רע - למה קיים רע בעולם? מה טוב ברע? ומה המשמעות של הכל לטובה?
בעולם שלנו יש טוב ורע. ובכל דבר ודבר שיש בעולם, יש בו גם טוב וגם רע. ובכל דבר שיש בעולם יש בו טוב כלשהו, ובכל דבר שיש בעולם, יש בו גם רע כלשהו. שהוא החיסרון של הדבר מכל שאר הדברים. כי כל דבר שיש בעולם, הוא נפרד בצורה כלשהי מכל שאר הדברים שיש בעולם.
כי אילו הדבר היה באחדות שלמה עם כל שאר הדברים, הרי שלא הייתה לו ישות עצמית. כך שכל דבר שיש בעולם, בהכרח שיהיה בו חסרון כלשהו. כי עצם ההגדרה של הדבר, ועם הישות של הדבר, היא החיסרון שלו, בכך שהוא נפרד והוא חסר את כל שאר הדברים שהוא שונה ולא זהה איתם בשלמות. כך שלא משנה איך נסתכל על הדברים, בכל דבר שקיים, יש בו גם רע.
וכאשר אנחנו אומרים שהכל טוב, אין הכוונה לומר שיש רק טוב ושאין רע, אלא הכוונה לומר שיש רע, אבל גם הרע הוא טוב. כי הרע הכרחי לצורך קיום העולם. כי אם הכל יהיה רק טוב, אז לא תהיה שום התקדמות של שום דבר לשום מקום, שגם זה חסרון. כי מציאות של הכל טוב, גם בה יש חסרון, שהוא שאין בה רע.
כי כנ"ל, כל דבר חסר את כל שאר הדברים ששונים ממנו. ועולם שכולו טוב, יש בו חסרון שאין בו רע. כי גם לרע יש את התפקידים שלו. וכאשר הכל טוב, גם זה לא השלמות, כי אז אין רע. והשלמות היא החיבור של כל הדברים.
כי הכל טוב, ואין שום רע בעולם כלל, המשמעות של זה היא, שהאדם מסוגל להכיל בתוכו את ההפכים. גם להרגיש רע מצד אחד, כי אם האדם ירגיש רק טוב תמיד, לא יהיה שום טעם בחייו. אבל תוך כדי זה להרגיש גם טוב בשלמות מבחינה פנימית. והכל טוב פירושו, שיש רע, ושגם הרע הוא טוב.
והרע הוא חוויה אישית של האדם. כי הרע נוצר על ידי מצב כלשהו. והרע הוא החוויה האישית של האדם, את המצב שיש לו באותו הרגע. ויש סוגים שונים ועוצמות שונות, של חווית הרע. כי יש מי שהוא רע לו עם זה שהוא מרגיש רע. ויש מי שהוא טוב לו עם זה שהוא מרגיש רע. ויש כל מיני סוגים שונים של להרגיש רע.
ואם נתבונן בעניין, נראה שהאדם יכול לשמוח למרות שרע לו, בשתי דרכים. והדרך הראשונה של האדם להנות כאשר הוא מרגיש רע, היא על ידי זה שהוא מתחבר לטוב שיש בסוף הרע. כי כל רע שיש בעולם, הוא מוביל את האדם אל טוב. ולא סתם טוב, אלא לטוב המושלם. כי כל הרע שיש בעולם, הוא תכליתו להוביל את האדם להרגיש טוב בשלמות. ולמרות שהאדם לא מבין איך הרע יתהפך לטובה, הרי שכל הרע שבעולם, הוא בסופו של דבר, כולו מתהפך לטובה.
כי לרע יש סוף. וכאשר הרע מתגבר על האדם, הרי שהרע בעצם *נחלש*. כי כוחו של הרע הוא מוגבל וסופי. וכאשר נדמה לאדם שהרע מתגבר עליו, הרי שהרע בעצם נחלש. כי הרע צריך להשתמש בכוחות חדשים, כדי לגרום לאדם להרגיש רע. וכוחו של הרע מוגבל. והרע מכלה את כוחו כאשר הוא גורם לאדם להרגיש רע. כך שאם הרע מתגבר על האדם, הרי שבעצם הרע מאבד את כוחו ומגיע לסופו.
וכל הרע שיש בעולם, תכליתו היא לגרום לאדם להגיע לשלמות האישית שלו. כי השלמות היא כאשר האדם אוהב את כל המציאות באהבה עצמית, כפי מה שהמציאות אוהבת את עצמה באהבה עצמית. והרע מטרתו היא, להביא את האדם, לאהבה עצמית כלפי כל מה שיש בעולם, בצורה אין סופית. וכל הרע, הוא כולו לטובה.
וכאשר האדם מתבונן בעניין הזה, אז הוא יכול לשמוח למרות שרע לו. מאחר שהוא מבין, שכל הרע כולו לטובה. וכל הרע יתהפך לטובה בוודאות. כי הרע הוא סופי. ויש לרע סוף. ובסוף הכל טוב. והכל טוב בשלמות מלאה. והכל לטובה. ומהמחשבה הזאת, האדם יכול לשאוב כוחות להחזיק מעמד, כאשר הוא מרגיש רע.
והנה, כאשר האדם מגיע אל הטוב המושלם, שבו הכל מתהפך לטובה, אז האדם עובר לגור בגן עדן שהוא עולם שכולו טוב. עולם שיש בו אך ורק טוב. וגם העדן הזה, הוא כמובן תחושה פנימית שיש לאדם, כאן בעולם הזה בגוף הגשמי. ולחיות בעולם שכולו טוב ובגן עדן, זה משהו פנימי שמתרחש בתוך האדם, כפי שהתבאר כל העניין הזה במקום אחר.
ואחרי שהאדם מגיע לגן עדן ולעולם שכולו טוב, גם שם יש רע. כי אם יש רק טוב, זה לא שלמות. וגם בעולם שכולו טוב, גם בו יש רע. אלא, ששם הרע הוא טוב כמו הטוב. דהיינו, ששם האדם חווה את הרע, כדבר רע וטוב בו זמנית. והדבר הזה הוא קשה להבנה, אבל אליו האדם מגיע אחרי שהוא מבין את כל מה שהוא יכול להבין. כי הדבר הזה תלוי בכך שהאדם יוכל להכיל בתוכו את ההפכים, כפי שהתבאר במקום אחר.
וגם בגן עדן יש רע, אלא שבגן עדן, הרע הוא לא לטובה, אלא הוא עצמו טוב. כי הכל לטובה פירושו, שהכל נוצר כדי לעשות טוב בעתיד. דהיינו שהרע נוצר כדי להוביל את האדם אל השלמות. אבל כאשר האדם כבר בשלמות, הרי ששם הוא לא מרגיש רע, כדי להתקרב אל הטוב, כי הוא כבר נמצא בשלמות הטוב. אלא, ששם הרע הוא צורת ביטוי של הטוב.
וכאשר האדם נמצא בנקודת השלמות, שהיא העולם שכולו טוב, דהיינו שהאדם רואה את הטוב שיש בכל דבר, אז כל הרע שיש בעולם, הכל מצטייר אצלו כצורת ביטוי של הטוב. כי כל דבר שיש בעולם, הוא ביטוי של השכל שעל פיו מנוהלת המציאות. והרע הוא צורת ביטוי של השכל של המציאות.
וכאשר האדם רואה דבר רע, אם הוא מצליח להבין את השכל שיש בו, עד שהוא מקשר אותו לשורשו, שהוא שורש השכל של המציאות, אז כאשר האדם מחובר לשורש השכל של המציאות, על ידי זה הרע מתהפך לטובה. כי כאשר האדם מבין את שורש השכל של המציאות, ומזדהה איתו, על ידי זה האדם מרגיש טוב בשלמות. וכאשר האדם רואה בכל רע, את שורש השכל שממנו הוא נובע, על ידי זה הוא מרגיש טוב בשלמות תמיד.
ואצל מי שהגיע אל השלמות, הוא בכל דבר רואה את שורש השכל שיש בו, וכך הוא חווה כל דבר כטוב, על ידי זה שהוא מקושר לשורשו, שהוא השכל שמנהל את הכל, שכאשר האדם מתחבר אליו, אז הוא מרגיש טוב.
והנה, גם מי שאצלו הכל טוב בשלמות, גם הוא צריך צמצום. דהיינו, כי אם האדם יחווה את הכל כטוב בשלמות, ואך ורק כטוב ללא שום רע כלל, הרי שגם זה לא יהיה טוב, כי הטוב החיסרון שלו הוא, שאין בו רע. ואם האדם יחווה את הכל כטוב בלבד, אז האדם לא יוכל לרצות שום רצון, ולא לעשות שום פעולה.
וגם מי שחי בגן עדן ממש, גם הוא צריך לצמצם את עצמו. דהיינו הוא צריך להכיל בתוכו גם את הרע, כרע. כדי שהרצון העצמי שלו יוכל להמשיך להתקיים, כדי להתקרב אל הטוב ולהתרחק מהרע. ואף על פי כן, תוך כדי זה הוא חווה את הכל כטוב מושלם.
ראה גם:
* הפכים - להיות גם וגם - איך להכיל בתוכך הפכים?.
* רע - מדוע הרע הוא טוב "מאוד"? מה טוב בכך שיש רע?.
* הכל לטובה. מהי המשמעות האמיתית? ולמה מחר *לא* יהיה יותר טוב?.
* הכל לטובה - מה יותר טוב מאשר הכל לטובה?.
* מדוע במעמקי הגהנום נמצא גן העדן? ואיך בסוף הכל חייב להתהפך לטובה?.
* הכל אחד / אחדות - האם באמת "הכל אחד"? ומה המשמעות של זה?.
* שקר - מדוע קיומו של השקר הכרחי לצורך קיום העולם?.
* שלמות - מה קורה אחרי שמגיעים אל השלמות? מה מחכה בסוף הדרך?.
* גן עדן או גהינום? האם גן עדן הוא לא הגהנום? ומהו גן עדן?.
* גן עדן / גהינום - מהי מהותם? ואיך להרגיש את גן עדן?.
* גן עדן. איך למצוא את הטוב שיש בכל דבר כפי שהוא?.
* גן עדן / גהינום - מדוע בתחתית הגהנום נמצא גן עדן?.
* מלחמת התשה / להתיש את היריב - מהי מהות העניין?.
* בעיות של עשירים - מה הן בעיות של עשירים באמת?.
* לעשות חסד של אמת - מהו? ואיך מגיעים לגן עדן?.
המאמר מאת להצליח בכח המחשבה
הכנס לאתר וקרא עוד מאמרים על יעוץ אישי, מהות, גורמים, העולם הבא ועוד ...