעת לוח זמנים להעברת המטען ותמחור השירות. המרכיב הבא הוא איסוף המטען שמיעוד לשילוח. מטענים שונים דורשים טיפול שונה והטיפול במטען והכנתו לפני שילוח בינלאומי הוא חלק מהמרכיב הזה. ישנם מטענים שדורשים אריזה מיוחדת וכאשר מדובר על העברת תכולת דירה האיסוף כולל גם את אריזת הבית. חברות שילוח בינלאומי רבות מעניקות שירותי אריזה ללקוחות שלהם בהתאם לצרכים המיוחדים שישנם. מרכיב נוסף הוא מרכיב התובלה. שילוח בינלאומי יכול להיעשות בדרך האוויר או בדרך הים. סוגים שונים אלו של שילוח בינלאומי דורשים תיאומים שונים, הזמנות, עבודה מול סוכנים, עמילות מכס ועוד. עוד מרכיב חשוב בתמונה הכוללת של שילוח בינלאומי הוא המרכיב של ההובלה המקומית: מהלקוח לשדה התעופה והנמל ומנמל היעד אל הנמען. ישנן חברות שילוח בינלאומי שמחזיקות ציי רכב כדי לכסות את כל התחומים של שילוח בינלאומי; חברות אחרות מסתפקות בשכירת רכבים לצורך העניין. גם הביטוח של המטען הוא חלק מהשירותים שחברות שילוח בינלאומי יכולות להציע ללקוח. חברות שילוח בינלאומי, אם כן, צריכות להתעסק בכמה תחומים שונים מאוד זה מזה. לעיתים, לכן, ישנן חברות שילוח בינלאומי שפונות להתמחות: במקום לעסוק בכול התחומים הן מתרכזות בתחום אחד מצומצם.
נישה וגישה.
התמחות של חברות שילוח בינלאומי יכולה לבוא בשתי צורות. סוג אחד של התמחות הוא הבחירה בסוג אחד של מטענים, בנישה מיוחדת שדורשת התמקצעות מיוחדת. כיום ישנן חברות שילוח בינלאומי שמתמחות בהעברת סחורה יקרה שדורשת אמצעי ביטחון מיוחדים; בסחורה עדינה ושבירה שדורשת אריזות מיוחדות ותובלה עם מקדמי הגנה גבוהים; ישנן חברות שתחום ההתמחות שלהן הוא שילוח בינלאומי של בעלי-חיים שמעצם טבעם דורשים תנאים מיוחדים של תובלה וטיפול. צורה אחרת של התמחות של חברות שילוח בינלאומי נעשית דרך התמקדות בתחום אחד של שילוח בינלאומי וביצוע מיקור חוץ (אאוטסורסינג) של חלקים אחרים של שירותי שילוח בינלאומי. חברות שילוח בינלאומי אלו מתרכזות בתיאום השילוח ובמציאת המבצעים הטובים ביותר לחלקים האחרים. במקום להחזיק צי רכב, לדוגמה, הן בוחרות מתוך ההיצע המקומי קבלן משנה שיעשה עבורן את ההובלה היבשתית. חברות שילוח בינלאומי שכאלה יכולות להיות רעיון טוב אם הביצוע נעשה בצורה יעילה. עם זאת יש חשש שמיקור החוץ של מרכיבים שונים בתהליך הכולל של שילוח בינלאומי עלול לפגוע באיכות השירות. קבלני המשנה אינם נמצאים תחת שליטתה המוחלטת של החברה המתאמת וביצוע ליקוי של חלקם בתהליך יפגע בלקוח כשהחברה האחראית אינה יכולה להבטיח בעצמה הגנה מלאה על האינטרסים של הלקוח. חברות שילוח בינלאומי גדולות ששולטות בכול תחומי תהליך השילוח מבטיחות לעצמן שליטה על כול המרכיבים מהפרטים הקטנים ועד הגדולים. חברות קטנות ומתמחות יכולות להציע פעמים רבות פיתרון שנתפר אישית לצרכים של הלקוח ואולי גם מחירים זולים יותר. קשה לקבוע אם יש להעדיף חברת שילוח בינלאומי גדולה שעושה הכול או חברת שילוח בינלאומי קטנה שמתמחה בתחום ספציפי או בתיאום המרכיבים השונים של שילוח בינלאומי מבלי לספק אותם ישירות. לכול שיטה יש יתרונות וחסרונות ויש לבדוק היטב את ההצעות השונות לפני שבוחרים חברת שילוח בינלאומי.